woensdag 21 maart 2012

Algemeen Dierenverbod

De IJmuider Courant opent het offensief op de hondenpoep en de hondenbezitter. Gisteren werd een oproep gedaan te reageren. Vandaag idem.
Maar ook vandaag een reactie van een lezer. Als eerste gaf deze schrijver flink af op de hondenbezitter: geen enkele hondenbezitter treft blaam, het zijn altijd anderen en de hond schijt links, de baas kijkt rechts. Behoorlijk insinuerend. Ook blijkt weer eens dat wanneer hondenpoep aan de orde komt geen enkele hondenbezitter correct is... we zijn allemaal boeven! De negatieve hetze tegen de hondenbezitter is herkenbaar in het politieke klimaat. Er wordt een Roemeen opgepakt bij een pinautomaat, en alle Roemenen zijn automatenkrakers. Een jonge Marokkaan loopt de kloten en iedere Marokkaan is een kut Marokkaan. En zo wordt er ook naar hondenbezitters gekeken.. op een PVV achtige wijze: we kloppen niet.
De mens is soms onmenselijker dan een hond... Maar wat mij opviel bij eerdere genoemde meneer: hij ging verder. Ook dat kom je veel meer tegen en baart mij zorgen. Deze meneer (de Vries) begon in het stukje ook te schelden op de schijt van katten en paarden. Naar mijn mening is dit een beetje een verkeerde meneer, maar helaas zijn er zo veel als hij... en echt niet allemaal PVV aanhangers hoor. Nee, dierenhaters, natuurhaters. Anders kan ik ze niet noemen.
Vroeger, ik kom uit Santpoort, waren er meerdere buren met kippen in de straat. 's Ochtends werd je gewekt door meneer de Haan. Heerlijk. Toen al (jaren 70) begonnen enkele mensen te klagen en de kippen en haan verdwenen. De protesten van de voorstanders vielen in het niet, de enkele tegenstander (klager) won. Dat fenomeen zie je steeds en veel te veel. Steden en dorpen ontdieren. Mensen als die de Vries hebben niet alleen een grote negatieve bek, maar ook veel te veel invloed. Hij grof, ik grof.
Het is schrijnend dat het klagen van mensen tot zo'n verarming leidt. Kinderen weten soms al niet waar de melk vandaan komt, behalve uit de fabriek. En blijkbaar wordt de aanwezigheid van dieren als overlast beschouwd. Het past niet meer in de maatschappij. Hoe erg kan je het maken?
Bovendien is het allemaal erg selectief, of je moet alle dieren verbieden. Waarom wel zeiken over honden, katten en paarden, maar niet over de enorme hopen vogelpoep? Wat te denken van de kak van de reeën en herten in deze regio. Vossen... koeien... noem maar op! Ach, muizen en ratten niet te vergeten... Volgens meneer de Vries moet er gewoon een algeheel totaal verbod op dieren komen! En met hem delen meerdere mensen dergelijke opvattingen. Ik krijg de neiging meneer de Vries zijn zin te geven, en de stront van mijn honden niet meer van de straat te rapen. Dat heet natuur! En volgens hem laat ik het toch al liggen. En daarna ga ik, als GroenLinks, een motie indienen voor een totaal verbod op alle dieren binnen de grenzen van de gemeente Velsen. Dat zou de meest diervriendelijke motie van GroenLinks zijn ooit, want in een klap voorkom je hiermee alle dierenleed....

Het is wel goed zo. Een goed tegengeluid tegen de klagers verliest het helaas, want de klager heeft de macht. Gelukkig heb ik een blog en is er vrijheid van meningsuiting. Kan ik nog iets terug doen... en tot slot: het is jammer dat een blad als de IJC zich laat lenen om op dergelijke schaal een hetze onderwerp in het licht te brengen en helemaal mee te gaan met die negatieve gevoelens... Ja, jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten