donderdag 27 juni 2013

internet valkuilen


Kent u ze ook? De gratis internet spelletjes? G5 is zo'n aanbieder. Je bouwt een boerderij, stad of iets anders. De groei lukt niet zo als u et eigenlijk wil. Mar daar is veelal een oplossing voor; het kopen van diverse vormen van credits.

Gratis klinkt leuk, maar wanneer je eenmaal aan zo'n spelletje begint is het hek van de dam. Veelal kan je met kleine bedragen zorgen dat je écht verder komt. Op een gegeven moment doe je dat. Zonder dat je het door hebt verspeel je letterlijk enkele tientjes, en als je niet op past al snel honderden euro's. Kortom, je wordt genaaid. Een digitaal spelletje voor 300 euro koop je niet. Maar je speelt het wel zo weg. Het is schandalig dat dit soort spelletjes niet (wettelijk) gelimiteerd worden.

Dergelijke spelletjes zijn en valkuil. Ze maken misbruik van zwakte en het feit dat je alert moet zijn om door te hebben hoeveel je er totaal aan uit geeft. Ander spelletjes koop je en je bent klaar. Dan weet je waar je aan toe bent. Gokverslaving wordt aan banden gelegd, zeker wanneer het digitale gokken wordt gelegaliseerd. Maar is dit ook niet een vorm van verslaving? Maar dan een waar je nooit mee wint. Je kan er alleen mee verliezen. Bedrijven als G5 worden er rijk van. Over de rug van onwetende en gretige spelers.
Je gaat je al snel meer vragen stellen? Hoe zit het met je privacy? Wordt je niet opgenomen in een database? Hoe komt het dat ik vreemde reclame ontvang? En dat is niet alles. Sinds kort ontvang ik mailtjes van Twoo. Mij geheel onbekend, maar opeens zit ik in een database. Kennissen van mijn mailaccount ontvangen van mij mailtjes van Twoo. Met een uitnodiging om contact te hebben. Ik weet van niets. En nu de kunst om er vanaf te komen. Na een klacht kreeg ik een keurig mailtje hoe ik mijn account er helemaal uit kan halen. Het enige probleem is dat het niet werkt en na enkele dagen wordt het account weer geactiveerd. Bovendien zijn er nieuwe kennissen die mij vragen of ik ze uitgenodigd heb. Zonder dat ik het weet gebeurt dit dus. Is dit spam? Hoe ik kom ik er aan? Hoe kom ik er af? In ieder geval heb ik Twoo een mail gestuurd per direct te stopen en hen anders aan te klagen wegens het schenden van de privacy. Ook op de site van Tros Radar zijn berichten (negatief) over Twoo te lezen.
Okay, G5 heb ik zelf in mijn onwetendheid opgezocht. Maar Twoo... dat is mij volledig onbekend. Wel word ik benaderd door allerlei vrouwen en schijn ik vrouwen te benaderen. En dat terwijl ik van niets weet.

Internet, we doen er veel mee. Het is belangrijk en we kunnen niet meer zonder. Gewaarschuwd voor spam, maar er liggen vele andere gevaren. En die gevaren wil ik niet. Maar blijkbaar mag dat en kan dat. Laten we met z’n allen scherp zijn en blijven zodat dit internet onkruid geen kans krijgt.

Overigens, hier onder de reactie, welke ik zojuist via de mail binnen kreeg. Inderdaad, blijkbaar, heb ik iets geïmporteerd. Niet bewust! Mijn email en een wachtwoord heb ik nooit zelf opgegeven! Hun beantwoording is dus pertinent onjuist!


Hi Ernst, 

Dank je wel voor je bericht. Ik heb dit meteen voor je nagekeken, en op 13 juni heb je blijkbaar je contactpersonen naar Twoo geïmporteerd via onze "zoek mijn vrienden"-functie. Deze functie werd inderdaad aan de hand van je e-mailcontacten. Twoo kan echter nooit jouw contacten benaderen zonder jouw voorafgaande en expliciete toestemming. Je moest hiervoor onder meer je e-mail wachtwoord op onze website ingeven.

Ik heb echter het versturen van deze uitnodigingen meteen na het lezen van je bericht voor je geannuleerd.

Wanneer je je account verwijdert, is Twoo wettelijk verplicht om je data nog 6 maanden te bewaren. Daarna worden deze onherroepelijk vernietigd.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om me te contacteren.

Vriendelijke groeten

Philippe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten