zondag 15 april 2012

Hoog bezoek

Tijdens een Presidium werd geopperd dat het wel een goed is om als raad bij een andere gemeente te gaan kijken. Immers door te kijken hoe het elders gaat kan je bij jezelf altijd wel een verbeterslag maken. Ik gaf aan de organisatie wel op mij te willen nemen, en zo geschiedde. Met ondersteuning van twee andere raadsleden ben ik aan de slag gegaan. Op voorstel van onze burgervader viel de keuze op Hoorn.
Onno van Veldhuizen
Eind 2011 zijn de voorbereidingen begonnen. Soms ben ik een  streber en werkte via een draaiboek, en mocht Franc zich er (van mij) niet mee bemoeien. Via de moderne media (email) en een werkbespreking ter plaatse rolde er een programma uit. Een programma wat aansloot bij wat ik in Velsen naar boven kreeg als wens van onze raad om in Hoorn te horen en zien.

Franc Weerwind voor de posterwand

Maar, wanneer je iets voorbereid zijn er altijd meerdere kanten. Van mijn kant wilde ik zorgen dat alles goed geregeld was. Dan is er natuurlijk de vraag… hoeveel raadsleden gaan er mee? En afsluitend hoop je maar dat alles en goed gaat en ook echt in de smaak valt. Ik mag wel zegen; een kloteklus, want die raadsleden is natuurlijk een zeer kritisch volkje. Gelukkig, de aanmeldingen kwamen binnen en overstegen mijn verwachting. Uiteindelijk zijn 28 van de 33 raadsleden mee geweest naar Hoorn! Twee (SP) waren niet mee op basis van principiĆ«le bezwaren, een raadslid was ziek en een ander raadslid had al ruim van te voren aangeven veroordeeld te zijn tot een familie weekend (wat dat soort dingen ben ik blij niet zo’n intensieve contacten met mijn familie te hebben). Ook de griffier, onze raadscommunicatieadviseur (kan daar geen beter functienaam voor verzonnen worden), drie wethouders, enkele steunfractieleden en natuurlijk onze Franc. Een stevige ploeg dus.
Tijdens de lunch zat Hoorn en Velsen druk met elkaar in
gesprek
Op 14 april was de dag. Een dag vol verrassingen… Exact 10:00 uur was iedereen aanwezig en kon de bus vertrekken. Exact 11:00 uur kwamen we aan op het stadhuis van Hoorn. De enkeling die op eigen gelegenheid was gekomen was er ook op tijd.

De ontvangst was uitstekend. Onno van Veldhuizen (de Franc van Hoorn) heette een ieder welkom en na een koffie met uit de klauwen gelopen petitfour bezette Velsen de raadszaal van Hoorn. Enkele Hoornse raadsleden en twee wethouders waren reeds aanwezig. Menno Horjus (raadsgriffier Hoorn) opende de bijeenkomst waarna Onno een oorstrelende geschiedenisles over de stad hield. Namens de gemeente Velsen mocht ik een boek (over Velsen) aan Onno overhandiogen. Er volgde een inhoudelijk verhaal en enige discussie en iets over tijd werd onze raad op de lunch getrakteerd. Een zeer goed verzorgde en lekkere lunch.
Wederom exact op tijd met de bus naar het oude stadseiland (Oostereiland). Een stukje lopen en daar kwamen wij bij een geheel nieuw project in een oude gevangenis, op een eiland. Aldaar werden wij getrakteerd op een film (in het schitterende nieuwe filmhuis) over het eiland. Een korte rondleiding over het project met een bezoek aan een van de appartementen. Volgens mij wil de hele raad van Velsen daar in een appartement te Hoorn gaan wonen. Dat zegt wel iets over hoe schitterend het was.
Op de binnenplaats van Ootsereiland, Rodrigo draagt
de Velsentasjes.
Uiteindelijk de borrel. Tot op de minuut verliep het schema perfect en leek iedereen zeer tevreden. Ondertussen waren er nog meer raadsleden uit Hoorn aangeschoven en werd er overal geanimeerd gesproken. Toen nam Franc het woord en bedankte Annekee, Paul en mij voor de organisatie van deze dag. Met een presentje. Voor mij volkomen overbodig. Ik ben van de oude stempel. Je doet je klus, en die doe je goed… maar het is wel een schitterend boek: Ferme jongens, stoere knapen. Maar de eigenlijke complimenten gaan, wat mij betreft uit naar Hoorn. Met name naar Annet Hansen van de griffie. Alles prima verzorgd en intern goed afgestemd. Complimenten naar Hoorn voor de goede ontvangst en de zeer open houding ons te ontvangen. Voor de Hoornse raadslieden hadden wij nog een tasje Velsen meegenomen, maar de politieke opkomst uit Hoorn was zo groot, dat wij tasjes te kort hadden.
Het was een kwartier lopen naar de bus. Hoe krijg je 30 politici op tijd uit de kroeg? Een wonder is geschied. Na een eerste meldronde kwam de mededeling: we gaan. En wat gebeurde er? We gingen. Met z’n allen, zonder morren en exact op tijd. Vannacht heb ik hier wel even over gedroomd: de hele raad heeft unaniem een keer met z’n allen helemaal naar mij geluisterd en er naar gehandeld…. Dat kan niet anders dan een eenmalige aanbieding te zijn.
Ondertussen trachtte ik de chauffeur van de bus te bereiken, volgens afspraak. Mijn telefoon viel uit… die van Reina werkte ook niet denderend. Shit… maar ook hier ging het weer goed. De chauffeur had de oproepen wel gehoord, maar er was geen contact. Hij heeft terug gebeld, mij er gebeurde niets. Gelukkig vooraf wel een duidelijke afspraak gemaakt… en het liep dus goed.
En vrijwel exact om 17:00 uur stopte de bus weer voor stadhuis Velsen. Alles is goed gegaan, het schema klopte en iedereen leek tevreden. Ik was bekaf… maar heb mijn werk wel goed gedaan! Alleen, een goede voorbereiding is van groot belang, maar de inzet van vele anderen zijn onontkoombaar! Dit was waarschijnlijk de meest perfecte politieke dag uit mijn leven. In ieder geval eentje om even bij stil te staan. Het gevoel even vast te houden. Politiek heeft zich weer even van een hele positieve kant laten zien. Hoe goed iedereen met elkaar om ging, de gezelligheid en goede sfeer. Ik ben gisteren voor mijn inzet bedankt, andere zijn bedankt, maar via deze weg wil ik ook al onze raadsleden en collegeleden bedanken: yes we can!

Franc bedankt mij en overhandigt het boek. De dirtecteur van het filmhuis
(achtergrond midden) een Hoorns raadslid (links achter) en een vrijwilliger
van het filmhuis kijken mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten