zaterdag 20 oktober 2012

Dubbel


Vandaag zit ik met een beetje dubbel gevoel. Er mag weer een jaar bij geschreven worden op de lijst.

Ja, mijn leeftijd is nu gelijk aan mijn geboortejaar. Wanneer ik het zo opschrijf is er niet veel mee aan de hand. Het klinkt zelfs wel stoer. De andere kant is dat wanneer ik mijn leeftijd nu uitspreek het opeens heel erg oud klinkt. En dat terwijl ik tussen mijn oren nog steeds het puberale gevoel zit. Het vreemde van ouder worden. Voor mijn gevoel zit het vooral in mijn lijf. Toch weet ik dat jongeren, wanneer zij mij horen en zien, al snel denken: ouwe lul. Mijn perceptie dat ik mij nog jong voel, wordt er door de omgeving op allerlei manieren wel uitgeramd. Nee, ik ben dus echt oud. Al droom ik nog steeds, heb ik idealen en wens ik nog veel dingen. Ik beschik nog over mijn kinderlijke gevoelens… denk ik.
Het probleem is dat we altijd kijken naar hoe oud we zijn. Stom eigenlijk, want dat is niet bevorderlijk voor een stukje optimisme. Nee, een dergelijke confrontatie leidt al snel tot enige vorm van depressiviteit. Om die reden zeg ik altijd maar dat ik niet zo en zo oud word, maar dat ik al zoveel jaren besta. Ik heb al die jaren dat ik leef, overleeft! Ik mag al zo lang mee doen op deze wereld…

Daarmee komt ook wel het dubbele gevoel.  Nog geen week geleden is Anne overleden. Zij heeft niet zoveel jaren bij mogen schrijven. Velen hebben het niet zo lang mogen doen, als ik. We hebben wel iets weg van machines. Bij de fabricage wordt altijd uitgegaan van een zekere gebruiksduur. Het ene apparaat gaat snel stuk. Sommige apparaten gaan vele malen langer mee, dan waarop ze gemaakt zijn. Bij auto’s zie je dat ook heel sterk. Alleen, en jong mens heeft geen garantie. Als het stuk gaat is het heel vaak niet meer te maken.
Inmiddels ben ik een oude rammelbak. Ik ga nog voort, ga een tijdje mee, maar mijn vermogens zijn niet meer wat het geweest was. Ouder worden… Op een van de foto’s in deze blog sta ik de tuin te spuiten. Bloot. Het mag (alhoewel er in de USA een balkje over mijn piemeltje moet). Wanneer ik een zelfde foto nu zal maken en tonen kan het niet meer. Raar, want ik ben ik nog… Ouder worden is een vreemd gegeven. Ouder worden is een dubbel gevoel. Jarig zijn geeft soms een beetje een schuldgevoel. Ik wel, ik mag er weer een jaartje bij tellen.




Rond mijn twintigste vond ik het allemaal heel erg snel gaan. Voordat ik goed en wel begon te leven was ik al op een vijfde, een kwart misschien. In mijn jonge jaren keek ik altijd naar de tijd die ik (mogelijk) nog te gaan had. Het schrok mij af en het gaf mij het gevoel dat het leven zo enorm kort is.
Inmiddels denk ik anders. Ik ben (waarschijnlijk) wel over de helft. Maar, ik heb al heel veel gedaan in mijn leven en met mijn leven. Nu kijk ik vooral terug. Met plezier, want ik mag gezegend zijn met een tof leven. En ja natuurlijk wil ik nog een tijdje mee. Zo lang mogelijk misschien. Maar de grote “buit” is binnen. Nu wil ik eigenlijk alleen nog verder genieten. Waarbij genieten natuurlijk een heel breed begrip is.

Vandaag mag ik er weer een jaar bij tellen. Mooi. Ik kijk terug, ik kijk vooruit. Vanavond een bescheiden borreltje. Maar, ik denk ook aan al die anderen. Zo’n verjaardag geeft altijd weer een dubbel gevoel en dat lijkt per jaar sterker te worden. Misschien ben ik toch al oud……



In ieder geval ben ik erg blij dat het met Malala Yousafzai inmiddels beter gaat en hoop dat zij over 42 jaar en net zo bij mag zitten als ik... nou ja, liefst iets glorieuzer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten