maandag 23 april 2012

Penseel ten aanval!

dit schilderij is nog niet klaar.
Waardoor en waarvandaan… ik heb geen idee. Maar langzaam komt het weer opzetten. Inmiddels heb ik het al bijna vier jaar niet meer gedaan. Ik mis het…. Meer en meer en inmiddels sta ik behoorlijk op springen.

een combinatie van foto op canvas met olieverf.
Inmiddels heb ik 45 olieverfschilderijen gemaakt en met 9 schilderijen ben ik nog bezig. Het kriebelt om nieuwe te maken.  Soms heb ik er hele tijden niets mee. Dan zie ik wel eens een schilderij, maar denk dan… ach, dat was leuk te doen. Of ik kijk er met ogen naar, dat ik alleen maar zie wat er niet goed aan is. En dan kijk ik met ogen: ik wil weer. Ja, ik wil weer, nu, vandaag, morgen.
een oud werk: olieverf op
papier.
Maar waarom komt het er niet van? Geen idee. Ik denk dat ik mij de tijd en rust er niet voor gun. Misschien heb ik niet de goede plek. Ja, wij beschikken over een eigen atelier, maar ik wil daar niet zitten schilderen. Die ruimte is daar niet goed voor. Raar eigenlijk. Heb je een atelier en ben je nog niet tevreden. Op zich is het voor mij een klus als een ambacht. Toch probeer je er met creatieve ogen naar te kijken. Misschien was mijn creativiteit op, en komt dat weer terug.
Een ding weet ik zeker: dit jaar pak ik de penseel weer op en trek ten strijde op het canvasdoek. Het kriebelt waar het bloed kruipt… of hoe je dat zegt.

detail van een ander doek,
olieverf op papier.
Sla ik een andere weg in? Ga ik anders schilderen? Ik weet niet… de schilderijen die ik nog af wil maken zullen ongetwijfeld stijlvast blijven. Toch zit ik te denken een toegevoegde waarde te creëren… anders te gaan schilderen, of andere technieken te gebruiken. Ook heb ik ideeën om iets heel anders te doen met schilderijen, waarbij ik mijn ambachtelijke inzet echter niet zal verloochenen. Tja, ik ga echter zo weer de banensites langs, want ik moet werk zoeken. Reguliere arbeid. Dat wil ik ook, maar ik zit ook in de politiek. Toch moet ik tijd en ruitme gaan zoeken, want die penselen staan wel heel erg te lonken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten