zaterdag 26 januari 2013

Omvallen en bijleggen



Exact weet ik het niet, maar zo'n beetje van iedere miljard die de overheid uitgeeft draag ik tegen de 800 bij. Waarom deze berekening? Gewoon uit nieuwsgierigheid, nu de SNS bank om dreigt te donderen. En als de burger bij moet dragen wil ik enige indruk hebben wat mij dat dan kost.

De bankencrisis, bezuinigingen, we voelen het allemaal in onze knip. Er komt minder binnen, en alles gaat er sneller uit. Ja, mijn werkloosheid speelt natuurlijk ook parten. Eigenlijk durf ik te stellen dat ik mijn werkloosheid heb te danken aan falend overheidsbeleid. We moeten de eindjes aan elkaar knopen. Natuurlijk moet de overheid bezuinigen, maar nu ik het zo hard in mijn portemonnee voel ben ik van mening nu ook wel eens een reactie te mogen geven. Een antwoord niet, want dat is te ingewikkeld.
Kijk, er is al heel wat extra geld naar Griekenland gegaan... Mijn fictieve bijdrage daarin komt misschien wel neer op een paar duizend euro. Mooi geld, wat ik misschien zelf in die economie had kunnen pompen en er een vakantie aan over houden. Nu heb ik wel bij gedragen aan Griekenland, maar ik kon niet op vakantie. In feite ook weer niet bevorderlijk voor onze eigen economie, zeg ik als leek.
Aan de bankencrisis heb ik inmiddels vele duizenden euro's gestoken. Maar toen ik de Rabobank vroeg of ik even drie maanden geen rente hoefde te betalen gingen de luiken bijna letterlijk op slot. Nu is de RABO niet in problemen geweest, maar andere banken wel, en zij houden er dezelfde attitude op na. Met mijn schamele centen help ik die klote banken, maar zij doen er echt geen donder voor terug. Ja, ze spelen met je geld, en enkelen profiteren daar van.

Dat gevoel speelt bij veel mensen, echt niet alleen bij mij. Dat is ook waar de overheid, mijns inziens, nu net even te gemakkelijk overheen dendert, met haar bezuinigingen. Wij, het gewone volk, begrijpen het niet. En als je het concreet naar je eigen geldbuidel vertaalt heb je al vele duizenden euro's betaald aan grote banken en het redden van landen. Dan wil je wel eens iets terug zien.
Logisch dat de PVV en SP aangeven uit Europa te willen stappen, althans de Europese Monetaire Unie. Maar, volgens mij zitten zij er wel flink naast. Want, ik denk dat wij inderdaad Griekenland financieel moeten helpen. Omdat het wel ons geld is; wel met hele strakke regels.
Dat sommige banken niet om mogen vallen... Ja, daar kan ik in komen. Ik begrijp dat ik daar aan moet bijdragen. Alhoewel... Ik krijg er verder helemaal niks voor terug. Niets wat ik begrijp tenminste. En wordt er wel goed gekeken naar de aanstichters van alle ellende? Worden die aangepakt? Ik betwijfel dat. In ieder geval zwaar onvoldoende. Laat zo’n bankdirecteur maar eens flink in het stof bijten en zet hem een jaartje op bijstandsniveau… in plaats van een gouden handruk.
Afgelopen week zag ik een stukje op televisie over familiebedrijven. Zij doen het met eigen vermogen en lopen daardoor minder risico's. De snelle jongens spelen niet met hun eigen geld, graaien flink en spelen nogal eens forse blufpoker. Ach, het is toch hun geld niet. En gaat het misschien wel verkeerd, maar meestal weten zij dan toch nog wel een (flinke) bonus te scoren. En lukt de bonus niet, wel dan is er nog niets verloren.

Het gevoel van onrecht groeit. Heel begrijpelijk... Moeilijk uit te leggen. Naar Brunei verhuizen is iets te hoog gegrepen. We moeten het er dus mee doen. Maar het gevoel alleen maar te moeten inleveren is nooit goed, zeker niet wanneer je het niet meer begrijpt. Dat signaal moet onze politiek toch eens beter oppakken en een gebaar maken. Misschien de drie procent toch iets los laten... Of toch meer bezuinigen op waar de individu wat minder in de eigen knip voelt. Den Haag, sta op en durf dat stapje te maken... Dan hoeft Nederland niet helemaal om te vallen! Voor de eenvoudige leek lijkt het er stevig op, dat Nederland de verkeerde kant op gaat, dat wij teveel “gepakt” worden, achterblijven bij de ons omringende landen en het alleen maar slechter wordt. Okay, we hebben het relatief wel heel erg goed, maar op zo’n wijze terug vallen past niet in onze huidige staat van ontwikkeling. Dat geeft brokken. Iets wat helemaal niet nodig is, wanneer wij onze mentaliteit maar eens aanpassen, net als dat de politiek dit maar eens moet doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten