maandag 6 november 2017

Pissen

Veel mannen moeten meer, vaker plassen, dan vrouwen. Zelf ben ik een top zeikerd. 'S ochtends heb ik een abonnement op het toilet. Wanneer ik de hort op moet, betekent dit bijna altijd wel enkele stops. Wild plassen is dan ook een soort verplichtte hobby geworden. Uit piëteit me mijn omgeving zoek ik doorgaan wel eerst naar een toilet. Overigens, voor de goede orde, ik heb hier al mijn gehele leven last van. Het is dus niet gerelateerd aan mijn leeftijd!



Enfin, in verband met de regen en koude heb ik mijn aanwezigheid op de Kunstlijn Haarlem getrakteerd op de bus. Zo ook, gisteren. Na afloop van het intensieve weekend wandelde ik naar Haarlem CS. Mede door kou en de zee vochtige lucht, drong de aandrang zich weer aan. Dus, ik moest pissen op het stationsplein. Nergens een plee te vinden. Bij de fietsenstalling gevraagd, maar het antwoord was niet bevredigend. Het toilet bevindt zich op perron drie, maar was al gesloten. Je kan daar dus blijkbaar alleen met een OV kaart pissen. Op zich al belachelijk. De horeca, op het station, buiten de poortjes (betaalzône) hebben geen van allen een wc. Uiteindelijk heb ik het donkerste hoekje opgezocht en ben gaan wildplassen. Eenvoudigweg, omdat het absoluut onmogelijk was het "op te houden", tot na de busrit.



In vroeger dagen stonden, door de stad verspreid, diverse "krullen"..., pisplekken voor mannen. Nu..., niks meer. De krul is weg, en openbare plasgelegenheden ontbreken. Voor vrouwen was het altijd al een probleem, maar voor mannen nu ook. En reken maar, zo'n afgekoelde leuter is erg plas gevoelig! En wildplassen is verboden. Wat wil de overheid nou? Dat je als zestigjarige in je broek zeikt, in de bus? Dat kan je toch niet voorstellen in de "moderne" westerse wereld. Zelfs in een klein dorp in Turkije is minstens een openbare toilet. Voor mannen én vrouwen. Maar in het welgestelde Nederland, in Haarlem en bij de NS moet je d'r een knoop in leggen. We rijden tegenwoordig elektrisch, beschikken over de nieuwste iPhone, maar de menselijke behoefte wordt uit het straatbeeld verdrongen. Er is een soort onmenselijking aan de gang. Net of we robotten zijn geworden. Mooi hoor, maar ik moet nog steeds vaak pissen.

Nu gaan veel gemeenten er vanuit dat de horecagelegenheden hun deuren moeten openen voor plassend Nederland, maar je legt toch een drempel neer. Ik ga niet makkelijk ergens naar binnen: " mag ik even plassen? ". Dat doe je niet. Die vijftig cent interesseer me niks, maar de drempel voor een pipi naar binnen te gaan...



Kortom, de gemeente bewerkstelligt, samen met de NS, iets wat ze juist niet willen; wildplassen. Nee, zo onderhand word ik dat gezeik van de Haarlemse overheid (zen politiek) echt goed zat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten