maandag 23 juli 2012

Ideologie versus organisatie

foto: Roel Wijnants
Wij zijn veel in het nieuws. Niet lokaal, maar landelijk. Niet positief, maar negatief. Ik heb het over GroenLinks. Ook vandaag weer een heel stuk in de Volkskrant.

Ook ik heb veel moeite met GroenLinks, maar ik blijf lid. Ik blijf mij voor GroenLinks inzetten. Vol overtuiging. En waarom? Omdat ik de ideologie van GroenLinks aanhang én omdat ik absoluut geen partijshopper ben. En op lokaal niveau voel (en heb) ik de ruimte het gedachtegoed op adequate en correcte wijze uit te dragen. De Volkskrant spreekt (in een interview met Ineke van Gent)  over de voorzitter Weening van GroenLinks. Op de radio hoorde ik de aanval van Ineke op Jolande Sap. Niemand is de mislukte staatsgreep van Tofik Dibi vergeten.
de klapmachine

Een aantal uiterlijkheden, die op zich niet veel met de politieke ideologie van doen hebben. Nee, het gaat hier om de organisatie van GroenLinks. Ja, en daar is heel wat mis. Bijna een jaar geleden heb ik landelijk benaderd vanwege de afdracht (die politici maandelijks aan de partij moeten doen). Tot op heden heb ik hier geen uitsluitende reactie op. Ja, ik heb hier zelfs over gemaild met Weening. Zij gaf aan er iets aan te doen, maar ook dat is alweer een half jaar geleden.
Tijdens het congres van GroenLinks heb ik me niet echt lekker gevoeld. Waarom niet? Omdat je daar in een klapmachine zit, waarbij je merkt dat afwijkende standpunten geen schijn van kans maken. De kritische leden worden wel gehoord, maar in grote lijn dicteert de organisatie.

Jammer dat het zo moet. Bij andere partijen is het ook geen rozengeur en maneschijn, maar de organisatie van GroenLinks is wel het summum. In al mijn jaren lidmaatschap heb ik kritisch het landelijk bestuur gevolgd. Maar ook heb ik gekeken naar de professionaliteit van aanpak. Wel, mijns inziens is die soms ver te zoeken. Wat dat betreft ben ik blij met Ineke. Zij brengt iets naar buiten, waar de partij maar eens lering uit moet trekken. Dan maar wat minder zetels in september. Da’s wel eigen schuld. Ik hoop van harte dat de organisatie nu eens goed in de eigen gelederen gaat kijken en de boel op gaat schudden, zodat niet alleen de ideologie okay is, maar de organisatie ook. Natuurlijk is er altijd wel kritiek te vinden. Zelfs bij de ideologie, maar wat dat betreft blijf ik wel achter GroenLinks staan, en ben ik GroenLinkser!

Pas wanneer het echt verkeerd gaat zal ik mijn lidmaatschap opzeggen. Alleen zal ik dan nooit naar een andere partij overstappen. Dan liever een eigen partij opzetten. Met dezelfde ideologie, maar een betere organisatie.
met uiterlijk vertoon regeer je de wereld niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten