maandag 30 januari 2017

Trumpomie

Inmiddels is het vast wel duidelijk dat ik geen specifieke Trump aanhanger ben. Sterker, die man boezemt mij angst in. Dagelijks in het nieuws en dagelijks met afschuwelijke zaken. Een ding kan je hem (helaas dit keer) nageven: hij komt zijn verkiezingsbeloften na…
Het is niet gek dat de hele wereld over die kerel valt. Echt een gevaarlijke gek, anders kan ik het niet omschrijven. Bovendien krijg ik de indruk dat hij geen enkele consequentie overziet van zijn acties, noch door heeft in hoeverre de acties überhaupt consequent zijn.
Het plotselinge inreisverbod. Op zich al iets wat je niet kan maken, zeker niet op die manier. Maar, geen Saudi Arabië… geen Pakistan, de landen waar de terroristen vandaag kwamen, die wél actief waren in de States. Inderdaad, hij voert pure discriminatie uit, maar nog inconsequent dus ook.
Mexico moet voor de muur betalen, en Trump wil dit bereiken door de invoerbelasting sterk te verhogen. Begrijpt hij dan echt niet dat hij hiermee zijn eigen economie om zeep gaat helpen? Ach, zo zijn er de afgelopen week al zo veel negatieve onderwerpen de revue gepasseerd. En de effecten blijven niet beperkt tot Amerika, maar tot de hele wereld! Prachtig, dat California zich mogelijk wil afscheiden. Democratie, verkiezingen,… dit gaat toch alle erken te buiten? Welke idioten hebben in hemelsnaam op die gek gestemd? Mensen die net zo min als hij de consequenties overzien? Dat moet haast wel.
In Nederland juicht Geert Wilders de maatregelen van Trump toe. Ik houd mijn hart vast. De verkiezingen in Nederland komen mogelijk te vroeg, want Trump heeft de USA dan nog vast niet naar de kloten geholpen en zullen nog veel te veel mensen op Wilders stemmen.  Ja, America First… naar de kloten, maar dat laatste was Trump blijkbaar vergeten toe te voegen. Hij doet zijn best.
Gelukkig is er veel weerstand, ook in zijn land. Net noemde ik California al, maar wat te denken van de rechter, die al die mensen op de luchthavens heeft toegelaten tot het land. Die gek reageert vervolgens nog positief ook… Echt de weg kwijt. Het land staat bol van de protesten, en internationaal is het momenteel niet minder. Dat zal ook zeker zo blijven, maar Trump gaat onverstoorbaar door. Misschien houdt de Senaat hem nog tegen, rechters misschien. Militairen heeft hij al de laan uit gestuurd, journalisten al opgepakt en monddood gemaakt. Leef ik in de realiteit of is dit een boze droom?

En dan te bedenken dat we nog maar ruim een week verder zijn. Dit gaat toch keihard de verkeerde kant op. Ik maak mij echt zorgen en deel op Facebook graag de cartoon die deze man niet alleen belachelijk maken, maar ook andere zaken die hem kritisch belichten. Toch slaat ook de machteloosheid toe. Machteloosheid en een zekere angst. Angst want het gaat hier niet alleen meer over de USA, maar het is een voorbeeld van een mondiale ontwikkeling.  Wat gaat er dit jaar in Europa gebeuren? En die andere idioot, op de Filipijnen…   Noord Korea, de onrust in diverse Afrikaanse landen, ISIS en de oorlog in Syrië…  Tuurlijk, er is altijd oorlog, altijd onrust, en de wereld zal wat dat betreft niet veranderen. Maar wat wel verandert is de wijze…, en dat gaat ons persoonlijk raken. Poetin is natuurlijk net zo’n narcistische rat als Trump. De eerste is alleen nog enigszins diplomatiek. Dat is zelfs Trump niet. Die man is veel zieker, anders kan ik het niet omschrijven. Ik vrees dat ik helaas een nieuw onderwerp heb waar nog vele blogs over verschijnen. Of zal de wereld toch nog tijdig overstag gaan en een betere koers varen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten