vrijdag 5 oktober 2012

open brief Weekblad Huisaanhuis


Geachte redactie van Huis aan Huis, weekblad van Santpoort, en Velsen,

Bij deze zend ik u een open brief, tevens te lezen op mijn blog (ernstmer/blogspot/prikkers).

Vorige week heb ik een blog geschreven naar aanleiding van twee artikelen en een column in uw weekblad, betreffende de HOV. Naar mijn menig heeft het Huis aan Huis zich hier buitensporig uitgelaten en vooral een wel heel verkeerd beeld geschetst naar aanleiding van het referendumverzoek. Deze week zie ik wederom een grote kop over de verontwaardiging van de burgers. Een logisch gevolg van uw journalistieke dwaling. Uw weekblad zet mensen aan tot verzet, daar u niet alleen zeer eenzijdige nieuwsgaring verspreidt, maar daarnaast ook stevig mee werkt aan stemmingmakerij. Zeer jammer is dat u hiermee ver van de werkelijkheid uit komt. Immers, ik herhaal nog maar even, het referendumverzoek is afgewezen door de raad (en niet het college) omdat het niet ontvankelijk is verklaard. In de verordening staat nadrukkelijk dat een referendumverzoek alleen betrekking mag hebben op een nog niet door de raad genomen besluit. Hier gaat het over een besluit, wat in 2008 reeds genomen is. U gaat daar in uw nieuwsgaring volledig aan voorbij en ik ben van mening dat dit een zeer slechte zaak is. Dat een medium kritiek heeft en zelfs partij kiest kan ik mij voorstellen. De mate waarin is wat mij betreft ter discussie. In dit geval is er echter sprake van misleiding op basis van onvolledige en verkeerde informatie. Dat neem ik u zeer kwalijk.
Ja, want op die manier stelt u het bestuurlijk apparaat in een kwaad daglicht, en wel heel bewust. Ja dan komen er in uw weekblad uitspraken te staan over riante raadsvergoedingen. Totaal onterecht, los van wat men onder riant verstaat. Ja, er komen uitspraken over de onbetrouwbaarheid van de politiek… maar wel op foutieve gronden. Lokale politici zijn mensen die veel tijd en energie stoppen in een vorm van vrijwilligerswerk. Ja, daar krijgen zij een vergoeding voor, maar  velen doen het naast hun dagelijkse activiteiten. Velen doen dat vanuit een overtuiging en doen hun best, ondanks dat meningen soms danig kunnen verschillen. Dat laatste is alleen maar goed, omdat hiermee gesproken kan worden over een afstemming van de burgers en een echte volksvertegenwoordiging. Dat haalt uw weekblad er in een streep onderuit. Het zou u sieren wanneer u in uw weekblad eens juist positief over de inzet van lokale politici spreekt. Wanneer uw weekblad eens niet alleen cynisch de boel afzeikt, maar open staat eens die andere kant aan uw lezers te tonen. Dat zou het Huis aan Huis sieren!
Steeds minder mensen verkiezen een (lokale) politieke ambitie. Het is ondankbaar, heeft geen status en je staat vier jaar lang onder vuur. Waar doe je het nog voor, is wat velen denken. Gelukkig is er nog een kleine groep mensen die zich via deze weg wel in wil zetten over de gemeenschap. Laf, om deze mensen zo goedkoop en nodeloos te beschadigen omdat een handjevol opstandelingen de juiste contacten heeft. U laat zich helaas voor dat karretje spannen. Met deze open brief koester ik de hoop dat zelfs een lokaal weekblad als het Huis en Huis zich professioneler op zal stellen en een weekblad voor al haar lezers wil zijn.

Met vriendelijke groet,

Ernst Merhottein, Driehuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten