Levensbeëindiging.
Actief of passief. Je bent er voor, tegen of je komt er niet uit over hoe je
hier over moet denken. In Nederland leven wij in een modern land. Toch is er
een arts die een emmer uitwerpselen (figuurlijk) over zich heen kreeg, alleen
al op basis van palliatieve zorg. De arts, Nico Tromp, heeft nu zelf een eind
aan zijn leven gemaakt.
De
arts uit Smallingerland heeft een terminale patiënt (Theo Spaansen) palliatieve
zorg verleend, om de pijn te verzachten. Een stagiaire van deze arts heeft dit
besproken met zijn/haar begeleider, een arts van een universitair ziekenhuis.
Deze stagebegeleider heeft vervolgens iets vreemds gedaan. Hij heeft verzuimd
het verhaal van de stagiaire te toetsen bij de betreffende arts. Nee, deze dokter
spoedde zich naar de officiële instanties. Het effect; een rits aan agenten
licht de arts van zijn bed en arresteren hem. Als een crimineel wordt hij
afgevoerd.
Heel
on-Nederlands. Vervolgens heeft de arts een verbod gekregen zijn beroep uit te
oefenen... En vervolgens heeft hij de hand aan zichzelf geslagen.
Palliatieve
zorg in Nederland is, dacht ik, algemeen geaccepteerd. Je helpt iemand (in een
terminale situatie) het leed te verzachten. Je geeft morfine, maar de patiënt
ligt al te wachten op het komende einde. In mijn visie heel humaan.
bron: Humanitas |
Enkele
jaren geleden kregen wij een telefoontje. Mijn schoonmoeder, in een
verpleeghuis, was ziek. De vraag werd gesteld of zij naar het ziekenhuis
moest... of niet. Zo'n besluit word je als familie voorgelegd en in relatief
korte tijd moet je een beslissing nemen. Wij hebben gekozen om haar niet naar
het ziekenhuis te laten vervoeren en enkele dagen later is zij overleden.
Uiteindelijk is haar palliatieve zorg verleend. Hebben wij gekozen voor leven
en dood? Nee, wij hebben gekozen voor een waardige situatie. Het voorbeeld van
de arts in ogenschouw nemend zou betekenen, dat wij goed fout zaten. Ik heb
geen uniformen gezien en wij zijn niet van ons bed gelicht. Later bleek, dat
wanneer mijn schoonmoeder naar het ziekenhuis was vervoerd, zij waarschijnlijk
de reis alleen al niet overleefd zou hebben. Dat maakt dat wij vrede kunnen
hebben met onze keuze. Maar het verhaal van die arts gooit alles toch weer
overhoop. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je naar eer en geweten
handelt en je opgepakt wordt om vervolgens je beroep niet uit te mogen oefenen
een wel hele flinke klap voor je hoofd krijgt. Wat mij betreft rammelt deze
zaak aan alle kanten.
bron: stroom Amsterdam |
Tja,
en dan gaat het nog niet eens over euthanasie. Dan beëindig je een leven
gericht. Bij passieve euthanasie onthoud je iemand de nodige zorg. Maar ook dan
wordt er samen gewerkt met een zogeheten "scen-arts". Logisch, want
je bent gericht bezig iemands leven te beëindigen en dan kan ik het belang
onderschrijven hier een tweede arts bij te betrekken. Bij actieve euthanasie
(middels medicatie een direct einde aan het leven maken) lijkt deze
zorgvuldigheid helemaal een logica. Recent is hier nog een rechtszaak over
geweest, omdat iemand zijn oude zieke moeder het leven heeft beëindigt. Ik
geloof dat meneer een min of meer symbolische (taak-)straf heeft gekregen. Hoe
schil staat dit in contrast met het verhaal uit Smallingerland (overigens
gelegen in de provincie Friesland).
Hoe
modern wij ook zijn. Hoe zorgvuldig wij hier ook mee om plachten te gaan,
helaas is de paniekvoetbal sterker dan een intellectuele afweging. Het heeft
niet alleen het leven van deze ene arts gekost, maar het geeft ook veel onrust
bij andere huisartsen in Nederland. Wat mij betreft moet ook in tweede instantie
zorgvuldiger met de zaken om worden gegaan en niet bij iedere kreet alles
mobiliseren om vervolgens de fout in te gaan. Wij hebben nog heel veel te leren
in Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten