Soms zie je een
krantenkop en verwacht je een interessant artikel. Je gaat er vanuit dat het
nieuws is... Helaas het verhaal achter de kop leidt wel eens tot een
teleurstelling.
In
de Hofgeest/Jutter een grote kop: Velsen
Lokaal keek al vooruit op gebied van openbaar vervoer.... Ach ja, ze hebben
het er wel vaker over gehad, maar echt met concrete ideeën is die
fractie/partij niet eerder gekomen. Deze zomer is GroenLinks wél gekomen met
een initiatiefvoorstel voor een Lightrail. Al snel blijkt het artikel in de
Jutter/Hofgeest niets nieuws te melden te hebben. Nee, Velsen Lokaal probeert
GroenLinks rechts in te halen door te zeggen dat zij al eerder met plannen
rondliepen, lijkt wel. Maar ja, dat deden meerdere fracties. Er is dus niets
nieuws onder de zon en ik vraag mij dan ook af waarom dit artikel er nu is,
maar zeker ook hoe ze het voor elkaar gekregen hebben überhaupt dit artikel
geplaatst te krijgen. Verrassend...
Velsen
Lokaal pleit dus voor openbaar vervoer. Ja, en zij zijn al zover dat ze
helemaal langs het Noordzeekanaal naar Sloterdijk willen. Ze vergeten dat het
plan van GroenLinks met nogal wat onderbouwing gepresenteerd is en eigenlijk
staat daarin dat een rail geheel langs het kanaal geen optie is. Leuk, de
toeristen Amsterdam binnen loodsen via het meest afschuwelijke deel. Maar ook
vanuit efficiëntie kiest GroenLinks voor een andere route. Ja, ook van ons moet
de Lightrail uiteindelijk naar Sloterdijk. Goh, die suggestie wordt ook al
gegeven... Het plan van GroenLinks stopt formeel bij Halfweg, maar er wordt wel
degelijk aangegeven dat een vervolg meer dan gewenst is.... Naar
Sloterdijk.
Nu
is er ook iets anders aan de hand. Momenteel wordt gewerkt aan de HOV. Velsen
Lokaal is tegen, voor, tegen, voor, nee het moet net anders, toch tegen.
Afhankelijk van de wereld om ons heen. Op dit moment is er veel verzet, dus
zijn ze tegen. Maar, het artikel in de Hofgeest geeft de indruk dat ze voor
zijn. Begrijpt u het nog? Ik niet meer en raak het spoor een beetje bijster. De
enige conclusie is dat men het niet leuk vindt, dat GroenLinks met dit plan is
gekomen. Dat kleine clubje met die nieuwkomers is de grote partijen voor.
Jaloers? Vliegen afvangen? Ook een partij als D'66 laat duidelijk merken
eigenlijk zelf met dit idee had willen scoren. Spijtig voor iedereen, maar dan
had men er maar in moeten investeren (ik ben er wel anderhalf jaar mee bezig
geweest!). D’66 gaf aan dat het zo dichtgetimmerd is, dat er alleen op de
inhoud gereageerd kan worden. Ook een manier van lezen. Nee, GroenLinks heeft
gekozen voor een goed verhaal, zoveel mogelijk informatie en concrete
invulling, om juist vanuit dat perspectief te praten met elkaar over
alternatieven… en over de gesignaleerde knelpunten. Alleen, wanneer men een
andere route wil, of alternatieven aandraagt dienen deze wel gemotiveerd en
gefundeerd een reactie zijn op wat GroenLinks in haar plan aandraagt. En daar
zit een hele grote uitdaging in en kansen om met elkaar tot een echt goed
resultaat te komen.
Maar
om met zo'n onnozel artikeltje scoren komt wel erg goedkoop over. Tja, hier is
dan ook sprake van enig populisme. Ons niet onbekend. Ik ben blij dat wij het
eerste waren, een goed plan hebben en de raad er mee aan de slag gaat. Ons plan
is niet zo dom... Probeer maar eens echt met een beter alternatief te komen...
Die kans ligt er! Als we er zo mee door gaan kan inderdaad de eerste Lightrail
in 2027 rijden! Lets hope!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten