vrijdag 26 oktober 2012

Geen nieuws



Soms zie je een krantenkop en verwacht je een interessant artikel. Je gaat er vanuit dat het nieuws is... Helaas het verhaal achter de kop leidt wel eens tot een teleurstelling. 

In de Hofgeest/Jutter een grote kop: Velsen Lokaal keek al vooruit op gebied van openbaar vervoer.... Ach ja, ze hebben het er wel vaker over gehad, maar echt met concrete ideeën is die fractie/partij niet eerder gekomen. Deze zomer is GroenLinks wél gekomen met een initiatiefvoorstel voor een Lightrail. Al snel blijkt het artikel in de Jutter/Hofgeest niets nieuws te melden te hebben. Nee, Velsen Lokaal probeert GroenLinks rechts in te halen door te zeggen dat zij al eerder met plannen rondliepen, lijkt wel. Maar ja, dat deden meerdere fracties. Er is dus niets nieuws onder de zon en ik vraag mij dan ook af waarom dit artikel er nu is, maar zeker ook hoe ze het voor elkaar gekregen hebben überhaupt dit artikel geplaatst te krijgen. Verrassend... 
Velsen Lokaal pleit dus voor openbaar vervoer. Ja, en zij zijn al zover dat ze helemaal langs het Noordzeekanaal naar Sloterdijk willen. Ze vergeten dat het plan van GroenLinks met nogal wat onderbouwing gepresenteerd is en eigenlijk staat daarin dat een rail geheel langs het kanaal geen optie is. Leuk, de toeristen Amsterdam binnen loodsen via het meest afschuwelijke deel. Maar ook vanuit efficiëntie kiest GroenLinks voor een andere route. Ja, ook van ons moet de Lightrail uiteindelijk naar Sloterdijk. Goh, die suggestie wordt ook al gegeven... Het plan van GroenLinks stopt formeel bij Halfweg, maar er wordt wel degelijk aangegeven dat een vervolg meer dan gewenst is.... Naar Sloterdijk. 

Nu is er ook iets anders aan de hand. Momenteel wordt gewerkt aan de HOV. Velsen Lokaal is tegen, voor, tegen, voor, nee het moet net anders, toch tegen. Afhankelijk van de wereld om ons heen. Op dit moment is er veel verzet, dus zijn ze tegen. Maar, het artikel in de Hofgeest geeft de indruk dat ze voor zijn. Begrijpt u het nog? Ik niet meer en raak het spoor een beetje bijster. De enige conclusie is dat men het niet leuk vindt, dat GroenLinks met dit plan is gekomen. Dat kleine clubje met die nieuwkomers is de grote partijen voor. Jaloers? Vliegen afvangen? Ook een partij als D'66 laat duidelijk merken eigenlijk zelf met dit idee had willen scoren. Spijtig voor iedereen, maar dan had men er maar in moeten investeren (ik ben er wel anderhalf jaar mee bezig geweest!). D’66 gaf aan dat het zo dichtgetimmerd is, dat er alleen op de inhoud gereageerd kan worden. Ook een manier van lezen. Nee, GroenLinks heeft gekozen voor een goed verhaal, zoveel mogelijk informatie en concrete invulling, om juist vanuit dat perspectief te praten met elkaar over alternatieven… en over de gesignaleerde knelpunten. Alleen, wanneer men een andere route wil, of alternatieven aandraagt dienen deze wel gemotiveerd en gefundeerd een reactie zijn op wat GroenLinks in haar plan aandraagt. En daar zit een hele grote uitdaging in en kansen om met elkaar tot een echt goed resultaat te komen.

Maar om met zo'n onnozel artikeltje scoren komt wel erg goedkoop over. Tja, hier is dan ook sprake van enig populisme. Ons niet onbekend. Ik ben blij dat wij het eerste waren, een goed plan hebben en de raad er mee aan de slag gaat. Ons plan is niet zo dom... Probeer maar eens echt met een beter alternatief te komen... Die kans ligt er! Als we er zo mee door gaan kan inderdaad de eerste Lightrail in 2027 rijden! Lets hope!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten