dinsdag 13 november 2012

Sappelen

Gelukkig, onze nieuwe regering is aan het repareren geslagen. De zorgpremie is van de baan. Nu op naar de volgende reparatie, die zich al op alle fronten aan dient.

Jacques Wallage en Hans Wiegel hebben zich er al tegen uitgesproken. Er wordt gesteld dat het zeer nadelig is voor de koopkracht. Ook vanuit economisch standpunt kan het flinke deuken veroorzaken. Misschien is het al duidelijk. Het gaat hier over de WW. Van 38 maanden naar 24, waarvan het eerste jaar naar 70% van het laatste inkomen heet tweede jaar naar 70% van het minimumloon. Op zich niks mis mee, en ook ben ik geen tegenstander de periode dat men recht heeft op WW terug te brengen. 
Wel staat daar iets zwaarwegends tegenover. Hoe is het gesteld met zowel de economie as de werkgelegenheid? Dan wordt mijn antwoord, op dit moment, radicaal anders. Verkort en verlaag de WW niet!

Kijk eens om je heen. We zitten met een groot aantal werklozen en dit aantal groeit nog steeds. Veel werklozen zijn ouderen. Mensen met een eigen woning. Wel, dan verkoop je de woning toch? Los van beantwoording van deze vraag moet eerst meegenomen worden dat d huizenmarkt voorlopig nog op z'n reet ligt. Er is nauwelijks sprake van verkoop en de prijzen zijn zo gedaald dat je eerder met schulden blijft zitten dan dat je eigen geld over houdt. En waarom groeit het aantal werklozen? Simpel, er is geen werk, omdat het economisch slecht gaat, mensen te duur zijn, we langer moeten werken (ha ha, hoe paradoxaal) en we ook nog eens te beroerd zijn bepaalde werkzaamheden te verrichten. De wind staat flink tegen. Ja, dan is het onnozel een maatregel te nemen die WW te verkorten. Hoe onnozel is ook ons nieuwe kabinet?

Helaas moet ik nu ook naar GroenLinks kijken. Op het congres is met meerderheid van stemmen de inzet voor verkorting van de WW naar 1 jaar aangenomen. Ik was (en ben) tegen. Maar, ik begrijp het ook niet helemaal. GroenLinks staat voor groen en sociaal. Juist in deze tijd bevreemd mij zo'n besluit dan. Het was of houden zo, of terug naar 1 jaar. Juist van onze partij had ik een meer genuanceerd resultaat verwacht. Misschien wel een gedifferentieerde WW waar rekening gehouden wordt met aspecten als dienstjaren, leeftijd en misschien ook sectoren. Met dit laatste doel ik op arbeidskansen. In sommige sectoren is wel werk, of is werk meer voor handen, terwijl andere sectoren weinig respectief bieden. Daar zou je veel meer mee kunnen.

Maar goed, ik ben en blijf GroenLinkser en zie de uitdaging de partij weer de goede richting op te krijgen. Dit voorbeeld zie ik dan ook als een onderwerp waar juist een kans ligt voor GroenLinks zich politiek te onderscheiden van de rest. Dit keer is het er niet van gekomen, maar ik hoop in de toekomst wel. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten