maandag 2 januari 2012

Dorpsraad Driehuis


In december werden de fractievoorzitters van de politieke partijen in Velsen benaderd door de Dorpsraad Driehuis. De dorpsraad had enkele onderwerpen en de politiek werd uitgedaagd hun standpunten en acties vanaf heden op een blog van de Dorpsraad bij te gaan houden. De Dorpsraad wil deze informatie gebruiken om in 2014 een kieswijzer voor Driehuis op te stellen.
Een omgekeerde wereld. Immers, de mensen dienen zichzelf te informeren, door de politiek te volgen. Nu wordt de politiek uitgedaagd te reageren op onderwerpen waarvan al bekend is hoe de partijen er mee omgaan, of het betreft onderwerpen, waar je als politiek niets mee kan. Of nog niets.


Een voorbeeld. De politiek wordt gevraagd naar het standpunt over het voormalige missiehuis en wat men met de toekomst wil. Op dit moment is het politiek totaal geen item. Natuurlijk heb ik daar mijn eigen ideeën over, maar politiek gezien kan ik hier nu niets mee. Op het moment dat het actueel gaat worden, zal ik mij in de materie verdiepen en (in samenspraak met bewoners) kijken wat het beste is.
Een ander voorbeeld: de verbindingsboog van de N208 naar de A9. Wat moet ik daar nu over op een blog van de Dorpsraad zetten? Als geruime tijd is bekend dat wij hier heel erg voor zijn. Dat kan ik wel dertig keer herhalen, maar wat schiet het op?


De Dorpsraad heeft een idee om het centrum van het dorp levendiger te maken. De plannen staan op twee A4tjes, maar moet ik nu gaan verzinnen hoe Driehuis het centrum moet veraangenamen? Ook hier is het een onderwerp wat politiek nu niet aan de orde is. Het kan nog wel komen, maar in hoeverre de plannen reëel en haalbaar zijn, ik weet het nog niet. De plannen maken mij zelfs als inwoner nog niet erg enthousiast.

Nee, het is jammer dat een orgaan als de Dorpsraad zo met politiek om gaat. In de trant van: ik wil mijn zin hebben, anders ben je niet aardig. Ik hoop dat de inwoners van Driehuis gewoon de politiek goed volgen en op basis daarvan straks tot een besluit komen. De blog van de Dorpsraad, daar kan ik niets mee. Ik heb het de Dorpsraad laten weten, maar helaas geen echte reactie mogen krijgen. Wel zie je dat sommige raadsleden/partijen zich met open ogen laten manipuleren en initiatieven gaan tonen over de door de Dorpsraad genoemde onderwerpen. Het leven in de politiek is niet altijd gemakkelijk. Je wordt zeer regelmatig gewrongen tussen twee twee rollen, als de was uitgeknepen om er maar droog als mogelijk uit te komen, maar helemaal droog... nee, daarvoor moet je echt aan de lijn.
Ik hoop dat de Dorpsraad straks op een betere basis haar bewoners adviseert. Voor mijzelf kan ik alleen aangeven mijn best te doen en mijn warme hart voor het dorp via de politiek zo goed mogelijk uit draag.

Ik hoop dat in 2014 de vlag voor Driehuis in volle glorie uitgehangen mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten