zondag 15 juli 2012

spoedig, snel, binnenkort...

U ontvangt het rapport spoedig. Wij laten snel van ons horen. Binnenkort komen wij met het verslag. Wij houden u op de hoogte. Politieke uitspraken van bestuurlijke organen. De ministeries kunnen hier goed mee overweg, wethouders overtroeven met dit soort uitspraken.

Over de provincies wil ik mij maar even niet uit laten. Het punt is dat de bestuurders in het politieke gremium erg goed zijn in vage beloftes, toezeggingen en vooral de politiek en burgers aan het lijntje te houden. De bestuurders; het lijken wel vissers. Je gooit je hengel uit en kijkt wanneer je eens beet hebt. Tot die tijd doe je niet zo veel. Soms even de lijn wat optrekken en andermaal de punt een zwiepertje geven. Maar er gebeurt niets.

Niet dat ik alle bestuurders hiermee de zwarte piet wil toeschuiven, maar het is wel een ervaring, die mij erg veel overkomt. Een wereld van vaagheden en rekken.

En wanneer er dan een rapport verschijnt is dit nogal eens haast onleesbaar. Ambtelijke taal, veel jargon en zoveel woorden, dat de essentie nauwelijks uit de vele woorden te herleiden is. Als politicus moet je erg goed opletten en erg bij de tijd blijven. Wanneer er een toezegging is voor iets wat je over een half jaar ontvangt, zet het dan in je agenda. 90% van de politici is het dan immers vergeten, of weet het niet precies meer. Nu denk ik dat hier wel een verschil zit tussen de (professionele) landelijke politici en de lokale (amateuristische) politici. Is dit verschil er niet, is de wereld nog erbarmelijker dan ik al bevroedde.
Hekking; helaas meer dan een parodie...

Het zal wel politiek zijn. Wanneer ik vraag (of mijn fractie vraagt hiernaar) om meer duidelijkheid, wordt hier regelmatig nerveus op gereageerd. Zo vroegen wij bij ieder onderwerp een overzichtelijk lijstje van alle kosten. Daar werd erg moeilijk over gedaan. Sterker, de motie haalde het niet. Natuurlijk staan de bedragen overal, maar zie ze maar eens te vinden. Er zijn pogingen een schema op te stellen, zodat je in overzicht exact kan zien wat wanneer binnen komt… binnen verwacht wordt te komen. Een dergelijk schema blijkt niet gegeven te kunnen worden. In ieder geval wordt er omslachtig mee omgegaan.

Aan duidelijkheid geen gebrek. In mijn laatste sessie vroeg ik de spreker van een partij of hij ergens “ja” of “nee” op kon zeggen. Leek mij niet zo moeilijk. Het antwoord heb ik niet gekregen. Wel iedere keer een of ander vaag verhaal. Na vijf pogingen heb ik het maar gestaakt. Overigens was ik niet de eerste die hier pogingen toe deed. Raar toch, want dit was een debat met een politicus zelf. Wanneer je zo vaag blijft tijdens een debat, hoe kunnen wij ons dan hard maken wel de zaken te ontvangen zoals de raad wil? Hoe krijgen wij het dan voor elkaar dat spoedig, snel, binnenkort tot het verleden behoren en wij pure data krijgen waar wij naar uit kunnen zien? Gelukkig is het reces nu zo goed als begonnen. De komende acht weken kan ik er eens goed over nadenken…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten