vrijdag 30 december 2011

Oud jaar

Aan het eind van ieder jaar blikken we terug. Ik wil iets verder terugblikken. De meeste mensen hebben in hun leven hooguit een tot drie top jaren. Zelf heb ik er nu twee. De eerste was 1976. Dat jaar was een jaar met een lange en warme zomer, het jaar dat ik school verliet, het huis verliet, en een poos in Frankrijk heb gereisd en gewerkt. Een jaar wat in totaal zoveel in zich had, dat het een jaar werd om nooit te vergeten en altijd met een goed gevoel naar terug te kijken.
Ik merk dat ik al weer ouder wordt. Ik heb al een tweede top jaar achter de rug: 2010. Heel recent, maar ook een jaar met een goed voorjaar (het weer), echte sneeuw, en vooral natuurlijk ons huwelijk, wat ook nog eens op de warmste dag van het jaar bleek te zijn. Ik werd politicus. De reis naar Cuba, maar ook mijn ontslag. Soms blijken negatieve gebeurtenissen een belangrijke rol te vervullen. Na 26 jaar werkloos worden is verschrikkelijk, maar het is wel een gebeurtenis met een enorme impact en wanneer dat plaats vindt in een jaar dat er al zoveel gebeurt en zoveel memorabele dingen zijn, dan is dit wel een aspect wat mede bijdraagt aan de onvergetelijkheid van het jaar.
Mijn beide topjaren zijn jaren met voornamelijk positieve kanten. Op die twee jaar kan ik al een groot deel van mijn leven teren. Wat dat betreft leef ik in de wolken en ben ik een gelukkig man. Een negatief topjaar ken ik gelukkig niet. Wel een aantal gemiddelde jaren. Die lagen vooral tussen 1986 en 1995. Verder heb ik ieder jaar wel iets wat er uit springt en wat een jaar weer bijzonder maakt.

2011 valt dus sowieso al een beetje in het niet bij 2010. Uitgaande van dit feit is het eigenlijk geen slecht jaar geworden, het was een moeilijk jaar, en volgend jaar zal ook niet gemakkelijk verlopen, maar 2011 staat als een goed gemiddelde te boek.

Nu, op mijn 55e, al twee topjaren... dan kan ik stellen dat mijn leven al niet stuk kan en de ervaring maakt mij alleen nog maar rijker.Natuurlijk zal ik door nog hele wat zure appels heen moeten bijten, maar veel zuur gaat ook wel weer wennen, en dat maakt het leed tegenwoordig ook steeds dragelijker. Nee, ik kijk niet met een vervelend gevoel terug op 2011. Een best prettig gevoel eigenlijk, alhoewel ik hoop dat 2012 toch een wat beter jaar wordt. Wie weet... ik ga er in ieder geval voor.

Voor een ieder, die ik nog geen gelukwensen heb toegebracht voor het nieuwe jaar: het allerbeste voor 2012, en maak er wat van!


2 opmerkingen:

  1. 2007 was een ook topjaar! Het jaar dat wij, na elkaar dertig jaar met veel interesse te hebben aangekeken, een relatie kregen. Nog altijd zijn wij er van overtuigd dat Carel Jansen daarin een vinger in de pap had, want het was op zijn begrafenis. Kort daarop werd ons 'kind' Ventje Jesus geboren (op kerstavond). En het staat me nog helder bij: Anna legde ergens in dat jaar haar tarot kaarten en voorspelde me, dat ik een heel gelukkig zou worden met een man, die in de zorg werkte, die ik al kende, donker haar had en een nobel karakter.
    Soms, als je zaken niet kunt verklaren, mag je toch wel eens geloven in een hogere macht, ook al ben je niet gelovig? En daarom bedank ik mijn hogere macht met regelmaat, want al het goeds dat me sinds die tijd overkwam, had ik zelf nooit kunnen verzinnen, laat staan realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, 2007 komt als jaar zeker op de derde plaats. Je vergeet nog de fietstocht naar Zwitserland! Maar bij zo'n terugblik en het kijken naar een heel jaar... dan zijn 1976 en 2010 echte toppers en 2007 een goede derde.

    BeantwoordenVerwijderen