Als kind al was ik verzot van treinen en
treintjes. Het ligt niet in mijn aard super fanatiek te zijn, maar het trok
mijn aandacht en bleef trekken. Bij een passerende stoomtrein bleef, en blijf
ik nog, even kijken. Ik ben vooral geïnteresseerd in de periode van ná de
stoomlocomotief tot begin jaren zeventig. De oude NS treinen in Madurodam staan
beter in mijn geheugen gegrift, dan wat daar tegenwoordig aan modern materieel
rond dendert.
Als eerste kreeg ik een Fleischmann trein.
Op zolder bouwde ik een baan, die dagelijks op te ruimen was. Een trein in de
schaal H0, 1:57. Daar ik meer wilde ben ik overgestapt naar schaal N (1:162),
van Arnold Rapido. Je kan er meer, op een beperktere ruimte. Zo bouwde ik een
echte treinbaan op zolder. Nou ja, vooral mijn vader hield zich bezig met de
bouw en zelf mocht ik soms de Travo bedienen.
Nadat ik het huis uit ging kwam de
spoorbaan in dozen terecht en werd verkocht.
Later, op mijn werk, kreeg ik de
beschikking over een grote hoeveelheid materieel. En jawel, ik bouwde een schitterende
baan en de patiënten (waar ik destijds mee werkte) waren er groots mee. Het had
zelfs, in diverse opzichten,meen heel positief effect op hun behandeling. Nadat
deze baan min of meer klaar was heb ik het hele zooitje weer afgebroken en in
een belendende ruimte weer opgebouwd. Daar mijn werk verhuisde is die, nog
grotere, baan nooit echt afgebouwd. Ondertussen werd ik gevraagd de treinbaan
in het museum (zij ons op het werk, museum van de psychiatrie) te bouwen. En zo
zat ik er weer helemaal middenin. Speciaal voor de kinderen van de
museumbezoekers.bij de verhuizing heb ik die baan achter moeten laten, omdat
het museum nog bleef op de betreffende locatie.
Einde tijdperk miniatuurtreintjes. Tot ik,
rond 2005 een plastic Kerstboom aanschafte. Vanwege de lelijke voet propte ik
er wat watten omheen (sneeuw) en er stonden een paar van die kitscherige
huisjes. Dat was dus eigenlijk niks. De zomer daarom besloot ik een Kerstbaan
te bouwen. Een meter bij 2,30. Schaal H0, wederom. Op zich een simpele baan,
zelfs met een Faller autootje, die (langs een ingebouwde draad en met een
magneet) over de baan reed. Het werd een schitteren winterlandschap met veel
huisjes, autootjes, lichtjes en noem maar op. En midden in de plaat kon mij
plastic Kerstboom staan. Een ieder begrijpt hoe ik hier van genoot, alhoewel
het bouwen natuurlijk de grootste uitdaging én lust was. Ik creëer het liefst.
Wanneer iets afgerond is, is in feite de lol er voor een groot deel al vanaf.
Maar na de Kerst wilde ik de baan toch niet afbreken. Twee jaar heb ik de baan
opgeslagen in een container bij een verhuisbedrijf. Drie Kerstmissen heb ik er
plezier aan beleefd, maar daar ik wederom ging verhuizen werd de baan
afgebroken en wachten de onderdelen alweer tien jaar in dozen. Op ooit hergebruik....
Laatst zat ik op You Tube en zag een
filmpje van een LGB baan (volgens mij schaal 1:32, de schaal die ook op
Madurodam gehanteerd wordt). Prachtig vond ik dat en vele uren passeerden
diverse filmpjes van de meest uiteenlopende LGB banen. Het leuke hier van is
dat deze trein niet binnen loopt, maar buiten aangelegd wordt.
Nu valt mij op dat al die hobbyisten veel
te veel op een veel te klein oppervlak willen. Soms zijn de banen echt mooi,
maar veelal is het 't net niet. Als eerste wordt er veel te veel gebruik
gemaakt van onnatuurlijk scherpe/ krappe bochten. Heb je een tuin, kan je de
realiteit wat beter nabootsen, maken ze het toch allemaal weer te krap en
teveel als een schaalmodel op een tafel, in huis. Heb je buiten een treinbaan,
maak daar dan ook gebruik van! Het andere is dat men op het beschikbare
grondgebied zoveel mogelijk rails en dergelijke wil. En dat doen ze dan ook.
Daardoor is het snel rommelig en mist het iets natuurlijks. Bouw dan een leuke
baan binnen. Nee, op de meest vreemde plaatsen, soms zelfs door het huis. Over
dat laatste gesproken, je had ooit een (ik meen een Australische) film, waarin
een autistische man een enorme treinbaan door het huis had en door zijn zwager
overgehaald werd een bankroof te plegen door een miniatuur auto op
afstandsbediening en met camera te bouwen. Schitterend..., alleen de naam van
de film is mij ontschoten...
Maar goed, aangestoken door You Tube ben ik
aan het denken, fantaseren en tekenen geslagen. Meer dan een natte droom is het
niet, daar geld en middelen mij ontbreken. Maar, het is een schitterend
ontwerp. De afgelopen jaren heb ik ook treinbanen getekend voor binnen, maar
een echte goede buitengaan is natuurlijk de ultieme droom. En het is een echte
pracht baan, die in mijn kop zit.
Centraal is een grote vijver, een beetje in
de vorm van een rivier, de Rijn, bijvoorbeeld. Laag meandert een treinbaan
langs de oevers en steekt via een lange brug over. Hoog doorkruist een baan de
bergen met tunnels en bruggen en steekt de vijver over op wel twee meter
hoogte. En verder... Eigenlijk vooral een mooie rotspartij, watervalletje, wat
vetplantjes en in de vijver goudvissen. Je moet er immers wel een knipoog bij
houden.
Maar mijn fantasie gaat verder. De baan
wordt uitermate lang, want alleen kan je dan een natuurlijke habitat
neerzetten. Een bescheiden hoeveelheid, en vooral subtiel aangebrachte,
schaalobjecten als huisjes, mensen en diversen.
En vanuit die schaalmodellen ga ik dan weer
verder.... Een soort (heel ruim opgezette) Madurodam. Dus wel geheel anders. Ik
zie het ook helemaal voor me. Een voordeel dat ik heel beeldend denk. De baan
is prominent aanwezig, doch tevens zo verwerkt dat je hem af en toe ook moet
"ontdekken".
Twee hoofdsporen zijn geheel dubbel en
voorzien van bovenleidingen. Daar rijden de elektrische locomotieven. Die
rijden niet op stukken zonder bovenleiding, wat je in de miniatuurwereld veel
te veel wel ziet. Daar doe ik niet aan mee. Over de enkelsporen rijden
diesellocomotieven. Stroomtreinen weer ik van de baan. Ook is er een tandradbaantje.
Moet mooi weggewerkt worden. Misschien wel iets als de Drachenfeldbahn, aan de
Rijn, niet ver van het Duitse Bonn. Wat mij ook leuk lijkt is zo'n oude
kabelbaan. Maar veel meer wil ik er niet bij. Uitgezonderd een uitgebalanceerde
goede sfeer verlichting.
Het "Madurodam" effect mag soms
dicht bij het spoor gesitueerd zijn, maar in veel gevallen ook juist wat meer
los, waardoor je een wat meer spannende omgeving creëert.
Nog leuker wordt het om daarom heen een
soort sprookjesbos te situeren..., maar nu moet ik maar even stoppen. Fantasie
genoeg. Ideetjes genoeg, maar laat ik mijn fantasie eerst maar eens beperken
tot een echt mooie en goed opgezette treinbaan. En zelfs dat blijft voorlopig
een fantasie. Maar wat is het leven zonder dit soort fantasieën? Heerlijk toch
om ergens over te kunnen dromen. Toegegeven, mocht ik het ooit kunnen
realiseren... Dan ben ik een wel heel gelukkig man. Nog gelukkiger dan alleen
met mijn fantasie, mijn dagdromerij.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten