donderdag 8 november 2012

Zes miljard!


6 miljard... Sta er eens even stil bij hoeveel dit is. Wanneer je het over 6 miljard dollar hebt praat je over heel erg veel geld. Daar kan je heel veel mee doen. Als individu is het een niet bevatten bedrag.

Nou leuk, maar wat wil ik er mee? Ik niks, maar is wel bekend dat dit het bedrag is dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen gekost heeft? Is het niet buiten proportioneel? Wat mij betreft wel!
In deze tijd is het niet verantwoord zo veel aan verkiezingen uit te geven. Natuurlijk moeten verkiezingen goed voorbereid worden en kost het geld. De andere kan is dat ik van mening ben dat je bewust met dit soort uitgaven om moet gaan. Sterker, met verkiezingen moet je een evenwicht zoeken tussen het op een juiste wijze je boodschap verkondigen en zuinig aan doen.
Al dat geld komt ergens vandaan. Kijk je naar de States zie je dat het land nogal wat armoede kent, veel Amerikanen kunnen de hypotheek niet betalen, het sociale stelsel is niet denderend en er is een tekort van 15 biljoen ( een bedrag wat nog minder te bevatten is) .
En wat is het resultaat? Barack Obama blijft zitten. Mitt Romney mag van zijn oude dag gaan genieten in een van zijn 16 huizen. Er is niet zoveel veranderd, behalve dat er 6 miljard door gejaagd is.  Goed, in het congres zijn wel wat verschuivingen. Zo is er een vrouwelijk congreslid die heel prominent aangeeft dat zij lesbisch is. Een vooruitgang, maar in mijn ogen geen 6 miljard waard.

Dat ik blij ben met Obama steek ik niet onder stoelen of tafels. Dat ik Amerika een verkeerde staat vind evenmin. Ik weiger al enkele jaren naar dat land te gaan. Een reis naar Costa Rica betekende een tussenstop in Miami. Ik wilde niet via dat land, maar het gebeurde. Een overstap van twee uur. Al die tijd ben ik bezig geweest langs de douane te gaan... Voor en simpele overstap! Eerst de USA in, en gelijk er weer uit. Sacherijnig douanepersoneel en erg miereneukerig en vooral inconsequent. Mocht ik de eerste keer mijn aansteker wel houden, dat ik het land uit ging weer niet...(overigens was dat inleveren op de terugreis). Een grapje maakte dat ik bijna werd aangehouden en ik stond bijna in mijn onderbroek. Een raar land en rare mensen.

Maar nu hebben we het over Obama. Hij mag blijven, en stemt iets positief. In idee geval is de angst dat Romney daar gaat zitten afgewend. Moet er niet aan denken; een razende stier die overal oorlog en verderf zaait. Een Bush kloon, alleen eentje die z'n uiterlijk wel mee heeft.
Een ding hoop ik toch echt; dat men in Amerika voortaan iets gezonder met haar geld om gaat wanneer het verkiezingen betreft. Mik de volgende keer eens op 600 miljoen. Dan bezuinig je al 90%... Of in ieder geval 5,4 miljard. ten minste als mijn berekening klopt, wat lastig is met deze astronomische bedragen.... Een goed begin. Overigens voor dat geld kunnen wij hier de Hofgeestlijn aanleggen. Toch maar eens een briefje aan Obama schrijven. Ongelofelijk dat er hier mensen zijn die 72 miljoen verkwisting vinden voor de HOV. Maar volgens mij zijn dat mensen die, wanneer ze in de States woonden, op Romney zouden stemmen. Dat zegt dus al genoeg. Duidelijk is weer eens hoe enorm krom onze wereld is. Krom en onrechtvaardig. Misschien wat vroeg, maar bij deze die ik graag een oproep aan Obama en alle Amerikanen. Zorg over vier jaar voor een budgettair plafond van 600 miljoen voor de verkiezingen.... Moet kunnen.
veel geld... en nu alvast sparen voor 2016?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten