foto: Michel van Bergen (ongeval Hagelingerweg Santpoort) |
Binnen onze gemeente is
recent een pleitbezorging geweest weer een rotonde aan te leggen. Vandaag las
ik weer dat een fietser op een rotonde was aangereden. Wanneer iedereen zich
keurig gedraagt is er niets aan de hand en is de rotonde een prima instrument.
Maar de mens handelt en reageert nu eenmaal niet voorbeeldig.
een optie: fietspaden beter scheiden van rotondes |
Sowieso
ken ik twee rotondes, waar het nogal eens mis gaat; Driehuis (bij het IJspaleis
en Santpoort Noord (Dreef). Soms haalt het de krant, maar meestal gebeurt dit
niet en loopt het net goed af.
Zelf
heb ik een keer een ervaring gehad met een hard aankomend scheurende brommer,
licht nat wegdek, en we raakten elkaar net. Ging eigenlijk dus net goed. Fietsers
zijn vaak de dupe, want ze worden gewoonweg niet gezien. Wat mij vooral opvalt
is het enorme aantal inschattingsfouten wat door automobilisten gemaakt wordt.
Vlak voor je nog even snel de rotonde op schieten. Of mensen rijden een rotonde
op alsof ie er niet is en ze op een doorgaande weg rijden. Of je rijdt om de
rotonde en je moet hard op je rem staan, omdat er mensen lopen over het
zebrapad, pal na de rotonde. Door de middenbegroeiing zie je meestal niet wat
aan de andere kant van de rotonde gebeurt.
Fietsers
duiken de rotonde ook vaak op zonder te kijken. Zijn de haaientanden op het
fietspad alleen voor de fietsers onderling? Voor velen is het onduidelijk. Dan
zie je fietsers die stil staan en opeens weer optrekken. Formeel juist, maar
praktisch soms zeer onhandig.
je kan het heel ingewikkeld maken |
Omdat
ik geen verkeerskundige ben kan ik niet oordelen over de omstandigheden.
Kan een rotonde anders ingedeeld worden? Of ligt het echt alleen aan de
weggebruiker? Maar waarom zijn er rotondes waar het zeer regelmatig verkeerd
gaat, en plaatsen waar vrijwel nooit iets gebeurt? Een goede vraag. Ik blijf
het antwoord schuldig. Wel ben ik regelmatig gebruiker van de rotonde. Zowel op
de fiets, als met de auto.
Even
terug. Waarvoor is de rotonde eigenlijk zo populair gewerden? Men zegt dat het
goed is voor de doorstroming, verkeersremmend werkt, veiliger is en kostenbesparend.
Mooie argumenten en bij veel rotondes zal het zeker op gaan. Je ziet in veel
landen echter een wildgroei van rotondes en naar mijn mening schiet je daarbij
doelen voorbij. Bijvoorbeeld, het verkeersremmende effect heeft op automobilist
een geïrriteerd effect en neemt rotonde vier daarom sneller. Hij kijkt minder
goed en gaat sneller, maar ziet daardoor wel een fietser over het hoofd.
Door
middenbegroeiing ontbreekt vaak het overzicht. Wel mooi, maar het bevorderd
niet in alle gevallen de veiligheid.
Ook
vraag ik mij af of het wel altijd de doorstroom bevordert. Soms sta ik verrekte
lang te wachten. Sommige automobilisten durven bij een lege rotonde er soms
nauwelijks op te rijden. In mijn directe omgeving zijn een T-splitsing en een
rotonde op even tweehonderd meter van elkaar. Relatief het langste wacht ik bij
de rotonde. En zie ik een gaatje, schiet ook ik er vaak tussen, waarbij ik mij
soms realiseer vooral gefocust re zijn op het autoverkeer, waarbij ik wel eens
een fietser bijna over het hoofd zie.
Qua
inrichting zie ik wel diverse varianten. De meest slechte variant is overigens
die in Overveen (hoek
Zijlweg/ Bloemendaalseweg). Hier is onvoldoende duidelijk
dat het om een rotonde gaat. Auto's reageren vaak of het een gewone kruising is
en kijken over de haaientanden heen. Je let immers vooral op wat er om je heen
gebeurt en niet wat er op de grond geschilderd staat....
Een
aparte en/of verhoogde fietsstrook, meer gebruik van voorsorteerstroken,
duidelijkere verkeersborden, creëren van meer overzicht, zebra integreren met
rotonde (hierbij gaat de oversteek dwars over de rotonde, in plaats van
rotondes direct ná het
verkeersplein. Misschien moeten de deskundigen zich
hier maar eens heel goed over buigen. En voor de politiek geldt dat zij zich
wat minder als deskundigen op moeten stellen en meer vanuit de controlerende en
taakstellende rol dit soort onderwerpen. En ten aanzien van de
deskundigen/ambtenaren kan ik vragen of zij zich wat beter willen voorbereiden
op basis van creativiteit versus deskundigheid.
veel fietsers en scooters raken gewond bij rotondes |
Er
valt heel veel te zeggen over het fenomeen rotonde. Wat mij betreft wordt het
een en ander toch eens goed en wat genuanceerder opgepakt. In ieder geval hoop
ik dat de bejaarde meneer een niet al te grote klap heeft gekregen en hij spoedig herstelt!
F.C. Chaos |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten