donderdag 17 januari 2013

Guns'n Roses



In Amerika zijn net zoveel wapens in omloop, als het aantal inwoners. Het aantal dodelijke slachtoffers ligt percentueel een stuk hoger, dan in een land als Nederland. Een verbod op wapens zit er niet in. Als pacifist gaat dit mijn pet ver te boven.

Op zich heb ik al een hoge pet op van Barak Obama, maar zijn strijd tegen wapens vind ik moedig en sterk. Dat hij voor inperking, en niet voor een verbod is, is voor mij persoonlijk te weinig, maar vanuit Amerikaans perspectief begrijp ik het. Ik begrijp alleen de Amerikaan niet.
Dat je een (militair) wapen kan kopen, waarbij je op 2800 meter iemand door z'n kop kan schieten heeft niets meer re maken met jacht of verdediging. Dat je twintig, of meer, schoten achter elkaar kan lossen heeft evenmin te maken met jacht, of verdediging. Heel erg goed dat Obama daar paal en perk aan wil stellen. Ook goed de verkoop meer te reguleren en beter te kijken wie een wapen aanschaft.

De Amerikaanse gedachte kan ik niet volgen. Het recht op verdediging gaat daar dus boven het beveiligen van mensen. Een kip en ei verhaal. Al 200 jaar denken Amerikanen zo... Helaas verander je dat niet zo maar. Los daarvan speelt een ander aspect een grote rol, waardoor wapens deel uit blijven maken van het Amerikaanse leven. Ik heb het hier over de wapenlobby. Deze is groot en er gaat heel erg veel geld in om. Zo veel geld betekent zo veel belang. Geld is hier helaas weer de drijfveer om slechte zaken goed te spreken. Het is verschrikkelijk, maar de harde realiteit. Wanneer je geen alternatief hebt voor die wapenindustrie zal je de markt moeilijk aan kunnen pakken.
Wanneer ik 's nachts wel eens op zit kijk ik wel eens naar Discovery Channel. Daar zie ik soms een serie over het maken van wapens. Speciale wapens, regelmatig voor duizenden dollars. Speciaal gemaakt. Een eerlijke handel, maar het zou verboden moeten worden. Het voedt het gedrag, en het gedrag voedt weer de handel. Een patroon wat je op de een of andere manier moet doorbreken. Hoe? Een goede vraag. De NRA (National Riffle Association) heeft daar geen boodschap aan en voedt het " negatieve" gedrag. Daarbij gaan ze onder de gordel en laagvloers; waarom de kinderen van Obama wel beveiligen (met bewapende mensen) en gewone kinderen niet? Ach, waarom mag de politie wel te hard rijden en jij niet? Dat is van dezelfde orde van grootte. En dan ook nog eens Obama uitmaken voor dictator... Dan ga je heel ver en diep om je gelijk te halen. Eigenlijk moet de NRA met dergelijke uitspraken en vergelijkingen wel door hebben dat ze feitelijk echt naast de pot pissen en het bij het verkeerde eind hebben.

Maar een Amerikaan die gelooft in het wapenbezit, en gelooft dat een wapen goed is voor het waarborgen van veiligheid, vrede en recht is voor mij dus een hele domme Amerikaan. Heel veel Amerikanen zijn dom. Dom en erg kortzichtig. Je dwingt deze zaken niet af met wapens. Absoluut niet, en als je zo denkt ben je niet helder van geest. Wanneer je ontkent dat zo veel wapens leiden tot meer excessen ben je niet alleen dom, maar heb je ook een enorm bord voor je kop. Amerikanen zijn vreselijke wezens, op enkele uitzonderingen na. Ja, niet veel, maar enkelen... Het is triest. Het is een triest volk. De wereld is Amerika... Ik hoop van harte dat de zet van Obama de start is naar een ander Amerika. Ik hoop het, maar mijn geloof hierin laat mij in de steek.
hobby? Jacht?...
Een wapen hoort niet in het bezit te zijn van een particulier. Wanneer je wapens voor hobby of jacht toch toe wil staan, mag je ze nooit thuis bewaren, maar op een veilige plek. En wapen en munitie gescheiden.
Ik vrees dat ik met deze blog geen reet bereik. Toch wil ik van mij laten horen en mijn visie weergeven. Ergens blijf ik idealist. Misschien verandert de Amerikaan. Misschien is het mogelijk dat de wind daar anders gaat waaien. Nu wil ik absoluut niet naar dat land, omdat ik zo veel moeite met het volk heb. Wellicht veranderd het ooit. Misschien mag ik het mee maken en kan ik genieten van al het moois wat het land ook te bieden heeft. Who the hell knows!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten