vrijdag 23 augustus 2013

Snor schijt

Nee, vandaag wil ik het niet over de behaarde bovenlip van de man in onze samenleving hebben. Al betreft mijn verhandeling zeker een aantal besnorde types, maar dit is meer een kwestie van bij zaak.

Sinds enige weken ben ik trots bezitter van een snorscooter. Al is de tijd nog kort, inmiddels ben ik ervaringsdeskundige. Nog even de reden van de aanschaf; onthaasting, problemen met fietsen, minder gebruik van de auto. Na enkele weken kreeg ik de frustratie van de vervuiling voor mijn kiezen. Nu ik zo gas geef, dat de begrenzer zich niet meer van zich laat horen, is het verbruik stukken zuiniger geworden. Dat was wel even een frustratie, maar als ervaringsdeskundige heb ik er inmiddels meerdere.
Braaf als ik nog steeds ben rijdt mijn scooter exact 25 kilometer per uur. Ja, soms word ik door zwetende en hijgende fietsers ingehaald. Maar dat deert mij niet, daar ik immers geniet van mijn gestage snelheid. Wat mij meer deert is dat ik ingehaald word door een groot aantal lotgenoten; andere snorscooters. In principe kan dat helemaal niet, want ik rijd al de maximaal toegestane snelheid. Nou, ze schieten mij soms voorbij of ik zelf stil sta. Is hun begrenzer stuk, of loopt iedereen te klooien? In ieder geval dringt onvoldoende door dat wanneer zo'n apparaat sneller rijdt de verzekering niet meer van toepassing is. Gezien menig rijgedrag een reden mijn hart vast te houden. Wanneer er eentje op z'n bek gaat kan het me niet zoveel schelen, maar wanneer ik hierbij betrokken ben en daardoor verzekeringsproblemen krijg, dan word ik pissig. Maar goed, laat ik het toch maar even houden op de persoonlijke verantwoordelijkheid.
Dus, dat ze hard rijden weten we nu wel, maar dat de meeste niet kunnen rijden... Dat ontdek ik als ervaringsdeskundige. Een scooter stopt dwars op het fietspad alvorens een weg over te steken. Vlak voor mijn neus en ondanks mijn bescheiden tempo heb ik nauwelijks ruimte de ander te ontwijken. De trut! Maar het kan veel grover. Ik neem een rotonde, driekwart. Keurig mijn knipperlicht uit. Binnen het rode gedeelte en voorzichtig langs de fietser. Rijdt er een of andere idioot dwars over de weg, rechtdoor. Met andere woorden, waar ik de rotonde volg verliet hij die. Hij sneed mij zo, dat ik bijna op mijn bakkes ging. Gelukkig was mijn lage snelheid wederom mijn redding.
 
bron: sodemieter.nl
Het gedrag van vele snorscooterrijders is laakbaar. Te hard, niet kunnen rijden niet bepaald gespeend van goed sociaal gedrag. Het verbaast mij dan ook niet dat er regelmatig, en steeds meer, ongevallen met deze vervoermiddelen gebeuren. Meestal valt de schade wel mee, maar je leest steeds meer van wel ernstige ongevallen... En ernstig letsel. En wat rijdt nu zo niet sociaal, dom en te hard? Naast de jonge domme blondjes vooral de opgeschoten knulletjes. Inderdaad de jongeren. Maar onderschat ook de ouderen niet,en meestal toch de types die zich openlijk en flink behangen hebben met tatoeages, dames met cup E in een bh van cup C,en oorbellen van een lengte dat je zou zeggen dat er een reflector op zou moeten. Goed, van alles dus. Maar in principe denk ik dat het vooral de luie bromfietser betreft. Wel hard willen, maar het vertikken een helm op je kop te zetten. Lafbekken eigenlijk dus, die zich door de publieke opinie laten manipuleren tot gevaarlijke en ongewenste situaties. Eikels.

Hoe voorkom je escalatie, zonder de hele snorscooter geheel uit te bannen? Oh,ik heb wel een ideetje. Jongeren tot 25 jaar moet ieder kwartaal naar de politie met de eigen snorscooter. Dat ding op de rollerbank en bij een afwijking van meer dan 5 kilometer boven de 25 de brommer direct in beslag nemen (voor minimaal een maand) en een flinke boete uitdelen. Ouderen mogen een keer per half jaar of zo een testje te laten doen. O ja, en bij iedere herhaling zwaardere sancties. Of het helpt, ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat het op deze manier een goede remedie tegen de overbevolking is, want straks vallen ze bij bosjes. Prima, dan kan ik rustig met 25 door blijven kakken en genieten van een rustige en veilige omgeving.....





bron: jumbojetje.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten