We zitten weer
midden in de tijd van de IDFA, het Nederlandse documentaire festival. Er gaan
weer heel wat documentaires aan mijn ogen voorbij. En in de nachtelijke uren ga
je het verwerken. Misschien eens een documentaire over het nachtelijk verwerken
van de documentaires?
Zo
ging ik op vakantie. Alleen en liet mijn vrouw thuis. Voor zover ik weet reed
ik naar Italië, alwaar ik een enorm grote camping uitzocht, welke zeer druk
bezocht werd door vooral Nederlanders. Nadat de tent opgezet was liep ik over
de camping met een plastic zakje, waarin twee kogelronde bommen zaten. Een doorsnee
van zeker 15 centimeter hadden zij zeker. Omdat mij niet geheel duidelijk was
wat ik er mee aan moest gooide ik de plastic tas inclusief bommen in een
afvalbak bij de washokjes.
Vervolgens
ben ik wat door het dorp gaan wandelen. Blijkbaar ontmoette ik enkele Nederlanders,
want naderhand verkeerde ik in een groepje van wel vier van die lui. Het waren
een beetje eikels, dus ik liep ze continue in de zeik te nemen, terwijl zij mij
vrolijk en enthousiast tegemoet traden.
Erg
lang bleef ik niet in groepsverband rondstruinen. Snel was ik alleen, in een
buitenwijk op een enorm brede boulevard. Aan die boulevard stonden vele huizen.
Een huis zag er verwaarloost uit, en daar ging ik naar binnen. Blijkbaar moest
ik naar de WC. Deze was geheel beplakt met vierkante stukken steenwol. Eigenlijk
ging ik dat huis in omdat het zoontje des huizes een lamp in de WC had opgehangen
en door zijn vader bestraft was. Na de WC te hebben bekeken liep ik het huis
door naar achteren en kwam tot de ontdekking dat het gehele huis afgeplakt was
met vierkante stukken steenwol. Zelfs de ramen waren grotendeels afgeplakt.
Aan
de tafel, in de achterkamer, zat een triest man met rood krullend haar. Rokend
en voor hem een biertje. Ik kreeg een triest verhaal te horen van het feit dat
de man geen geld meer had, het erg zuinig aan moest doen en de maatschappij
tegen hem was. Gedurende het gesprek veranderde de vader in de moeder van het
jongetje. Echter, even triest en even smoezelig.
Het
jongetjes, ondertussen, lag te slapen op de oude verwaarloosde bank. Ook met
rood haar. En het jongetje werd wakker, klom op tafel en ging gehurkt voor mij
zitten. Hierop nam ik hem bij de hand en reden wij, met de auto, naar een dijk.
Een hoge dijk, rechts van de weg, veel stenen, veel zon en op de dijk hoge
windmolens. Het leek of de dijk in de zee lag, maar ik zag geen zee. Toch besloot
ik te keren. Hiervoor moest het jongetje uit stappen en met enige moeite lukte
het de auto op het smalle pad de andere rijrichting op te krijgen. Nu stapte
ook de moeder uit, omdat zij moest bellen. Zonder moeder en jongetje reed ik
naar de sporthal.
Ik
parkeerde mijn BMW een tig aantal meters achter de hal en liep naar binnen. Wat
ik in de sporthal deed weet ik niet meer. Wel leek het even een daklozenopvang,
maar het werd toch echt een sporthal. Ik verbleef er ook lang, want eenmaal
weer buiten was het aardedonker. Tijdens de wandeling naar mijn auto voelde ik
mij achtervolgd en voelde ik angst. Langzaam ging ik sneller. Om de hoek zag ik
licht. Veel licht. In dat licht stonden allemaal auto’s. Allen in de kleur van
mijn eigen auto. Het waren vast allemaal BMW’s. Het leek wel ergens in
Palestina. En er waren overal mensen. Mannen. Alleen mannen, duidelijk van zuid
Europese afkomst. Noord Afrikanen wellicht.
Tussen
al dat blik kon ik mijn eigen auto maar niet ontaren. Er ging een dreiging
vanuit. In de verte ging iets af. Een bom? Vuurwerk? Ik zocht mijn auto. Dan bedacht
ik dat ik mijn sleutel had en drukte op het knopje om mijn auto te openen. Er
knipperden oranje lampjes, achter de borsthoge haag. Langzaam liep ik op het
knipperen af en zag een klein vehikel. Twee kleine straalmotoren in een soort
motorframe. Er achter stond een lange man. Hij zag er slecht verzorgd en mager
uit, maar had een sterke kop. Lachend vroeg hij of dit mijn auto was.
Vervolgens begon hij een verhaal over scheepsmotoren en vluchten. Ik gaf alleen
maar aan dat ik mijn auto terug wilde. Breed lachend keek hij mij aan…..
Welke
documentaires heb ik allemaal gezien, dat ik tot deze droom kwam? Ik maak er
een kwisje van! Ja, het kan best leuk worden; een documentaire over de dromen
over documentaires…..
NTR Podium, een vrouw die zilverpapiertjes in glazen potten stopt, in een afgelegen huis met afgeplakte ramen. De schemerlamp, die zij later in het bos weer tegenkomt.
BeantwoordenVerwijderenTegenlicht: Hebron, armoede van Palestijnen, jongetje dat stenen gooit.
En nog een hoop dwaasheid in jouw hoofd.