maandag 27 juni 2016

KnEUterig.....

Volgens de opinie mag ik mij scharen bij de Eurocritici. En ja, ik heb veel kritiek op de EU, maar een exit zie ik niet zitten. De EU is momenteel een heel slecht en geldverslindend monster, maar in deze tijd is het een instituut waar wij ook niet meer buiten kunnen. De Brexit zie ik als een kwalijke zaak en de Britse kiezer als illustratie van de domheid van het stemvee. Hoe eenvoudig te manipuleren en hoe weten ze oogkleppen voor te houden om vooral hun ongelijk als een gelijk te bevechten. Er wordt gezegd; het volk heeft gesproken. Het probleem is dat ze alleen niet weten wat ze gezegd hebben. Dit soort uitkomsten kan wel eens het einde van de democratie inluiden, zoals wij deze kennen. Gek, maar dat komt weer aardig in de buurt van het Sokatisme (ik moet het nu echt eens gaan uitwerken). En nee, stemmen voor alleen hogere inkomens of boven een bepaald IQ heeft evenmin mijn voorkeur. Ook in deze groepen treft men immers het zelfde domme stemvee. Nee, schaf de huidige vorm van democratie maar af, de economie én politiek worden te ingewikkeld voor de simpele ziel. Inmiddels ben ik ook genezen van het fenomeen referendum. Snel in de wilgen hangen. Zo'n referendum is nog verdomd gevaarlijk ook.

Maar dit alles neemt niet weg dat we met het probleem EU blijven zitten. Zoals het nu functioneert moet het niet te lang meer duren. Het Brexit referendum heft misschien onze Europarlementariërs ambtenaren wakker geschud. Helaas zullen ze naar alle waarschijnlijkheid maar heel langzaam wakker worden...
Als eerste moeten de EU en het Europarlement begrijpelijker worden. Dat houdt in een effectievere organisatie en een duidelijkere verantwoording van de financiën. Zo snel als mogelijk moet het parlement naar een vaste locatie, en niet langer pendelen tussen Brussel en Staatsburg. Landen moeten hun valse sentimenten maar eens opzij zetten. De optie is om het parlement misschien eens naar een geheel nieuwe locatie te verplaatsen. Athene misschien? Jongens, doe er in elk geval eens iets mee. Blijf niet hangen in zogenaamde uitleggen waarom het wel goed is, noch in de valse sentimenten. Pak het zakelijk en functioneel op.
Het grootste probleem is natuurlijk de besluitvormingsstructuur. Wanneer dat niet verandert, gebeurt er nog steeds niets. Maak van Europa een soort van USA. Soort van, absoluut geen kopie! Stuur het centraal aan en neem van mijn part een Euro president. Zorg ook dat de individuele landen niet ieder besluit moeten vaststellen in het eigen parlement. Nee, een genomen besluit staat vast. Voor alle deelnemende landen. Daarmee komt direct het volgende probleem, de Europese naties wensen (en terecht) hun nationale identiteit niet op te geven. Er moet dus een goede balans komen tussen de gebieden waarop besluitvorming plaats mag hebben en waarop niet. Iets als milieu houdt zich niet aan grenzen, dus dat kan je beter op een hoger niveau regelen, dan wel vaststellen. Veel regels en wetten kunnen overigens prima op nationaal niveau de verantwoordelijkheid blijven. Bovendien moet de EU realiseren dat niet alle economie grensoverschrijdend is.
Ook moet de EU bewaken dat wet en regelgeving helder blijft en niet te complex wordt, zodat niemand er iets van begrijpt (wat momenteel beduidend veel de kritiek betreft). Regel zo min mogelijk, maar dat wat je regelt, doe dat dan goed.
Sprekend over de EU hoor je velerlei verhaal over verkwisting. Zelf heb ik het ook ervaren. In Portugal, in de bossen, redelijk ver van de bewoonde wereld. Een groot bord met Europese teksten en vervolgens tien kilometer asfalt weg. Dit kan je toch niet verkopen als een zinvolle investering? Nee, dat is het ook niet, maar Europa heeft het verzoek blijkbaar wel gehonoreerd. Investeer dus wel functioneel Europa! Ook rond land- en tuin- bouw  gaan bizarre verhalen de ronde, zoals subsidies die zo moeilijk te verkrijgen zijn dat niet Europa opgenomen staten er met de buit mee vandoor gaan. Het gevolg is geld en macht naar de grote bedrijven gaat en straks kommer en kwel bij de gewone werkgever en werknemers terecht komt. Op die manier helpt Europa haar eigen inwoners niet bepaald. Ook op dat vlak mag er nog veel bijgeschaafd worden, lijkt zo.
Mijn suggesties zijn helder, duidelijk en simpel. De werkelijkheid is natuurlijk vele malen weerbarstiger. Ach, Nederlanders, kennen we niet allemaal wel een domme zet van de EU commissie!

We moeten verder. Het kan ook niet anders. Op de dag na Brexit hoorde ik een Brit zeggen blij te zijn weer terug te gaan naar het oude Engeland. Niks oude Engeland, hoe dan ook is er op vele fronten zo veel veranderd, en ook zoveel wat niet meer terug te draaien is. Neem alleen al de ontwikkelingen met internet. Die hebben Engeland meer veranderd dan de EU. Ook daarom is het naïef te denken dat je wel uit de Europese Gemeenschap kan stappen. De discussie (en vraag) moet dus richten op hòè we in de EU willen blijven. Een wel dermate complexe discussie dat ik die graag aan de deskundigen over laat. En misschien moet de politiek ook eens meer naar de deskundige luisteren. Ik ben maar een stomme leek. Mijn handreikingen zijn vast en zeker lachwekkend in de ogen van de deskundigen. Maar met een ding heb ik absoluut gelijk: de Europese Unie moet veranderen, en verdomd snel ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten