woensdag 13 juni 2012

Sport

Op zich heb ik niets met sport. Het enige wat ik volg is (in grote lijnen) de Tour de France. Dat is omdat ik zelf in 2007 naar Zwitserland ben gefietst en daar nu anders tegenaan kijk. Tennis.. daar snap ik echt de lol niet van. En dan voetbal. Ik word langzaam gestoord van dat voetbal. Nederland blijft zich maar als een sterke natie vertonen en de eerste wedstrijd verliezen ze al. Het lijkt mij heerlijk, wanneer we de eerste rond niet door komen. “We”, want zo praten we er over. Het is “ons” nationale team. Wel, ik voel het niet zo.

Toen ik nog jaren jonger was stond ik hier overigens wel anders in. Ware het niet dat ik mij vooral liet meeslepen door het enthousiasme van mijn omgeving. Dat is nu gelukkig over. Over blijft de ergernis. Gene krant, geen radio, geen reclame of het betreft Oranje. Het is een grote commerciële troep geworden. Vreselijk is dat. Je ontkomt er bijna niet aan. Gelukkig was ik even een paar dagen in Duitsland. Ik heb Oranje bepaald niet gemist.
Los van de hype brengt zo’n toernooi ook andere gevoelens bij mij los. Het belachelijke van sport: geld. Er gaan enorme bedragen in om. Een dom jongetje, die een beetje kan voetballen, wordt stinkend rijk. Ze krijgen praatjes en voelen zich heel wat. Maar wat kunnen ze nou? Een beetje goed voetballen. Meer niet. Althans de meesten. Maar opeens is iedereen blind daarvoor en blijft men die jongens op handen dragen. Iedereen op het niveau van de ambachtsschool heeft amper het minimum salaris. Veelal zijn dat mensen die hun vak goed verstaan. Waarom moet zo’n voetballend knulletje dan (voor een deel van mijn geld) zo idioot veel verdienen? Kijk eens naar dat wagenpark van die gasten. Ridicuul gewoon. Die belachelijkheid heeft bij mij een toenemende weerstand tegen dat voetbal opgeleverd. Het is niet reëel meer. Als die jongens met zulke salarissen geen EK kampioen worden mogen ze van mij direct de bijstand in.

Straks komen ook de Olympische spelen nog. Mijn hemel. Nog meer ellende. Gelukkig zijn dat meer sporters dan die voetballers… de meesten verdienen ook nog eens stukken minder. Ziggo maakt reclame dat het ene top zomer wordt…. Wat mij betreft dus een ellendige zomer. Blij als alles weer voorbij is en de wereld weer even met de wereld bezig is. Alleen jammer dat Oranje Nederland zich blind staart op dat ene balletje en de verwrongen wereld er achter niet ziet. Wat zal het de individu opleveren aan welvaart wanneer sport weer in het normale getrokken wordt? Geen dure stadions, geen dure jongens en geen dure reclames en vooral geen dure sponsoring meer. Besteed al dit loze geld eens in iets nuttigers. Besteed het eens in het wereldleed, waar we blijkbaar minder geld voor over hebben dan voor voetbal. Voetbal… ik hoop dat Nederland goed op z’n flikker krijgt van Duitsland!

alle sport mag van mij op een hoop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten