maandag 23 juli 2012

Renovatie

Het heeft nu zelfs de krant gehaald! Lokale ondernemers moeten voorrang krijgen bij de renovatie van het stadhuis van Velsen. Het MKB heeft zich er inmiddels ook mee bemoeid, maar hier zit wel een verhaaltje achter.

Ene meneer P. heeft een mail gestuurd naar een wethouder. P. is een lokale ondernemer. P. wilde graag de renovatie van het stadhuis doen. De mail aan de wethouder had P. ook aan een politiek vriendinnetje gestuurd. Dit vriendinnetje heeft de mail naar raadsleden verspreid. Een van de raadsleden (ja, dat was ik) heeft aangegeven dat het niet integer is om te regeren op een mail die niet aan hem verzonden was, maar alleen aan derden.
Hier volgde een correctie op. Terecht. Alleen is meneer P. er niet echt blij mee en is naar het MKB gestapt. En ja, het MKB pakt de handschoen op en geeft nu de boodschap van P. door: de renovatie moet aanbesteed worden aan een lokaal bedrijf!

Hier is iets aan de hand. In mijn ogen wordt enige integriteit geschonden ten gunste van lokale belangen. Er wordt voor bedrijven gelobbyd door politici. Dat riekt bijna naar corruptie, al is dit het natuurlijk (nog) niet.
Als GroenLinkser sta ik op zich achter de oproep van het MKB te kijken of een lokaal (of regionaal) bedrijf de renovatie van ons stadhuis op zich kan nemen. Maar, het moet wel reƫel zijn. Met andere woorden, bij gelijke geschiktheid graag een lokaal bedrijf. Nu wordt er wat gemanipuleerd, zonder te kijken naar een aantal andere aspecten. Ga je hier op in wordt dit (in mijn ogen) een staaltje van positieve discriminatie, wat ik zelf als zeer negatief beschouw. Dat moeten we dus maar niet doen.

Ik heb liever geen slechte renovatie door een lokale ondernemer, maar heb wel graag een goede renovatie door een ondernemer die het aan kan, al komt ie van wat verder weg.

Kwaliteitseisen. Dat is voor mij de essentie. Wanneer binnen de regio geen bedrijven zijn die voldoen aan de kwaliteitseisen van de renovatie houdt het op. In die zin wil ik bij deze zeer graag een lans breken voor de betreffende wethouder. Naar mijn oordeel heeft hij keurig gehandeld en neemt hij een wijs besluit.
Het grootste gevaar is echter dat politici zich inlaten met dergelijke manipulaties. Als politicus kan je het niet maken om voor een specifiek bedrijf in de bres te springen. Op dat moment ben je niet goed bezig. Of het nu je tennismaatje is, of iemand waar je samen mee biljart, dan wel een familielid, als politicus mag je geen aanbevelingen doen op dit vlak. Zeker niet, wanneer er blijkt dat er sprake is van onderlinge banden, op welk vlak dan ook. Dit was voor mij de eerste confrontatie met een dergelijk doorzichtig optreden van een politicus binnen mijn gemeentelijke politieke ervaring. Ik mag hopen ook voor het laatst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten