Sinds enige tijd wordt
in diverse gemeenten gesproken over de visie NZKG 2040. De afkorting staat voor
Noordzee Kanaal Gebied. Een gebied dat van Amsterdam tot IJmuiden loopt. Behalve
Amsterdam en Velsen horen ook andere gemeenten tot dit gebied zoals Zaanstad.
Naast politici praten het bedrijfsleven mee, burgers, organisaties en iedereen
die zich op een of andere wijze betrokken voelt bij de toekomst van het kanaal.
Westelijk havengebied... |
De
vervanging van de grote zeesluis valt overigens buiten het NZKG en de visie.
In
enkele rondes mocht men mee praten en denken over de toekomst. Als richtlijn
waren er diverse scenario's, deelgebieden en keuzemogelijkheden. Er is sprake
van een taakstelling om nieuwe huizen te bouwen, groei voor de economie mee te
nemen en ook nog stil te staan bij groen en recreatie. Best een flinke
uitdaging, vooral ook omdat diverse participanten uit gaan van eigen,
persoonlijke- of bedrijfs-, belangen.
Belangrijke
knelpunten of onderdelen zijn de woningbouw in Zaanstad, intensivering Westelijk
Havengebied, Houtrakpolder, Wijkermeerpolder, Spaarnwoude, Tata Steel en
havens. Hoe groen moet het worden, op welke wijze mag de economie groeien en
hoeveel woningen kan je bij bouwen? Belangrijke vragen, maar hoe lastig is het
om een soort plaatje te schetsen voor over ongeveer dertig jaar.
nog vier kranen te koop |
Na
enkele rondes zijn we bij de laatste inspraakronde terecht gekomen. Kritieken
en opmerkingen uit eerdere bijeenkomsten zijn meegenomen. Toch is er iets
opvallends aan. Het uitgangspunt, waar nu richting besluitvorming mee gegaan
wordt, laat een pijl zien bij de Houtrakpolder. Dit betekent een mogelijke
uitbreiding van de Amsterdamse haven naar het westen. Opvallend, omdat telkens
duidelijk naar voren kwam dat bij een meerderheid geen inbreuk van de
Houtrakpolder gewenst is. Op diezelfde wijze is de Wijkermeerpolder nu wel uit
de plannen gehaald. Dus is het vreemd dat de Houtrakpolder nog steeds als
uitbreidingsoptie genoemd wordt. Welke belangen en welke druk zitten hier
achter?
Het
meest valt mij op dat met de discussie om te komen tot een visie voor over
dertig jaar bijna iedereen uit gaat van het " nu". Zo werd opgemerkt
dat de bevolking blijft groeien. Als feit. Vreemd, want juist in deze regio
wordt gesproken over de vergrijzing... Tja, en die zijn over dertig jaar bijna
allemaal wel dood. Voor mij is het dus helemaal niet zeker dat er, in deze
regio, sprake is van een zekere bevolkingstoename. Economie en industrie
groeit, dus uitbreiding is noodzakelijk. Wanneer je uit gaat van de huidige
industrie.... Ja, maar wat zijn de ontwikkelingen en hoe ver is de technologie
over dertig jaar? De kolenoverslag was bijna ten einde, maar door de aardbeving
in Japan (2011) blijft Duitsland langer kolen stoken (de reden waarom Amsterdam
de kolenoverslag wil behouden). Maar doen zij dat over dertig jaar nog? Met de
ontwikkelingen van zonne-energie en windenergie is dat echt de vraag. Rijden wij
over dertig jaar nog in benzine auto's, of is er dan een andere vorm van
mobiliteit? En wie weet of Tata over dertig jaar niet heeft besloten Europa
gedag te zeggen, of de activiteiten in IJmuiden danig te beperken?
Allemaal
aspecten die een visie van belang voorzien, maar de invulling erg lastig
maken.
wonen aan het IJ |
In
de jaren zestig werd de Bijlmermeer gebouwd. Iedereen was lyrisch. Inmiddels
ziet de Bijlmer er totaal anders uit en zijn er nu zelfs geluiden te hoen om de
laatste honingraatflat van de ondergang te behoeden. Wanneer je dat in de jaren
zeventig had voorspeld, had iedereen je voor gek versleten... En nu is het
realiteit. Met dat besef moet je kijken om een visie voor over dertig jaar vast
te stellen. Technische ontwikkeling, demagogie, veranderde woningbouw, nieuwe
economie, noem maar op. Daar moet je jezelf in verplaatsen om vervolgens een
plaatje te schetsen. Daarbij moet je kaders stellen. Maximale milieubelasting,
minimale recreatie en groen, monumentale gebieden, duurzaamheid zijn enkele
kaders, die je vast kan stellen op basis waardoor je tot een visie komt.
Helaas
zie je dat het teveel uit gaat van de huidige belangen, meningen en
beperkingen. Dat is jammer, want een goede visie biedt grote kansen voor de
regio. Ga over grenzen en biedt de toekomst nu eens echt een kans. De
besluitvorming in de raad wordt nog een zware dobber... Ik blijf hopen op een
(echt) goed resultaat! En natuurlijk kijk ik met enige reserve uit naar het
eindrapport, waar raden, provincie en anderen zich over moeten uitspreken en de
visie vast gaan stellen.
kolenoverslag; leuk op de miniatuur treinbaan! |
Aan
het eind stelde ik gisteren nog de vraag hoe het loopt wanneer niet alle
betrokken raden het eindrapport aannemen, of hoe er om gegaan gaat worden met
amendementen op het eindrapport. Men moest het antwoord in eerste instantie
schuldig blijven. Jammer, want er ligt een kans tot een gezamenlijk visie te
komen, maar er is een bedreiging dat gemeenten op onderdelen het rapport
absoluut niet ondersteunen. Veel is afhankelijk hoe gedetailleerd het rapport
gaat worden, in welke mate het rapport de huidige situatie, plannen en ambities
horizontaal vertaald. We zoeken een stip op de horizon, net als destijds met de
visie op Velsen 2025. Ik hoop dat we daarom vooral op kaders een visie
neerzetten en niet op het op voorhand vast willen leggen van wensen en huidige
behoeftes. Voor mij is de belangrijkste troef en uitdaging vast te stellen dat
wij aan diverse plafonds zitten (zoals de milieubelasting) en alle ontwikkelingen
binnen de huidige grenzen moeten realiseren, waarbij innovatieve ontwikkelingen
en duurzaamheid de boventoon voeren. Actief en efficiƫnt gebruik van de huidige
ruimte staat daarbij voorop. Dan behouden wij ons groen, kunnen wij vast nog
huizen bouwen, maar is er zeker ruimte een goede en sterke economie te
ontwikkelen. Heilige huisjes moeten daarbij misschien wel overboord gegooid
worden, maar dat is alleen maar mooi. Dan moet je namelijk anders denken en
meer samenwerken en afstemmen met andere regio’s. Voor mij een noodzaak, omdat
Nederland in dat opzicht maar een verdomd klein land is.
Ruigoord, overeind gebleven maar ingekapseld |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten