maandag 16 juni 2014

Afslachten

ISIS, bron: bnr.nl
Al Quida kennen we. Een terroristische beweging, die in naam van Allah aanslagen pleegt. Fundamentalisme noemen we dat. Het heeft geen donder met de Islam te maken. Boko Haram is ook zo een losgeslagen groep en recent heeft ISIS de hoofdrol overgenomen. Moord en marteling in naam van Allah. Veruit de meeste Islamieten distantieren zich van deze groeperingen. Helaas vergeten we dat.

De Islam is niet wat we van de fundamentalistische terreurgroepen kennen. De Islam is iets heel anders en zelfs een redelijk vreedzame religie. Door de terroristen denken steeds meer niet moslims dat de Islam gelijk staat aan afslachten.
Wat ISIS doet is niet goed te praten, maar alleen zwaar te veroordelen. Ik ben fel tegen moord en doodstraf, maar deze groeperingen geven mij de gedachte die gasten zelf af te slachten. Zo ver zijn mijn gedachten gezonken, alhoewel ik weet dat ik mijn gedachten nooit in daden zal omzetten of hieraan überhaupt zal mee werken. Mijn gedachten zijn zo, omdat ik mijn de grofheden van deze groepen niet voor kan stellen. Het zijn geen acties van moslims tegen niet-moslims, maar moslims die elkaar afslachten. Niet te volgen. Dat er wreedheden zijn moet ik helaas accepteren. Ik begrijp de mensen niet die deze wreedheden uitoefenen. Dat heb ik nog nooit gedaan, terwijl er in mijn leven al heel wat gruweldaden in diverse landen uitgevoerd zijn. Wat gaat er in zo een kop om? Domheid, frustratie, onvermogen, of wraak? In al die bovenkamers moet toch iets wel heel erg mis zijn. En dat fokt elkaar nog lekker op. Nee, dit is geen strijd voor een geloof of religie. Dit is wel een levensgevaarlijk en mondiaal probleem. Dit moet gestopt worden!
Dat is ook direct het probleem. Het laat zich niet zo maar stoppen. ISIS verspreidt foto's en video's. Daarin zie je hoe mensen letterlijk afgeslacht wordt. Ongewapend worden ze naar een kuil gestuurd en laf afgeschoten. Ook de beelden dat deze criminelen auto's inhalen en daar vervolgens hele patronen op leegschieten. Of willekeurig voorbijgangers een kogel door hun kop schieten terwijl zij langsrijden. Dít kán op geen enkele wijze met geloof of religie in verband gebracht worden. Zij die het wel doen zijn knettergek en chronisch psychiatrisch gestoord. Ze "brengen" geen geloof, maar alleen dood en verderf. Daar waar zij hun macht op straat hebben voeren zij de sharia in. Maar wat is de sharia? Nee, niet heel eenvoudig de Islamitische wet en regelgeving.
bron: nrc.nl
Immers, wanneer je jezelf een beetje verdiept in de Koran lees je dat je de sharia op vele manieren kan uitleggen. Met de Bijbel is dit niet anders. Niet bij iedereen is bekend dat er drie jaar na de dood van Mohammed (de profeet) al geknoeid is in de tekst van de Koran. Het is niet alleen hoe je de tekst leest en interpreteert, maar vooral wat je er mee doet. Het onderscheid tussen de Koran en de Bijbel is wat dat betreft nihil. We kennen de wreedheden van het Christendom uit de geschiedenisboekjes, en zelfs nu bij de fundamentalistische Joden. 
Deze strijd te voeren uit naam van Allah, de Koran of het geloof is op zich al misdadig. ISIS, Al Quida, Boko Haram doen het. Ook de Taliban is in feite geen haar beter. Zo zijn er meer groeperingen. Het zijn minderheden, maar domineren wel het beeld van de Islam... en de wereldpolitiek. Schande. Als addergebroed steekt het overal de kop op. In Syrië, Irak, Mali, Nigeria, Libië, Pakistan, Afghanistan en nog veel meer landen in Azië en Afrika. In het westen orden speldenprikken uitgedeeld, zoals met de Twin Towers in NewYork.

Het lijkt erger en heftiger te worden. Deels gevoed door de media aandacht. Iedere dag wordt je in de krant, op tv en internet wel geconfronteerd met aanslagen. Ook omdat er winst te behalen is en de technieken voortschrijden. Niet alleen militair, maar ook de ontwikkelingen op het gebied van de mobile telefonie en internet. De wereld wordt steeds kleiner. Een probleem in Irak is ook een probleem van ons. We mogen onze ogen niet sluiten voor wat er in de wereld gebeurt. Wat mij betreft mag iedere Nederlandse Syriëganger direct opgepakt worden bij terugkomst in Nederland. Per definitie heeft hij al een misdaad begaan. Gewoon oppakken en opsluiten. Nee, normaal denk ik niet zo. Normaal ben ik tegen dit soort rechteloos handelen, maar wat anders moet je in hemelsnaam doen om deze fundamentalistische explosie een halt toe te roepen? En ja, van mij mogen er tientallen drônes naar die gebieden gestuurd worden om deze groepen uit te schakelen. En vooral moet de wereld onderlinge vetes en misverstanden opzij zetten en samen werken groepen als ISIS en Boko Haram de kop in te drukken. De machtswellust van deze groepen heeft alleen kans door de machtswellust van staten en leiders (dictators en autocraten) aan banden te leggen. Stop het fundamentalistische terrorisme, wat helemaal niets met de Islam te maken heeft. Stop het, door te verenigen!
Boko Haram, bron: france24.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten