woensdag 19 juli 2017

Gelijkwaardig leven

Het concept van mijn politieke werk is klaar. Het centrale thema is: gelijkwaardig leven. De nadruk ligt op de gelijkwaardigheid, maar gelijk stel ik ook dat gelijkheid niet bestaat. Immers, geen mens is het zelfde.

Inmiddels ben ik er al jaren mee bezig. Door mijn eigen politieke ervaring, mijn maatschappelijke ervaring, het (wereld) nieuws en nog veel meer aspecten. Allemaal zaken, die ik in de loop der jaren tot een geheel heb getracht te maken. In eerste instantie deed ik al wat meldingen over het Sokatisme. Achteraf ben ik van deze term afgestapt, omdat ik daar toch nog te veel verwijzingen naar de oude en bestaande politiek  in zitten. Om die reden heb ik het omgedoopt tot Merhottisme. Misschien wat egocentrisch mijn eigen naam er aan te verbinden, maar wie weet wordt er een betere benaming voor gevonden. Mits er maar geen verwijzingen in terug te vinden zijn naar de oude en bestaande politieke vormen.



Soms heb ik al een tip van de sluier opgelicht. Ja, het Merhottisme is een politiek, die uit gaat van de individu en die gelijkwaardigheid. Dat betekent ook dat er soms, voor veel lezers, wel eens heel confronterende gedachten beschreven staan. Confronterend, omdat het ons op een andere manier van denken brengt. Daarbij zullen diverse onderwerpen vergeleken worden met de oude en bestaande politieke instituties.



Het concept beslaat momenteel bijna 100 pagina's A4. In boekvorm zal dat meer zijn. In ieder geval heb ik geprobeerde voorkomen een boek van Bijbelse dikte te schrijven. Ook is het geen dichtgetimmerd systeem, maar een manifest wat de (nieuwe) politiek ook juist aan het werk en denken moet zetten. Op een manier, dat politiek slagvaardiger wordt. Maar ook gaat het Merhottisme uit van minder politieke invloed op de individuele mens. Het Merhottisme is een strak raamwerk, waar juist veel inhoud aan gegeven kan, en moet, worden. De politiek krijgt dan ook in feite een andere rol.

Het concept moet nu bijgewerkt worden. Daarbij moeten er nog noten worden toegevoegd en diverse verwijzingen. Doordat ik relatief lang aan het schrijven, en denken ben, heb ik ook diverse actualiteiten kunnen verwerken en hebben actualiteiten invloed gehad tot aanscherping en/of verbeteringen. Zo kom je namen als Trump en Putin er in tegen. Maar, tussen de regels door, ook een reactie op diverse huidige politieke ontwikkelingen.

Omdat de individu centraal staat moet deze ook minder "last" van de overheid hebben. De overheid is er met name meer voor de individu en het welzijn, en minder, zoals nu veelal, een controlerend orgaan, die vooral uit gaat van het negatieve. Ook moet het leven van de individu leefbaarder worden. Het basisinkomen en afschaffen van belasting staan vrij centraal in het Merhottisme. Daarentegen moet de staat ook een inkomen verwerven. Dat wordt anders georganiseerd en ik gebruik dan ook een andere term voor de huidige "belasting".



Ik ga uit van seculiere politiek en dus ook multiculturele samenlevingen. Dat creëert meer ruimte voor grotere minderheden, maar ook misschien minder ruimte voor bestaande waarden. De term "democratie" krijgt ook veel aandacht. Immers, wij worden voorgehouden in een democratie te leven, maar de werkelijkheid is dat de burger in zekere mate een worst voor gehouden wordt.een meerderheid is dan ook niet langer 50% plus 1, maar wordt ruimer gesteld.

Het Merhottisme is enerzijds heel compleet, maar aan de andere kant nooit volledig. Ik heb gepoogd het zo compleet te maken, dat de volledigheid met beperkt risico gerealiseerd kan worden. Beperkt, want politiek blijft mensenwerk. Om die reden verbind ik, in het Merhottisme, veel meer regels rond de politiek zelf. De politicus zelf krijgt een andere rol, kan minder op individuele basis bepaalde besluiten nemen, en eigen gewin en dictatoriale posities zijn in feite uitgesloten.



Ook heb ik rekening gehouden met de economie. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het Merhottisme eenpositief effect heeft op de economie, maar ook voor meer stabiliteit zorgt. Zo passeren veel onderwerpen de revue. Ik ben overtuigd van het feit dat het Merhottisme wel degelijk een nieuw politiek tijdperk kan inluiden. Maar goed, anders had ik het natuurlijk ook niet beschreven. Hopelijk weet het resultaat straks de mensen te overtuigen, of op z'n minst aan het denken te zetten. Er gaat immers veel te veel verkeerd op deze wereld, die ook nog eens steeds ingewikkelder wordt. En we moeten leren durven toe te geven niet overal verstand van, of een mening over, te hebben.



Het concept is qua stijl waarschijnlijk nog een rommeltje. Ook ten aanzien van de indeling zal nog het nodige werk verzet moeten worden. Dat het concept er ligt is een hele opluchting, én bevalling. Maar, voorlopig ben ik er nog niet.

Om het werk goed te presenteren kan ik het niet in eigen beheer uitgeven. Ik heb hier externe inzet bij nodig. Om die reden wil ik nu eerst een uitgever zoeken en een redacteur. Vooral het eerste is tegenwoordig geen sinecure. Uitgevers denken minder in kwaliteit, meer in verdiensten. En zeker een "oude debutant" als ik ben is niet direct een pré. Toch ga ik er voor. Het zal echter wel een kwestie van tijd gaan worden. Ondertussen zal ik zelf ook actief aan het werk blijven. In ieder geval ben ik een belangrijke stap verder.

Dus, uitgevers, via mijn blog, mail, en internet ben ik te vinden. Het resultaat moet een waardig geheel worden.

En vrees niet, beste lezer..., ondertussen blijf ik vooral schilderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten