maandag 31 maart 2014

Beste Turken,

bron: antibjz.nl
Beste Turken,

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Turkije is de AK-partij van Erdogan als winnaar uit de bus gekomen. U, inwoner van Turkije (dan wel de Turkse nationaliteit dragende), heeft gekozen voor de vooruitgang welke Erdogan uw land gegeven heeft. Uw welvaart maakt uw meerderheid kritiekloos.

Critici geven aan dat Erdogan zich meer en meer ontwikkelt als dictator. Twitter en You Tube verbannen heeft daar inderdaad alle schijn van. Dat hij verwikkeld is in fraude en corruptie schandalen wordt op dictatoriale wijze de kop ingedrukt. Normaal zal een regeringsleider het recht doen zegevieren en zijn gelijk via deze weg pogen te halen. Erdogan niet. Misschien heeft hij inderdaad wat te verbergen. Daar gaat hij echter niet op in. Nee, hij schreeuwt dat het allemaal leugens en bedrog zijn.
En nu lijkt u, als Turk, zich evenals Erdogan af te sluiten voor het recht. Ja, want u heeft het goed gekregen onder zijn regime. Turkije is modern land geworden en uw levensstandaard is gegroeid. Een goede reden alle kritiek te laten varen en deze man te blijven steunen. Dat doet mij ergens aan denken.
Hitler. Ooit democratisch gekozen. Tijdens de crisisjaren gaf hij Duitsland en haar inwoners welvaart. Volkswagen Kever, de eerste snelwegen, werk. De meerderheid droeg hem op handen. Dat hij meer en meer dictatoriale trekjes kreeg, deerde de Duitsers niet. Immers; Hitler bracht welvaart. De massale steun heeft in dit geval zelfs geleid tot een van de ergste oorlogen, die de mensheid gekend heeft. Dat is niet perse nodig. Een ander voorbeeld is te zien in Venezuela.
bron: selcukefendi.com
Chávez bracht een zekere welvaart bij de armen (dé meerderheid) en kon niet meer stuk. Zelfs zijn opvolger Maduro kan bij deze groep nog niet stuk. En dit terwijl de situatie al aardig verslechterd is. Het gaat steeds verder bergafwaarts met Venezuela. Het gaat zelfs helemaal niet goed, maar de armen mogen gratis naar de dokter, dus steunen zij Maduro. Wilt u, in Turkije, verantwoordelijk zijn voor dit soort voorbeelden? Realiseert u zich hoe relatief uw huidige welvaart is?

Erdogan is een gevaar. Hij tart het secularisme, maar ook de democratische grondbeginselen. De held Atatürk is duidelijk niet zijn held. Ook Atatürk scandeert hij, terwijl Atatürk voor u toch nog steeds de ultieme nationale held is? Gaat u die nu inwisselen, omdat er een metro is in Istanboel, uw huis beter is, de auto nieuwer? Tegenstanders zijn subtiel en stapje voor stapje  weggewerkt. Kritische journalisten,  kritische militairen; velen zijn opgesloten. Sommige na jaren eindelijk veroordeeld. Ja zelfs de rechtsstaat wordt aangetast, door kritische rechters te ontslaan. En dan natuurlijk het verbod op sociale media, als Twitter. Erdogan, hij regeert uit angst. En u wilt dat niet zien. U bent misschien wel een van de vele Turken die op de AK-partij heeft gestemd.
Of toch niet. Bent u een Turk die zich steeds meer zorgen maakt over uw toekomst? Een Turk die overweegt uw land te verlaten, omdat de toekomst voor u zo onzeker is. Omdat de toekomst u gaat beperken in uw vrijheid. Het verbod op alcohol, de kleding van de stewardessen van Turkse luchtvaartmaatschappijen. Op alle fronten bent u ongerust. En terecht, omdat vele van uw medeburgers zich blind laten leiden. En waar zal dit alles toe leiden? U kent de angst voor het onbekende, maar vooral voelt u zich beperkt. Beperkt in uw eigen land, uw vrijheden en uw vrijheid van meningsuiting. Het is u niet duidelijk wanneer u iets zegt, wat de overheid niet aanstaat. U weet niet eens wanneer u opgepakt kan worden. Argentinië en Chili is de jaren zeventig en tachtig. Mensen verdwenen, regelmatig om niets. Dat waren dictaturen. Gelukkig is het daar goed gekomen. Hoe zit dat in Turkije? Zolang Erdogan nog zo gesteund wordt stevent ook uw land af op een dictatuur. De geschiedenis toont haar voorbeelden. Blijkbaar leert de mens weinig van haar geschiedenis.

bron: halkinhabercisi.com
Ik ben Nederlander en inwoner van Nederland. Ik maak mij ongerust over vele zaken, maar ook over de situatie in Turkije. Wat kan ik doen? Hoe kan ik u overtuigen u wel kritischer op te stellen jegens de AK-partij en Erdogan? Of hoe kan ik u helpen het gezag van Erdogan in te perken en uw toekomst enige geruststelling te bieden? Waarschijnlijk loop ik het risico zelfs straks uw land niet meer in te komen. Ik kom er graag. Tja, hoe kan ik u helpen en voorkomen dat ik mij zelf schaad? Ik kan niet veel. Wel hoop ik van harte, dat Turkije deze weg niet blijft vervolgen. Dat het weer een goed land wordt en de welvaart optimaal wordt behouden. Dat het recht moge zegevieren. In ieder geval weet u, mijn steun heeft u.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten