zaterdag 22 juni 2013

heeft u er lak aan?




In de krant een artikel over het wassen van de auto op straat in gemeenten waar een gesplitste riolering is. In heel Duitsland is het verboden zelf je auto te wassen, en moet je verplicht naar een wasstraat. In Nederland klooien we maar wat aan.


Maar los van onze soms achterhaalde regeltjes valt mij steeds vaker iets anders op. We hebben wel de regeltjes, maar capaciteit om te handhaven hebben wij niet. Ik herken dat, als lokale politicus. En, dat is een doorn in mijn oog en een van de redenen dat ik mij vanuit het politieke gremium zo vast pin op de handhaving. Het s toch van de zotte dat je regels opstelt en vervolgens in feite zegt dat het alleen maar en papieren tijger is. En net zo dwaas is het dat je regels maar niet in voert,omdat je aan de voordeur al aangeeft dat het niet te handhaven is.
Gek, voor de landelijke regelgeving speelt deze discussie nauwelijks, maar bij de lokale politiek lijkt het wel haast een rode draad. Dan begrijp ik dat de "gewone" burger lak heeft aan de regeltjes. Het maakt toch niet uit en je kan rustig je gang gaan. En het begint bij het kleine, maar gaat al snel naar de grotere dingen. Het illegaal houden van paarden, volkstuintjes omtoveren tot een stal om maar een actueel voorbeeld te noemen. En vervolgens zie je dat het langdurig gedogen resulteert in winst. Bij het aanpassen van bestemmingsplannen worden dit soort zaken veelal mee genomen.
In Santpoort Zuid, aan de Wüstelaan staat een haag van coniferen. Deze haag staat er inmiddels al een paar jaar. De haag staat er illegaal en er zijn al een paar keer zogenaamde handhavingsverzoeken geweest. De haag staat er nog en komt niet eens meer voor op de lijst van handhaving. Dat is dus nog vreemder, want je ziet heel vaak dat bij het ontbreken van handhavingscapaciteit het uitgangspunt dat aan de hand van handhavingsverzoeken wel opgetreden wordt. Niet dus. En als raadslid heb ik een paar keer moeten zeiken om wel over te gaan tot handhaving.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je hond op straat even los loopt je in totaal 97 euro boete aan je broek krijgt, zodra een BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) er geur van krijgt. En daar zijn ze gek genoeg wel altijd vlot bij. Een paard, even verderop, schijt op straat en onze BOA blijft gewoon kijken. Gek, want formeel moet een paard een poepzak dragen. Daar is echter nooit een bon voor uitgeschreven. Vreemd en het lijkt op (politieke?) willekeur waar de accententen op handhaving worden gelegd.
Laatst kostte het moeite een wel zeer verkeerd geparkeerde auto te beboeten, zoals het erg veel moeite kostte te voorkomen dat de even loslopende hond aan de overkant wél beboet zou worden. 

In mijn perceptie moet je gewoon zorgen dat je regels stelt en deze regels moet je gewoon handhaven. Punt uit. Het stellen van regels mag je niet af laten hangen de handhaving. Vind je het gek dat men de lokale politiek een lachertje vindt? Je kan er makkelijk een loopje mee nemen... Nee, deze farce bevalt mij niet. Óf stel minder regels, maar handhaaf betrouwbaarder. En dan kan er best wel eens wat tussendoor schieten, maar zoals het nu gaat, dat moet je niet willen. Goed, de andere kant is dat de mensen wel eens iets beter hun best kunnen doen zich aan de regels te houden. Of is dit een kip en ei verhaal? Dat moet dan maar snel veranderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten