donderdag 7 juni 2012

HOV in Velsen

Ik ben niet tegen, maar wel tegen de tracé keuze en de hoge kosten. Een elegante, maar wat zwakke manier om aan te geven dat je ergens wel degelijk tegen bent. Namelijk je geeft aan ergens wel voor te zijn, maar de argumentatie houdt in dat je er nooit voor kan zijn.

Het blijft een zeer lastig dossier, die HOV in Velsen. De boodschap blijft op de een of andere manier hangen. Er lijkt een stugge houding het verhaal niet te willen begrijpen. Als GroenLinkser ben ik voor de HOV en voor een groot deel zit hier een tracé in verwerkt. Die keuze ligt wat mij betreft vast en het gaat er dan vooral om te kijken hoe je dit tracé het beste in kan passen. Niet de discussie aan gaan over andere tracés, maar een discussie over de juiste aanpassingen. Gek, maar dat lukt maar niet. Om nu met de hoge kosten te komen is voor mij een mosterd na de maaltijd argument. Daar wil ik het niet eens meer over hebben.

De stagnerende houding in IJmuiden (Minister van Houtenlaan), Driehuis en Santpoort Noord maakt dat wanneer daardoor de HOV niet door gaat er echt sprake is van een financieel verlies. Blijkbaar realiseert men zich dat niet. Alle investeringen tot nu toe in de HOV worden dan namelijk feitelijk teniet gedaan.
In Haarlem is het op basis van politieke impasse ook al verkeerd gegaan. Het betreft daar de onderdoorgang van het Spaarne. Haarlem heeft daarmee 10 miljoen euro laten lopen en zit nu met een groot probleem. Alleen daar was het de politiek, die het af liet weten.

In Velsen zijn het de inwoners die, door hun houding, niet alleen veel provinciaal geld verkwanselen, maar ook nog eens reeds geïnvesteerd geld weg gooien. Blijkbaar is dat besef er onvoldoende en weet de politiek die boodschap niet goed te vertellen. Ook blijft het (zeker ook vanuit de politiek) een strijd tussen wel of niet. Ik hoop echt dat er meer ingezet gaat worden van: dit is het tracé, maar hoe gaan we met elkaar kijken hoe dit tracé zo goed mogelijk ingepast kan worden.
Al zal het lukken tot een referendum te komen, ik denk zelf dit op voorhand naast mij neer te leggen. Het is namelijk niet reëel. Niet reëel omdat de strekking van het referendum veel te laat komt. Niet reëel omdat het niet gaat waarover het moet gaan. Een grote groep inwoners en politiek staan met de hakken in het zand tegen over elkaar. Verdomd jammer en ik hoop nu echt er op inhoud eens goed uit te komen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten