vrijdag 24 mei 2013

De fietsenkiller... een rotonde

foto: Michel van Bergen (ongeval Hagelingerweg Santpoort)


Binnen onze gemeente is recent een pleitbezorging geweest weer een rotonde aan te leggen. Vandaag las ik weer dat een fietser op een rotonde was aangereden. Wanneer iedereen zich keurig gedraagt is er niets aan de hand en is de rotonde een prima instrument. Maar de mens handelt en reageert nu eenmaal niet voorbeeldig.

een optie: fietspaden beter scheiden van rotondes
Sowieso ken ik twee rotondes, waar het nogal eens mis gaat; Driehuis (bij het IJspaleis en Santpoort Noord (Dreef). Soms haalt het de krant, maar meestal gebeurt dit niet en loopt het net goed af.
Zelf heb ik een keer een ervaring gehad met een hard aankomend scheurende brommer, licht nat wegdek, en we raakten elkaar net. Ging eigenlijk dus net goed. Fietsers zijn vaak de dupe, want ze worden gewoonweg niet gezien. Wat mij vooral opvalt is het enorme aantal inschattingsfouten wat door automobilisten gemaakt wordt. Vlak voor je nog even snel de rotonde op schieten. Of mensen rijden een rotonde op alsof ie er niet is en ze op een doorgaande weg rijden. Of je rijdt om de rotonde en je moet hard op je rem staan, omdat er mensen lopen over het zebrapad, pal na de rotonde. Door de middenbegroeiing zie je meestal niet wat aan de andere kant van de rotonde gebeurt. 
Fietsers duiken de rotonde ook vaak op zonder te kijken. Zijn de haaientanden op het fietspad alleen voor de fietsers onderling? Voor velen is het onduidelijk. Dan zie je fietsers die stil staan en opeens weer optrekken. Formeel juist, maar praktisch soms zeer onhandig.
je kan het heel ingewikkeld maken
Omdat ik geen verkeerskundige  ben kan ik niet oordelen over de omstandigheden. Kan een rotonde anders ingedeeld worden? Of ligt het echt alleen aan de weggebruiker? Maar waarom zijn er rotondes waar het zeer regelmatig verkeerd gaat, en plaatsen waar vrijwel nooit iets gebeurt? Een goede vraag. Ik blijf het antwoord schuldig. Wel ben ik regelmatig gebruiker van de rotonde. Zowel op de fiets, als met de auto.

Even terug. Waarvoor is de rotonde eigenlijk zo populair gewerden? Men zegt dat het goed is voor de doorstroming, verkeersremmend werkt, veiliger is en kostenbesparend. Mooie argumenten en bij veel rotondes zal het zeker op gaan. Je ziet in veel landen echter een wildgroei van rotondes en naar mijn mening schiet je daarbij doelen voorbij. Bijvoorbeeld, het verkeersremmende effect heeft op automobilist een geïrriteerd effect en neemt rotonde vier daarom sneller. Hij kijkt minder goed en gaat sneller, maar ziet daardoor wel een fietser over het hoofd. 
Door middenbegroeiing ontbreekt vaak het overzicht. Wel mooi, maar het bevorderd niet in alle gevallen de veiligheid. 
Ook vraag ik mij af of het wel altijd de doorstroom bevordert. Soms sta ik verrekte lang te wachten. Sommige automobilisten durven bij een lege rotonde er soms nauwelijks op te rijden. In mijn directe omgeving zijn een T-splitsing en een rotonde op even tweehonderd meter van elkaar. Relatief het langste wacht ik bij de rotonde. En zie ik een gaatje, schiet ook ik er vaak tussen, waarbij ik mij soms realiseer vooral gefocust re zijn op het autoverkeer, waarbij ik wel eens een fietser bijna over het hoofd zie.
Qua inrichting zie ik wel diverse varianten. De meest slechte variant is overigens die in Overveen (hoek
Zijlweg/ Bloemendaalseweg). Hier is onvoldoende duidelijk dat het om een rotonde gaat. Auto's reageren vaak of het een gewone kruising is en kijken over de haaientanden heen. Je let immers vooral op wat er om je heen gebeurt en niet wat er op de grond geschilderd staat....

Een aparte en/of verhoogde fietsstrook, meer gebruik van voorsorteerstroken, duidelijkere verkeersborden, creëren van meer overzicht, zebra integreren met rotonde (hierbij gaat de oversteek dwars over de rotonde, in plaats van rotondes direct ná het
veel fietsers en scooters raken gewond bij rotondes
verkeersplein. Misschien moeten de deskundigen zich hier maar eens heel goed over buigen. En voor de politiek geldt dat zij zich wat minder als deskundigen op moeten stellen en meer vanuit de controlerende en taakstellende rol dit soort onderwerpen. En ten aanzien van de deskundigen/ambtenaren kan ik vragen of zij zich wat beter willen voorbereiden op basis van creativiteit versus deskundigheid.

Er valt heel veel te zeggen over het fenomeen rotonde. Wat mij betreft wordt het een en ander toch eens goed en wat genuanceerder opgepakt. In ieder geval hoop ik dat de bejaarde meneer een niet al te grote klap heeft gekregen en hij spoedig herstelt!



F.C. Chaos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten