vrijdag 30 maart 2012

Nieuws

Een andere titel weet ik het niet te geven: Nieuws. Marc Hillebrink is niet langer lid van GroenLinks. Hij heeft zijn lidmaatschap opgezegd en is lid geworden van D'66 Velsen. Vanaf hier wens ik Marc natuurlijk heel veel sterkte en succes. Maar er is ook een andere kant van de medaille.

Fokke Zaagsma kopte in met de titel: Kiezersbedrog. Ik wil dat niet op die manier brengen, maar voel wel enige verantwoordlijkheid naar hen die in 2010 op GroenLinks hebben gestemd. Het was heel erg vervelend dat het binnen de fractie tot een breuk leidde. Marc gaf daarbij aan zijn zetel te behouden. Een goed recht, maar niet waar hij voor getekend had. Toch hebben wij hem als gedoogpartner binnen de coalitie weten te houden. Marc heeft zich de afgelopen periode nadrukkelijk uitgesproken als GroenLinkser. Dit neemt niet weg dat onze fractie waar heeft genomen dat hij meermalen een stemkeuze had, die in tegenspraak tot het programma van GroenLinks was.

En nu komt opeens het bericht dat hij zijn lidmaatschap van GroenLinks heeft opgezegd, lid is geworden van D'66 Velsen en ook direct onderdeel uit maakt van die fractie. Een fractie die op meerdere beleidspunten tegen de ideeen van groenLinks in gaat, zoals het Landall Greenpark en de grote Buitendijk, om enkele voorbeelden te noemen. Ooit begonnen bij de PvdA, via GroenLinks, nu D'66. Dat zet tot denken. Voor mij is echter het signaal naar de kiezer van belang. Ruim 1000 mensen hebben op de lijstrekker gestemd. Dat heeft men met een verwachting gedaan. Niet specifiek op de persoon, maar op de partij (zo werkt het stemgedrag op de lijsttrekker in grote mate). De breuk was al heel vervelend en zeker voor veel kiezers een teleurstelling. En nu? Ik voel mij plaatsvervangend schuldig. In ieder geval hoop ik dat het in 2014 allemaal zorgvuldiger gaat en er een goede kandidatencommissie is. Verder hoop ik door een juiste politiek te voeren, met mijn fractie, het vertrouwen in GroenLinks terug te winnen. Ik kan, voor mijzelf, de kiezer in ieder geval nooit op deze wijze laten vallen. En ondanks dat ik van mening ben dat Marc zijn verantwoordleijkheid niet heeft genomen en naar de achterban toch iets heeft uit te leggen wens ik hem en D'66 succes, de komende twee jaar!

1 opmerking:

  1. Wat betreft het besluit van Hillebrink voor mij een punt er achter. Wat betreft de nieuwsgaring van Boele hierover een schandalig stukje journelastiek! Twee maal een vrijwel gelijk artikel, zonder enige kritiek en zonder GroenLinks te benaderen over deze stap. Hoe eenzijdig kanje mensen informeren, hoe kan je de wereld kleuren. wederom weer eens de macht van de media aangetoond. Nee, dat laat Fokke Zaagsma veel beter zien wat journelastiek wel in houdt!

    BeantwoordenVerwijderen