Vanuit de erker van onze
woonkamer kon je ze zien. Als pinguïns wiebelden zij vanaf het klooster naar de
naastgelegen pastorie, om binnendoor naar de kerk te gaan. Het klooster, een
geheimzinnig huis met nonnen, waar ik nooit verder dan de voordeur kwam. En dat
was met Sint Maarten.

Wij
woonden tussen de gereformeerde kerk, en de katholieke kerk Onze Lieve Vrouw van Altijd durende
Bijstand, beter bekend als de Naaldkerk. Op zondag zaten wij aan het ontbijt en
meestal was dat wanneer de kerken hun gelovigen weer loslieten. Ons spel was
gekke koppen trekken vanaf het zondagse eitje, met als score: het aantal
kerkgangers wat wij zo konden afleiden dat zij met hun hoofd in de els (boom
voor niet ingewijden) liepen. Dit was ook gelijk mijn gehele religieuze opvoeding.

De
pastorie was ook z’n mystieke plaats. De pastor zag ik eens per jaar, met Sint
Maarten. Verder zag je hem wel eens lopen, maar altijd in de verte. Wel
gebeurde er veel andere dingen. Natuurlijk de pinguïngang van de nonnen, maar
ook met de communie alle kleine bruidjes en bruidegommen. Met trouwerijen zag
het er altijd feestelijk uit. Ook waren er vele leeftijdsgenootjes, die er
gedurende de week in en uit liepen.
De
geheimzinnigheid signaleerde ik, maar verder had ik er dus niet zo veel mee. Ik
was niet kerkelijk en in ons dorp was een sterke machtstrijd tussen de
katholieken en gereformeerden. Zij gingen onderling nauwelijks met elkaar om,
laat staan de kinderen. Als buitenkerkelijke had ik wel de ruimte om met beide
groepen om te gaan, maar je bleef er ook altijd enigszins buiten. Wel een
voordeel was dat ik met de vele vechtpartijen tussen de religieuze stromingen
toeschouwer mocht zijn, want voor wie moest ik immers vechten? Wellicht dat die
periode de grondslag heeft gelegd voor mijn stellige pacifisme.
Op
27 oktober 1932 werd de Naaldkerk officieel geopend en pastor Goossens was de
eerste pastor. In mijn prille jeugd was de kerk dus niet meer echt nieuw. Wel
het middelpunt, al lag de Naaldkerk net buiten het echte dorpse centrum. Mijn
hele jeugd speelde het geloof en de religie nog een belangrijke rol in het
dorpse leven.
Vreemd,
wanneer je na bijna 40 jaar terug bent. De resterende nonnen zitten ver in het
zuiden van het land, weggestopt in een klooster in de natuur. De gereformeerde
kerk is gesloopt en daar staan nu een paar woningen. Het klooster is een Bijna
Thuis Huis en vanuit een raampje zag ik dat de pastorie inmiddels een tandartsenpraktijk
huisvest. De Naaldkerk is nog in gebruik als kerk. Of de pinken er nog staan
weet ik niet. Wel zegent de kerk jaarlijks allerlei rijdend goed in; auto’s,
motoren, brommers, scooters en natuurlijk ook uw rollator. De kerk gaat met z’n
tijd mee.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten