dinsdag 16 oktober 2012

Voorpagina... goedemorgen!

Hansworst

Vroeger was ik blij et de avondkrant. Je had gewerkt, had toch alle shit al om je heen en dan de krant. Tegenwoordig zijn het allemaal ochtendkranten. Je wordt wakker… en direct geconfronteerd met alle shit. Ik blijf vervet aanhanger van het avondblad.

Hans Stegeman, Rabo
Vanmorgen de koppen. De eerste viel mij op en betrof een artikel over uitspraken van Hans Stegeman (Hans Worst?) van de Rabobank. De komende 10 jaar wordt het op een houtje bijten en gaat het niet beter. Belangrijkste reden: de Nederlanders moeten hun schulden wegwerken… Hartstikke mooi, maar waardoor komen die Nederlanders vooral voor een groot deel in al die schulden terecht? Juist, banken en de grote winkelketens. De verzekeringsmaatschappijen. Mooi en aardig, maar wanneer ik kijk naar mijn hypotheek. Ik heb meer geleend dan strikt nodig was. Waarom? Omdat het geld mij door de bank bijna de portemonnee in geduwd werd! Verder sta ik stijf van de verzekeringen. Voor een deel voorwaarden om een hypotheek te krijgen. Ja, zo kweek je schulden en dan is het laf van die banken het nu zo op de mensen zelf af te wimpelen en de onschuld te spelen. Het zelfde geldt voor de grote winkelketens waar je bijna alleen nog maar op krediet kon kopen. De economie stagneert nog 10 jaar. De mensen krijgen het zwaar en de banken kunnen achterover leunen. Goedemorgen!

Er naast een kopje over de energieprijzen. Deze knallen niet alleen de pan uit, we weten ook nauwelijks waar wij aan toe zijn. Ja, grote zorgen over energienota!Als consument heb je erg weinig zicht op de totstandkoming van de rekening. De prijzen stijgen, maar geld om beter te isoleren, of andere maatregelen te nemen valt weg. Kou lijden? Waarom kan het niet transparanter en zo georganiseerd dat de consument veel beter weet wat ie koopt? Nee, het zakkenkloppen gaat door. Goedemorgen!

Volgende kop gaat over spitsuur bij de Ouderen Ombudsman. Ouderen weten niet meer waar ze aan toe zijn. Ze begrijpen het allemaal niet meer, en de pis loopt langs de luiers. Boosdoeners: de verzekeringen. Weer zo’n grote instelling. Ja, die verzekeringsmaatschappijen kleden iedereen uit en zelfs je luier lekt. Goedemorgen!

Ingrepen in ziekenhuizen op een rijtje. De vierde kop, allemaal voorpagina. Als patiënt krijg je straks te horen waar je naar toe mag voor een bepaalde behandeling. Niet jij, niet het ziekenhuis, maar weer die verzekeringen die het bepalen. Onze premies gaan omhoog, de maatschappijen zitten goed en zorgen ervoor dat zij aan alle kanten bezuinigen. Weer is de consument de dupe. Je moet voorlopig maar even niet ziek worden. Goedemorgen!
 
Geef mij maar weer een avondkrant. Goedemorgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten