vrijdag 30 november 2012

BOOS!!!!

cartoon: Arend van Dam
Dat misbruik wordt tegen gegaan is iets waar ik mij helemaal achter kan scharen. De rigide en bekrompen werkwijze van het UWV echter, maakt mij boos. En dan ga ik er van uit, dat deze handelswijze voornamelijk ten doel staat het misbruik tegen te gaan.

Nu ben ik helemaal niet blij met het UWV. Goed, ik ben afhankelijk van hen en zij betalen mij mijn uitkering. Dat ik een uitkering heb vind ik al verschrikkelijk. Ik doe mijn best en zoek naar werk. Iedereen weet inmiddels dat wanneer je 55+ bent, een lang arbeidsverleden bij een werkgever hebt en uit het management komt de kansen een nieuw baan te vinden erg belabberd zijn. Ik ondervind dit aan den lijve. Er is een afspraak gemaakt, waar ik ruim aan voldoe. En ook verder houd ik mij keurig aan de spelregels.
Een spelregel echter stuit wel op problemen. Het UWV wil dat je alles doet via de zogenaamde werkmap. Inloggen doe je via je DigiD. Nu lukte het mij destijds en kwam ik in de werkmap. Toen hield het op. Zo heb ik meerdere pogingen gedaan, maar de werkmap werkte niet. Later was ik mijn DigiD kwijt. Dat moet opnieuw aangevraagd worden. Zo is het een aantal keren over en weer gegaan. En met enig regelmaat werd mij mede gedeeld alles via die werkmap te moeten doen.

Wederom aan de slag... Eind september. Het lukte. Ik kon alleen totaal niet controleren wat ik er op had gezet. Blijkbaar is er weer iets anders mis gegaan, want het lukte mij geheel niet meer mij in te loggen via mijn DigiD. Na alle pogingen liet ik het er maar weer bij. De digitale wereld vind ik prima, maar als de dingen niet goed werken, of niet zoals ik het wil, haak ik snel af. En zo stuur ik al een poosje iedere maand mijn lijstje met activiteiten, per mail, naar mijn werkcoach.

Inmiddels ben ik telefonisch benaderd. Door mijn werkcoach. Zijn eerste mededeling was dat hij mijn werkcoach niet meer mag zijn. Vanaf nu heb ik een digitale werkcoach. Nou, dat zal dan wel. maar er was nog een mededeling. Ik moet niet minimaal twee keer per maand, maar vier keer per maand een sollicitatieactiviteit invullen. Ook geen probleem, alhoewel ik mij af vraag of ik wel op de juiste wijze in mijn werkmap kom. Ach, er was nog een bericht. Indien je niet voldoet aan het invullen van de werkmap gaat er een alarm en volgt er direct een sanctie. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je vier maanden lang een kwart van je uitkering mist. Daarbij... Je moet vier keer per maand een sollicitatie activiteit doen, maar voor het systeem betekent dit een keer per week. Sla je een week over... Is de kans al zeer groot een sanctie te ontvangen. Meestal ben ik blij met een korting, maar in dit geval maakt het mij erg boos!
cartoon: Arend van Dam
Überhaupt is hier iets goed mis. Het kan toch niet zo zijn, dat je op dergelijke wijze afhankelijk wordt gemaakt van de digitale wereld? Storingen in het systeem, problemen met inloggen, internetstoringen... Er kan van alles zijn waardoor het mis gaat. Je wordt direct gestraft en er is geen mens meer die je kan benaderen en mee kan overleggen. De luiken gaan op slot. Is dit hoe wij in Nederland met elkaar om gaan? Weten wij niet allen dat er een crisis is, grote werkloosheid aan de orde is en ouderen helemaal moeilijk aan werk komen? En dat mensen die niet met internet overweg kunnen? Die hebben dus geen recht meer op een uitkering. Daar komt het op neer. Daarbij is het een zeer onvriendelijk systeem. In alle gevallen die ik ken krijg je een wachtwoord of een code met pasje. Je kan altijd je eigen wachtwoord beheren, aanpassen en onthouden. Bij DigiD is er altijd een omweg en ook DigiD zelf hanteert een omweg. Ik heb nu een DigiD en een wachtwoord. Ik heb het opgeschreven, maar het werkt niet. Om dit te repareren zijn diverse handelingen nodig, die ook voor mij niet altijd even duidelijk zijn. Kwalijk, want daarmee loopt mijn uitkering dus een risico. Complete waanzin. Zorg gewoon dat de toegankelijkheid verbeterd wordt door een ander wachtwoorden systeem in te voeren.

Dat het UWV al helemaal niets meer betekent dan een soort verzekeringsbank is al teleurstellend. Het UWV doet helemaal niets voor je. Als je werkloos wordt (zeker op HBO niveau of hoger) mag je het volledig zelf uitzoeken. Dat wordt van je niveau verwacht. Of je na een jaar of na 26 jaar werkloos wordt maakt geen flikker uit. Je zoekt het maar uit, als je je maar aan de regeltjes houdt. En iedere keer krijg je bij de minste dreiging van een misstap al de sancties te horen. Inmiddels heb ik al twee officiële klachten bij het UWV neer gelegd. Het wordt wel serieus genomen, maar er wordt wel heel snel verwezen naar de regels. Daarbij is de politiek de boosdoener. En zo verschuilt men zich, maar is ondertussen on-Hollands bezig, ook bijna inhumaan. Schandalig dat wij in Nederland op deze wijze met elkaar om gaan. Zijn er nu echt mensen die denken dat ik voor mijn lol werkloos ben? Dat ik voor de gein een enorme inkomensval heb gemaakt en misschien mijn huis moet verkopen? Kom op, doe niet zo naïef! Natuurlijk, misbruik moet worden aangepakt. Dit systeem is echter zo rigide dat je inderdaad 100% misbruik aanpakt, maar wel met een hele grote en hele zure bijvangst. En ik vraag mij af of het inderdaad alle fraude en misbruik weg vangt. Wanneer je keurig de regeltjes volgt kan je de grootste onzin kwijt. Je kan zwart werken en in je werkmap opgeven dat je als poepruimer op de afdeling vlinders bij Artis hebt gesolliciteerd, vanuit een open sollicitatie. Het systeem signaleert niets, en ondertussen belazer je de boel. Nee, de goedwillende werkzoekenden zullen vooral het slachtoffer worden, door foutjes, slordigheidjes en de kleine missertjes. Een systeem dat dus ook nog eens van geen kant deugt. En de mens wordt uit het systeem gefilterd, in een systeem voor mensen. Goed gedaan jochie... Wie dat jochie ook is. Nederland gaat echt de goede kant op. Economische bloei, langer werken, welvaart.... Een grotere paradox ben ik in mijn leven niet tegen gekomen. En ik ben daarbij wel de lul. Ja, ik ben ontzettend boos!

cartoon: studio Noord

Geen opmerkingen:

Een reactie posten