donderdag 26 april 2012

Uitgekleed


Gelukkig gaan wij naar de zomer toe, maar ik voel mij al aardig uitgekleed. Dat is immers waar het met onze economie naar toe gaat. We worden massaal uitgekleed. Nu hopen wij dat vandaag, of deze week, de Tweede Kamer tot een gezamenlijke bezuiniging komt. Ook dan blijven we uitgekleed worden, maar is de verdere schade wel beperkt. Maar goed, laten we ons door de landelijke politiek niet uitkleden, dan laten wij dat wel door bijvoorbeeld de lokale politiek gebeuren.
met z'n allen uitgekleed verenigt wel...
Graag verwijs ik naar een artikel op de website van GroenLinks Velsen, over de groei van de wereld en de voorzieningen. We kunnen wel door gaan, maar met de toenemende welvaart komt er snel een eind. Een eind, ja waaraan? En dan de blog van Reina de Haan, die reageert op de val van het kabinet en de stommiteit die Rutte heeft uitgehaald door vanaf het begin die Wilders te vertrouwen.

Het roer moet om! Laten we ons verder uit kleden, of gaan we nu eens echt om dat roer om te gooien? Gisteravond overwoog ik even serieus mijzelf aan te dienen voor het lijsttrekkerschap van GroenLinks. Of ik kans maak… waarschijnlijk niet. Om mij zelf te promoten en mijn ego te strelen? Jezus, ik moet daar niet aan denken. Neen. Eigenlijk is het voor mij heel simpel. GroenLinks heeft geen smoel. Jolande Sap is een aardige en kundige vrouw, maar ze mist “het”. De drive, het vuur, de humor… het ontbreekt allemaal. Wel goed, geen kleur (even los van het feit dat ook zij enkele besluiten heeft genomen waar ik grote moeite mee heb; zoals Kunduz).

het wordt dan wel lastig voor
de arbeidsinspectie
Ook lijkt het of niemand door heeft dat het echt eens anders moet. Hadden wij in de jaren vijftig en zestig de formele bestuurders met nog een aanzien, inmiddels is het een vervlakking van vooral veel middel age ego’s. Politiek gebeurt er niet zo veel. Er staan wel een paar jongeren op, met hele goeie ideeën en dat steun ik ook zeker, maar of het hout snijdt… Ik twijfel.
uitgeklede landschappen zijn er ook
al genoeg
Nee, we moeten rigoureus veranderen. Ik ben voorstander van een minimum inkomen en een maximum inkomen. Alles daarboven moet naar de staat, of in een bedrijf gestoken worden. Ook het totale eigen vermogen moet aan banden gelegd worden. Misschien loopt Nederland in eerste instantie leeg, maar we zullen er sterker van worden.
Er moet een goede inventarisatie komen van wat van belang is om als Nederland te overleven. Op het gebied van economie en koopkracht, maar ook op het gebied van milieu en energiegebruik… en voorziening. Waarom moeten we alles hebben. Bij ons staan nog drie Senseo apparaten. Er zijn er al twee weg. Een voorbeeldje. We kappen bomen, maar zien niet toe op adequate herbeplanting. Nou ja, ik kan wel een hele tijd zo door gaan. Dat schiet niet op.
In ieder geval hoop ik dat binnen GroenLinks meerdere kandidaten op staan om het lijsttrekkerschap te bevechten. Niet voor zichzelf, maar om GroenLinks de bakermat van een levendige en vernieuwende partij te laten zijn. Wanneer er dan voor Jolande Sap gekozen wordt is dat vanuit een meerkeuzevraag. Niet vanuit de huidige vanzelfsprekendheid. En misschien stel ik mij inderdaad kandidaat… ik wil mij, en ons land, niet zo maar uit laten kleden. Daarvoor is Nederland te koud.
alles bij elkaar heb ik wel zin in de toekomst, maar die komt niet vanzelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten