woensdag 3 oktober 2012

Leve de DigID

in de put

Iedereen moet digitaal. Zelfs de overheid stimuleert dit. Ja, en wanneer je werkloos bent, ontkom je er niet aan. Alles moet via de werkmap.

Klinkt goed. Ik ben twee jaar werkloos en al twee jaar heb ik problemen met de werkmap. Probleem 1; je DigiD. Je moet een DigiD hebben. Dat vraag je aan, je krijgt een code en vervolgens ga je met een wacht woord inloggen en aan de slag. Ja, de tweede keer was de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord niet (meer) goed. Ik had hem opgeschreven, maar ik kom er weer niet in. Nu ben ik niet de aller-slimste met de PC, maar een digibeet ben ik niet. Het lukt mij niet.
Maar het is mij een paar keer wel gelukt. Ik kon inloggen op de werkmap van het UWV. En met enige moeite lukte het mij om bij taken, mijn opdrachtje in te vullen: dat wat ik aan sollicitatieactiviteiten had uitgevoerd. Na het invullen wilde ik nog even kijken wat er allemaal bij taken stond, maar dat was weer onmogelijk. Een overzicht kon ik niet ophalen. Heel vervelend.
Inmiddels heb ik een stuk of tien pogingen ondernomen niet alleen in de werkmap te komen, maar er ook iets mee te doen. Inmiddels heb ik al zes keer een bericht gehad dat ik er niet in kon. Of buiten werking, of in onderhoud, dan wel een andere reden.

Ondertussen wordt mij verteld dat je perse via de werkmap moet werken. Een coach kan niet meer. En daarbij wordt gemeld dat wanneer je de gegevens niet op tijd of correct bij houdt dit (direct) gevolgen kan hebben voor je uitkering. Onze overheid is erg burgervriendelijk…

Officieel heb ik nog bijna een jaar recht op mijn uitkering, maar de techniek kan er wel eens voor zorgen dat ik eerder in de problemen kom. Ligt het aan mij? Deels, vast wel, maar publieksvriendelijk is dit systeem bepaald niet en je zet er heel wat mensen mee onder (extra) druk. Of ik voor mijn lol werkloos ben. Nee, nog steeds niet. Ja, ik wil graag een baan, maar het UWV is in alle opzichten eerder een last dan een lust. Het UWV doet al niets (HBO, 50+… ), behalve zorgen voor mijn uitkering en ook op dat vlak liggen ze behoorlijk dwars. Ik denk er over een (inmiddels derde) klacht in te sturen. Schandalig eigenlijk. Digitaal werken okay, maar het zo complex te maken en je afhankelijk te maken van een site waar zoveel aan mankeert… bijna crimineel. En niemand die er structureel iets aan doet. Het overkomt gewoon en iedereen laat het als water over zich heen lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten