vrijdag 2 augustus 2013

Zomerzotheid (komkommertijd)



Hè hè, eindelijk is Berlusconi veroordeeld. Laatst zei iemand, uit de politiek, dat je pas een crimineel bent wanneer je bent veroordeeld. We weten inmiddels allemaal dat er criminelen rondlopen, zonder veroordeling. Zou dit een eerste stap zijn hier toch iets genuanceerder naar te kijken?
foto: NRC

Daarvoor hoef je niet naar Italië. Zelfs in onze gemeente hebben we dat soort lui. Nee, officieel geen crimineel. Ze zijn slim, glijden door de mazen van de wet en beschikken over veel geld, en dus zeer goede advocaten. Waar ligt de grens? Wat dat betreft is de veroordeling van Berlusconi een belangrijk signaal. Maar daar zit ook een boodschap in... Toch iets voor de Hollandse maffia om deze zomer eens goed bij stil te staan! Subtiele bedreigingen… daar moeten de heren toch maar eens mee gaan oppassen. Ook de afrekeningen lopen steeds meer risico. En natuurlijk zijn enkele jaren cel wel ingecalculeerd, maar de beste crimineel is er een die buiten de bajes weet te blijven. Ik kan wel wat namen noemen, maar daar toe laat ik mij toch echt niet verleiden. Die gasten zijn mij veel te gevaarlijk, ondanks dat ik ze officieel geen crimineel mag noemen.
foto: RTL

Zomer, we hebben onze (door Polen waarschijnlijk neergelegde) wolf al gehad. Het was een echte wolf, maar dat dit dier op eigen kracht naar zijn plaats van vinden is gelopen lijkt toch iets te onwaarschijnlijk. Al willen we dat wel in Nederland. En bovendien weer eens iets anders dan de panter van afgelopen jaren.
Verder gebeurt er voldoende om de komkommertijd voldoende te vullen. Mijn eigen vrouw weet de IJmuider Courant op handige en tactische wijze zo'n twee keer per week te halen. Slim gebruik van de tijd, en nu zie je opeens andere fracties hun best doen ook in de krant te komen. Men wordt wakker. Andere jaren was ook de lezer zes weken vrij van politiek, maar het dringen begint. Verkiezingen zijn zeker in aantocht. Of sommigen lezen toch ook in de zomer de krant en ontstaat er toch een beetje een gevoel van jaloezie, want GroenLinks (en vooral Reina) is weer te slim bezig. Daar kan je niet bij achter blijven, want… ja, de verkiezingen. Men begrijpt onvoldoende dat wij ons op dit moment niet vanuit dat perspectief laten zien, maar vanuit onze overtuiging. Dat is natuurlijk lastig, voor sommige partijen. Maar het is wel mijn meisje die gewoon met een goed idee kwam!
foto: IJC

Nee, voortkabbelen is er deze zomer niet echt bij. Het is druk, én we hebben nog zomer ook. Ik zoek het evenwicht tussen werken en genieten van de zomer. Dat lukt wonderbaarlijk goed, mede dankzij onze weer goden. In mijn tuin, op het strand, op een terrasje; het lukt mij dagelijks (bijna) een paar uur echt een vakantiegevoel te hebben. Zonder reizen, zonder koffers, gewoon genieten. Dat is toch geweldig? Zelfs in mijn bovenkamer werkt de schakeling perfect en kan ik van hard werken op het ene moment zo overschakelen naar recreatie.
En dan genieten wij op onze (nieuwe) Hollederscooters van alle mooie en gezellige dingen die we (kunnen) doen. De eerste hittegolf, sinds 2006, hebben we al in de knip. Hopen we vandaag niet al op de tweede? Het gaat echt de goeie kant op.
 
Verder gebeurt er ook van alles, zoals een goede zomer betaamd. Dit keer een paar treinongevallen (ieder jaar lijkt toch weer een ander onderwerp te scoren; vliegtuigen, boten, bussen en nu dus treinen). De beelden worden steeds spectaculairder; je zag bijna dat de machinist nog zat te bellen terwijl de locomotief op de zijkant naar de camera schoof.

Misschien wel het mooiste, maar ook de grootste zomerzotheid, vind ik misschien wel de paus. Ik zou er bijna katholiek voor worden, alleen jammer dat ik niet in (hun) God geloof. Wat is die man goed en sterk. Een paus zoals een paus dient te zijn. Mens bovenal, maar hij is uitermate reëel en wars van de Koninklijke status van het Vaticaan. Nee, met zijn tasje het vliegtuig in. Twee kamers in plaats van een riant penthouse. Zijn positieve hint richting homo's. Noem maar op. Gewoon te gek, maar in de recente kerkgeschiedenis ook te zot voor woorden.

2013 gaat de boeken in als een bijzondere zomer. Weinig tijd voor de komkommers, want er gebeurt te veel. Veel positieve zaken. Er zit mij nog wel een ding dwars. Rutte en Samson zitten nog. Reina zal 13 augustus echt weer voor de tweede keer haar stille protest moeten tonen, op Plein 1945 in IJmuiden, tussen elf en drie. Ik hoop dat de steun (lijflijk) meer en meer gevolg gaat krijgen. Dan wordt het echt een mooie zomer.


foto: Volkskrant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten