donderdag 22 november 2012

Stagnatie!



De Nederlandse banken hebben iets van 360 miljard euro uitstaan aan hypothecaire leningen. Nederland is hiermee absolute koploper en de banken moeten het rustiger aan doen. Daarmee is de woningmarkt behoorlijk op slot komen te zitten.

Zelf hebben wij ons huis gekocht in 2008/2009. Ik wilde een volledige aflossingshypotheek, bijvoorkeur annuïteiten. Dat wilde de bank niet afgeven, en nu zit ik met een ingewikkeld construct van drie verschillende hypotheken, waarvan alleen de kleinste hypotheek een afbetalingshypotheek is. Per saldo hebben wij ook grotere maandkalender, dan de opzet was en de bank eiste dat wij nog twee verzekeringen afsloten.
Inmiddels zit de huizenmarkt op slot. Wanneer wij een reële prijs voor ons huis moeten ontvangen leveren wij ongeveer zestigduizend euro in. Het geld wat we dan nog over hebben is te weinig om een normaal nieuw huis te kopen. Een nieuwe hypotheek krijgen we niet. Dat wordt mogelijk niet een stap achteruit, maar wel vijf. Met dank aan de bank.

Is de crisis nu te danken aan de consument, die jaren lang een kredietleven op heeft gebouwd? Het was relatief eenvoudig een hypotheek te krijgen, en meestal nog een erg forse ook. Daarnaast waren er allerlei mogelijkheden geld te lenen. Voor een verbouwing, maar ook voor een nieuwe auto, leuke reisjes en noem maar op. Bij een verbouwing ging je er nog vanuit dat het een investering in het huis was. Vanuit dat perspectief moeten wij straks ruim meer dan een ton verlies dragen. In vier jaar tijd! Maar goed, je kan dus zeggen dat ik, als consument, te veel heb geleend. Daarmee draag ik schuld aan mijn eigen omstandigheid. Verantwoordelijkheid heet dat. En ja, ik geef toe te gemakkelijk te hebben toegehapt.
Nu was ik wel stukken voorzichtiger geworden, en toch is het mis gegaan. Ja, en daarvoor wijst mijn vinger toch naar derden, vooral de banken. De bank verkocht wel erg graag haar financiële producten. Men hanteerde wel een plafond, maar de bank deed zijn uiterste best mij tot dit plafond afhankelijk van hen te maken. Dat is ze gelukt. Niet vreemd, immers de bank is de professional en ik ben maar een amateurtje. In principe al een ongelijke strijd. En dat is inmiddels wel bevestigd.

Zo makkelijk als de banken geld verstrekten en dienstbaar waren, zo eenvoudig hullen zij zich nu in een waas van klantonvriendelijkheid. De hele wereld is in drie jaar veranderd. Dacht ik toen nog een baan te hebben tot mijn pensioen, nu loopt mijn uitkering bijna ten einde en straks krijg ik echt niks meer. Ja, meer zorgen en meer schulden.
Van enige coulance heb ik niets gemerkt, vanuit mijn bank. Een verziek de hypotheekrente twee, hooguit drie, keer over te slaan, werd rigoureus afgeslagen. Ondertussen maakte de bank reclame bij een nieuw hypotheek de eerste drie maanden gratis aan te bieden.
Ondertussen staan er steeds meer huizen te koop. In m'n straat al ongeveer elf huizen, waarvan de meesten allang geen bordje meer in de tuin op op het raam hebben. Heeft toch geen zin. Maar ook betekent dit dat de verkoop van ons huis extra bemoeilijkt wordt. Dat geldt ook voor de andere verkopers uit de straat.

De banken houden hun knip dicht en de overheid grijpt niet in. De huizenmarkt is gestagneerd en heeft een grote invloed op de creditcrisis. Iedereen zit naar elkaar te navelstaren, en ondertussen gebeurt er niets. Nou ja niets..... Steeds meer mensen komen in de problemen.
Ook ondertussen blijkt dat de banken nog behoorlijke winsten maken. Met meer dan negen nullen. En dat terwijl gemeld wordt dat de kas van de banken inmiddels leeg is. Begrijpt u dat nog?
Reken er op dat de crisis voorlopig nog aan houdt, en wij er niet gelukkiger van worden. Maar ook zal straks de rekening weer bij de banken komen. Meer en meer mensen kunnen hun hypotheek niet meer betalen. Geld gaat niet naar de banken. Gedwongen verkopen zullen aan d orde van de dag zijn, maar niemand de nog een huis kan kopen. De banen zullen ook verlies moeten gaan dragen. Alleen dan springt de overheid wel bij. De banken worden wel gered, maar de verliezende individu wordt aan het lot over gelaten. Minister Blok liet, bij 1vandaag, duidelijk doorschemeren dat de overheid geen oplossing heeft. Misschien moet de overheid maar eens de banken aan pakken. Dan wordt alles misschien weer een beetje vlot getrokken. Ja, als... Maar zo krachtdadig is de staat niet. Voorlopig zullen wij met een trieste en boze blik naar de toekomst kijken. Beterschap zit er echt even niet in, de koorts zal alleen nog verder toenemen. De stagnatie houdt nog wel even aan. Een feit blijft dat ik in Turkije een villa met zwembad kan kopen met flinke tuin voor het restgeld wat wij aan de verkoop van ons huis nu zullen overhouden. Of het wordt een klein huisje in IJmuiden, met een tuintje van 4 bij 4. Dan zal er wel weer een extra beroep op de zorg gedaan worden. Maar dat is een onderwerp voor een andere keer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten