dinsdag 10 juli 2012

Handhaving

hier gaat het ons niet om.
Tijdens de raad van 9 juli (onze trouwdag en het vervolg op 5 juli) is de motie van GroenLinks met een verschil van 1 stem aangenomen.

In de discussie werd gesproken over het regeren op hoofdlijnen. Nu moet ik zeggen dat mijn mening is dat binnen de gemeente nogal eens op stoeptegelniveau politiek gevoerd wordt, maar dat daar gelaten.
handhaving, een van de manieren om te
handhaven: de BOA's.
In onze motie vroegen wij een overzicht van alle handhavingverzoeken in 2011 en wat hiermee gedaan werd. In de reacties sprak men dus over het regeren op hoofdlijnen. Ondanks dat ik dit niet ontkende (ja zelfs bevestigde) kreeg ik die personen niet mee.
Waar ging het om. Door een gedetailleerd overzicht te krijgen kan je beleid voeren. Je kan zien waar knelpunten liggen en daar vanuit je beleid bijstellen, of juist opstellen. Blijkt handhaving heel veel over parkeerbonnen te gaan, dan lijkt mij dit geen probleem. Bovendien levert dit op. Blijkt bij handhaving juist een hoop te liggen op het niveau van illegaal bouwen wordt het interessant. Wordt er gehandhaafd, komt het veel voor en kost het de gemeente veel geld? Dat wil ik weten, maar zal zo’n lijst echt niet gebruiken om te gaan zeuren dat op die bepaalde plaats de tegels al een half jaar scheef liggen. Maar goed, dat begrijpt men niet zo goed en men denkt dat het andersom moet.
Nu is er, na zeer lang aandringen, een overzicht. Meer een nota met algemene informatie. Geen antwoord op de motie, maar ook een nota die mij juist de noodzaak van een dergelijke lijst onderschrijft. Ik wil het weten, maar de nota geeft mij een te globaal beeld en zegt te weinig over het geheel van handhaving.
Wat dat betreft ben ik oprecht blij dat onze motie is aangenomen.

Grappig, na afloop werd ik benaderd: je zou de motie toch intrekken? Niet wetende (blijkbaar) dat er meerdere ondertekenaars waren en ik inderdaad overleg heb gepleegd. Alle medeondertekenaars waren van mening dat de nota juist de kracht van de motie bevestigde.

GroenLinks heeft met succes aangedrongen op
handhaving bij
Velserend. resultaat na bijna twee jaar.
Maar waarom zit een fractie als GroenLinks zo op die handhaving? Wel, we hebben daar een paar redenen voor. De eerste reden is dat bij aanvang van de periode de wethouder uitermate krachtig aan gaf dat hij zou gaan handhaven! Wel, wanneer iemand dat zo zegt, ga ik daar ook op controleren. Had hij het iets minder daadkrachtig uitgesproken, was onze fractie vast milder. De andere kant is dat handhaving een instrument is die de burger raakt. Dan heb ik het niet over de parkeerbonnen, maar over handhavingverzoeken vanuit de burgers. Wanneer daar niets mee gebeurt, is dat een slecht beeld van hoe de politiek met haar burgers om gaat. Handhaving is gerelateerd aan de geloofwaardigheid van de politiek. Tot slot zijn het zeer regelmatig burgers die mij inseinen over ingediende handhavingverzoeken en het feit dat er (ogenschijnlijk) niets mee gebeurt. Dan moet ik mij als volksvertegenwoordiger opstellen.

Ik begrijp dat het voor sommigen over komt alsof wij een wethouder lopen te pesten, maar dat wil ik ten stelligste ontkennen. Het is een politiek zakelijke houding. Het gaat mij over de inhoud, niet over de persoon. Het enige wat wellicht een persoonlijke trek heeft is het feit dat de betreffende wethouder soms iets te hard roept.
Al met al hoop ik met een week of zes de lijst te hebben en te kunnen kijken of het beleid rond handhaving bij gesteld moet worden en of wij, bij de begroting, hier extra gelden voor moeten reserveren. Dat is immers de mogelijke consequentie.
wanneer ik in de Tweede Kamer zou zitten, is deze meneer voor mij een goed doelwit,
vanwege zijn krachtige uitspraken en daar zou ik hem op aanspreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten