Grote koppen in de
krant, dat de provincie Noord Holland per 2014 de Fast Flying Ferry (FFF) uit
de vaart haalt. Foute informatie. Noord Holland haalt de FFF helemaal niet uit
de vaart. De provincie draait de geldkraan dicht. Dat is toch iets anders!
Helaas kan dit wel de consequentie geven dat de route uit de vaart gaat, maar
de deur is zeker nog niet dicht.
De
inkt van de krant is nog niet droog of PvdA Velsen stelt vragen aan het college
over het bericht. Daarmee merk je dat de verkiezingscampagne (een jaar voor
tijd) al is begonnen. Immers naar aanleiding van een provinciaal besluit worden
lokale vragen gesteld. Vragen die ook, naar mijn mening, geen toegevoegde
waarde hebben. Of het zijn vragen, waar de gemeente niets mee kan, of het zijn
vragen waar het antwoord al bekend van is. De enige relevante vraag kan zijn of
Velsen met Amsterdam gaat kijken of zij iets kunnen doen de lijn in de vaart te
houden.
bron: Velsen.pvda geen Ferry, geen trein.... |
Het
gaat om een tekort van een ton per maand, wat bijgelegd moet worden. Ik verdien
het niet. Vanuit financieel oogpunt moet je reëel zijn en bevestigen dat wij
hier over een duur project praten. Zeker in deze tijd.
Met
dit gegeven kan je een paar kanten op. Inderdaad vaststellen, dat het te duur
is en er mee stoppen. Je kan ook kijken of, en hoe, je de FFF meer rendabel kan
maken. Helaas blijkt dat wanneer je extra haltes inbouwt (een manier de
rendabiliteit te verhogen) het effect weer naar beneden gaat. Daar zijn al
onderzoeken naar gedaan. Dat werkt niet en lijkt geen oplossing.
Doordat
de boot niet meer zo hard mag varen is de frequentie gedaald. Vanaf dat moment
waren er al duidelijke geluiden dat het project daardoor gevaar zou lopen in
het voortbestaan. Dat lijkt nu bewaarheid. Snelheid en frequentie zijn primair
de instrumenten de FFF in de lucht te houden.
presentatie Hofgeestlijn |
De
lijn verlengen... Het is een optie te beginnen bij de kleine sluis. Omdat ik
geen deskundige ben durf ik niet aan te geven of dit een bijdrage levert aan de
overlevingskansen van de FFF.
Natuurlijk
zijn er gedupeerden, wanneer de Fast Flying Ferry er uit gaat. Immers bij ieder
besluit zijn er altijd gedupeerden. Is het aantal gedupeerden in verhouding tot
de hoge kosten is dan de vraag... En het antwoord hier lijkt negatief.
bron: volkskrant |
Er
rest eigenlijk maar een alternatief: alle betrokkenen steken te koppen bij
elkaar en kijken of zij met elkaar een ton per maand kunnen, en willen,
ophoesten om de FFF in de vaart te houden. Het resultaat kan ik al raden.
In
de vragen van de PvdA wordt gesproken over een goed alternatief in de oost-west
verbinding tussen Velsen en Amsterdam. Naar mijn mening is het college van
Velsen hier redelijk actief in, maar de raad wat minder. Dat blijkt wel een
beetje uit de vragen. GroenLinks Velsen heeft vorig jaar een
initiatiefraadsvoorstel ingediend: de Hofgeestlijn. In dat initiatief staan
zaken die min of meer aangeven waarom de Fast Flying Ferry misschien niet
rendabel is. Ook zijn de bezwaren van een busverbinding opgenomen, die
overigens ook in de IJmuider Courant vermeld staan. Misschien moet Velsen de
schouders eens onder de Hofgeestlijn zetten en dit als uitgangspunt nemen voor
een echte oplossing. Ondanks dat ik uitermate voor openbaar vervoer ben wil ik
ook reëel blijven. Naar mijn idee is het niet verstandig maandelijks een ton in
dit project te steken. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege de verhoudingen.
Ach, en als een donderslag bij heldere hemel komt dit bericht ook niet; binnen
de politiek is al vaker twijfel uitgesproken over de haalbaarheid van de Fast Flying
Ferry.
Natuurlijk
is het mooi als de boot kan blijven varen, maar niet ten koste van alles. Het
echte probleem ligt ook veel breder. West-oost is een probleem en er zijn geen
goede OV verbindingen. En zolang wij niet regionaal denken wordt het
realiseren, en vinden, van een goede oplossing een crime. Om die redenen zijn
wij met de Hofgeestlijn gekomen. ja, dat kost ook geld, maar je bedient er wel
een vele malen groter publiek mee, je tilt jezelf op tot onderdeel van een
regio en financieel kan het nog wel eens een interessante oplossing zijn! We moeten
ons boven het niveau van schuitje varen tillen, pas dan kunnen er echte
oplossingen gevonden worden.
bron: IJmuider Courant |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten