Hebben we net zo’n ding,
staat er van alles over in de krant en wordt er zelfs geroepen die dingen te
verbieden. En dat terwijl wij bij de aanschaf enkele, dachten wij, bewuste
overwegingen hebben genomen.
Het
is nooit goed. In verband met onze fysieke toestand en dagelijkse activiteiten
hebben wij ieder, Reina en ik, een snotscooter aangeschaft. In verband met de financiën
een relatief goedkope, want wij zijn geen scheurders. Nee, brave politici en we
houden ons strikt aan de 25 km.
helaas ook het beeld van snorscooters (foto AT5) |
Blijkt
er van alles mis. Bij de aankoop ging ik er vanuit dat de Europese regelgeving
dermate streng is, dat ik niet zo’n vervuilend object heb gekocht Blijkt de
Europese regelgeving toch hiaten te kennen. Ook blijkt de vervuiling van de
snorscooter groter dan dezelfde scooter, maar dan als brommer. Beiden met
dezelfde motor. En daar zit juist het probleem. De begrenzer knijpt de snelheid
af, maar blijkbaar ook de verbranding. Plankgas betekent dus zuipen en
vervuilen. Inmiddels wordt ik al niet goed van dat afgeknepen geluidje en zorg
ik ervoor niet meer “plankgas” te rijden, en merk dat ik dan ook 25 rijdt. Dan
is de verbranding ook direct een stuk beter, en de scooter ook gelijk weer zuiniger.
Dat had men toch wel anders kunnen regelen?...
Ook
is de scooter sowieso erg vervuilend. Wist ik in het geheel niet. Ook vreemd,
dat bij auto’s op dat gebied tal van strenge eisen zijn, maar blijkbaar bij
deze dingen niet. Maar de smog in Italiaanse steden wordt mij wel iets
duidelijker, want daar struikel je helemaal over de scooters. Ik weet nog van
Sienna en Florence waar ik meer scooters zag dat auto’s en fietsen samen. In
ieder geval ga ik op zoek naar een (goedkope) wijze mijn uitlaatgassen te
beperken en de uitstoot minder schadelijk te laten zijn. Op voorhand wilde ik
overigens liever een elektrische scooter, maar die dingen zijn (voor mij) echt
niet te betalen. De relatieve armoede heeft mij gedwongen tot onbedoelde
vervuiling. Dan moet ik misschien toch een scootmobiel aan gaan vragen…
alhoewel ik daar toch echt voor pas.
Een
ander probleem is dat al die snorscooters gewone scooters zijn, met een gewone
motor, maar worden afgeknepen, zodat ze niet te hard gaan. Het is vrijwel geen
probleem die begrenzer er af te halen. Dat blijkt, want wanneer ik met mijn 25
km over het fietspad rijdt voel ik mij soms een lulletje, want vrijwel iedere
andere snorscooter haalt mij, veelal met het grootste gemak, in. Ja, ik zie ze
scheuren en inderdaad levensgevaarlijk. Vooral van die jongetjes met hun
petjes. Roetsj, dwars over de rotonde. Ze kijken nergens naar. Nou ja, veelal
kijken ze constant achterom of er geen politie rijdt. Misschien is het een idee
om camera’s te plaatsen en hardrijdende snorscooters vast te leggen. En iedere
scooter die harder gaat dan (bijvoorbeeld) 28 moet direct in beslag genomen
worden. Niet flauw met bonnetjes werken, of andere zaken van uitstel, maar
gelijk rigoureus; in beslag nemen. Die dingen mogen niet harder, dus als ze
harder kunnen klopt het niet. Dan zitten ze verkeerd. Punt uit. Daarmee verhoog
je de verkeersveiligheid, maar zet je ook je beleid van de snorscooter weer
even goed op scherp. En dan blijft alleen het vervuilende aspect over, en dat
is ook vast en zeker goed op te lossen.
Wel
een nadeel is dat ieder racefietser en tegenwoordig ook iedere fiets met
elektrische ondersteuning mij ook in een rap tempo voorbij gaan. Er ontstaat
wel dus weer een ander gevaar, maar dat is iets voor de volgende komkommertijd.
Ik gedraag mij netjes op het fietspad, vind het helemaal niet erg af en toe
even in te houden om een fietser niet op te jagen en kom echt wel overal waar
ik wil… mits ik op tijd tank.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten