maandag 31 maart 2014

Deurne

Heel Nederland heeft verstand van justitie en staat klaar met een oordeel rond de overval in Deurne, waarbij twee dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Voor de een is de vrouw een held, de ander verafschuwt het feit dat het echtpaar niet in hechtenis is genomen.

Als eerste viel mij op dat de politiek zich op allerlei manieren bemoeit met de moorden. D'66 en het CDA voorop. Vreemd, want Nederland is een rechtsstaat. Dat betekent dat politiek en het justitiële apparaat gescheiden zijn. De politiek moet zich dus helemaal niet met dit soort zaken bemoeien. En zeker is het niet aan hen het OM in twijfel te trekken.
Daarnaast zeggen veel mensen dat de juweliersvrouw goed gehandeld heeft. Voor een enkeling verdient zij naast een heldenstatus zelfs een lintje. Buiten justitie om weet niemand wat de feiten zijn. Het forensisch onderzoek is nog gaande. Heeft het OM nu te voorbarig gereageerd? Ik kan dat niet beoordelen. Ik kan mij voorstellen dat het echtpaar niet in hechtenis is genomen. Kans op recidive lijkt mij erg beperkt. Vluchten zullen ze niet en los van hoe het is gegaan, vergeet niet dat deze mensen wel getraumatiseerd zijn. Dat neemt niet weg dat hierdoor dit echtpaar onschuldig is. Dat moet de rechter straks uitmaken. Dat moet ook wel gebeuren. We leven in een rechtsstaat en dan is het niet correct op basis van de gegevens op voorhand noodweer aan te voeren om de weg naar de rechter te frustreren. Nee, de rechter dient wel bewust een oordeel te geven.

Dat wordt wel lastig, want heel Nederland heeft het oordeel al klaar liggen. Daarbij schaart een meerderheid zich achter het feit dat hier sprake is van noodweer, zonder overdreven handelen. Wat ik overigens jammer vind is dat in ieder geval een van de daders een Marokkaan is. Het bevestigt helaas wat ik in mijn vorige blog heb geschreven. Ik wilde dat het een blanke Hollander was. En hoe zou Nederland dan gereageerd hebben? Nee, en behalve dat de dader een Nederlandse(!) Marokkaan was bleek ook dat vanwege zijn criminele verleden onder toezicht van de reclassering stond. Heeft de reclassering dan ook niet ergens gefaald? Die vraag heb ik nog niet gehoord.
Of de andere dader ook een Marokkaan is, is mij niet duidelijk geworden. Inmiddels is wel bekend dat hij illegaal in Nederland was.

De vraag is natuurlijk; at zou ik zelf doen in zo een situatie? Een pathetische vraag, want ik weet niet hoe ik reageer. Een overval gaat snel en is voor het slachtoffer nooit gepland. Over een schietwapen beschik ik niet. Zal ok nooit gebeuren. Wel beschik ik over technieken om iemand uit te schakelen, waarbij risico op letsel is. Ja, er kan iemand zelfs bij overlijden. Pas ik die technieken toe? Ik duf het werkelijk  niet te zeggen. Wel weet ik dat ik in onverwachte situaties meestal adequaat ben én handel.Wat  dat betreft ben ik geen lafbek en kom ik voor mijzelf op. Mijzelf, mijn vrouw, kinderen én huisdieren. Een man van geweld ben ik niet. Ik heb vrijwel nooit geweld nodig. In geval van een overval ligt dat mogelijk anders.
Ooit heb ik een pistool tegen mijn hoofd gehad. In 1974 in het Franse Auxerre. Ik heb gehandeld, iets van een mep uitgedeeld en het op een lopen gezet. Achteraf weet ik nauwelijks meer wat ik gedaan heb en hoe ik het heb aangepakt. Dat zal zeker ook voor het juweliersechtpaar gelden. Het gaat allemaal zo snel en de adrenaline giert door je lijf. Dat alleen al maakt dat je anders reageert. Zelfs hele berekenende mensen schijnen zo te reageren.

Er is dus niets te zeggen over de overval in Deurne. We moeten ons er  gewoon maar even niet mee bemoeien en niet direct met ons oordeel klaar staan. En zeker niet overdreven reageren, elkaar in de haren vliegen, of protestgeluiden laten horen over wat eerlijk is en wat niet. Laat het OM zijn werk doen en de rechter oordelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten