woensdag 14 mei 2014

Scheef

bron: waslijn.com

Een oude kennis van mij met een progressieve ziekte wist vrij eenvoudig een luxe rolstoel en een traplift weten te regelen. De rolstoel heb ik enkele keren in gebruik gezien. De traplift, dure dingen, is nooit gebruikt. De kennis is inmiddels verhuist. In het kader van de decentralisatie ligt er meer verantwoordelijkheid bij de gemeente. Meer voor elkaar zorgen. Neem je dus een ouder in huis, wordt je (financieel) gestraft. Beschik je niet over een inkomen en doe je een beroep op de gemeente, kan je het schudden wanneer je niet exact binnen de kaders valt.

In Nederland is van alles geregeld, maar wel beschouwd klopt er geen donder van. Er wordt met vele maten gemeten en de regelgeving is meer dan beklemmend. Op diverse sociale onderwerpen kennen wij de voorbeelden.
Het kinderpardon is een eerste voorbeeld. Val je niet exact binnen de kaders kan je vertrekken, terwijl je verder aan alle voorwaarden voldoet. De reden dat deze kinderen op een punt er niet aan voldoen is dikke pech. Teeuwen blijft bij zijn standpunt en onwrikbaar. De PvdA blijft en mooi onduidelijk verhaal houden. Wat een waanzin. Het kinderpardon is zeer goed, maar zit slordig in elkaar.
De WMO is ook een zorgenkindje. Veel regels, en veel onduidelijkheden en misstanden. Het voorbeeld van de traplift is een feit. Voor het geval dat heeft de gemeente dus duizenden euro's verkwanseld. In bepaalde gevallen komt de hulp niet alleen aanwaaien, maar dit ook op een overbodige manier. Ik ontken de handicap niet, maar om op voorhand al te handelen... Zorg dat er (snel) faciliteiten geregeld worden op het moment dat het écht nodig is! 
De zorg moet meer decentraal en wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door voor je ouders te zorgen. Een manier is mantelzorg, waarbij je de ouder ook in huis kan nemen. Dit is goed en voor de overheid goedkoper. Nee dus... De overheid vindt dat het nog goedkoper kan en een korting op de AOW is aanstaande.  Regels die elkaar dus zelfs tegenspreken. Oma is zelf misschien iets goedkoper uit, maar kindlief heeft extra kosten (en energie). Je kan als kind natuurlijk wel proberen via het PGB zorggeld proberen te regelen. Bij een juiste indicatie kan dit... alleen is de overheid dan wel duurder uit. Dat botst dus lekker met elkaar.

Zeker rond de WMO en PGB en andere zorggelden zien we de ene tegenspraak ten opzichte van de andere, maar vooral ook hier een enorm scheef beleid. Zelfs intelligente en slimme mensen struikelen in dit onbegrijpelijke woud van regels en trekken aan het kortste eind. Triest overheidsbeleid.
Veel wordt geregeld vanuit Den Haag. Steeds meer wordt lokaal geregeld. Dat betekend ook dat de uitvoering lokaal geregeld moet worden. Per gemeente kan dit ook nog eens verschillen.

Mijn eigen situatie is ook hier weer een voorbeeld. Overal lees je dat de 55 plusser het huis niet op hoeft te eten en dat er voorzieningen zijn. Met een beetje realiteit zie je dat het mooi op papier staat, maar bijna iedereen de boot mist. Voorzieningen worden uitgekleed of opgeschort. Vervolgens zijn er regels, waardoor juist een grote groep de dupe is. Is je rentelast hoger dan 600 euro per maand moet je je huis verkopen tegen de WOZ waarde. Mijn WOZ waarde is afgelopen jaar een ton (!!!!) naar beneden gegaan. Voor dat enorme verlies kan ik mijn huis niet eens te koop zetten, omdat de gemeente dan wel steunt. De groep die rentelasten heeft tot dit bedrag zal nauwelijks een beroep op de gemeente hieven doen. Dus, een hele scheve regeling.
hij wel. bron:volkskrant.nl
Nog interessanter is de WOZ. Ik heb kwijtschelding gevraagd. Om dit te vragen moest ik al een schaamte voorbij. Keurig alles ingevuld. Vervolgens ontvang ik na twee maanden een schrijven met het verzoek voor meer informatie. Dat wat er is heb ik ingestuurd. Het probleem is dat ik niet alle gegevens kán overleggen. Die zijn er door mijn situatie niet. De kans is dus dat ik op basis daarvan geen kwijtschelding ontvang. Ik pas niet precies in het beleidskader. Dus, dat ik niet te vreten heb en dik in de schulden zit is opeens niet belangrijk, want ik voldoe niet helemaal aan de regeltjes. Bizar, als je weet hoeveel mensen op valse gronden toch een WWB uitkering ontvangen of wel kwijtschelding krijgen. En dat niet alleen, de gemeente wil zo veel weten en wil zo veel bepalen dat het beschamend is om aan te kloppen. Of je je ziel aan de duivel verkoopt. Je hebt pijn en er wordt je nog meer pijn gedaan. Dat geldt voor die kinderen die net buiten het pardon dreigen te vallen, mantelzorgers, kinderen die hun ouders verzorgen en de 55 plusser die slachtoffer is geworden van de crisis en aanvankelijk een welvarend leven leidde. Deze groepen worden gecastreerd! Maar, denk je over een jaar je trap niet meer op te kunnen kan je alvast een traplift krijgen. Belazer je de boel kan je lang succes boeken. Tja, de ambtenaren kunnen de regels niet meer interpreteren, het is ze te moeilijk, net als voor de gewone man. In Nederland weten we al dat de scheefgroei tussen arm en rijk toeneemt. Dat het op steeds meer vlakken steeds schever wordt begint heel langzaam door te dringen. Alleen nog niet bij de beleidsmakers, de mensen de regels moeten uitvoeren... Wordt toch eens wakker!
 
hij (nog?) niet. bron gezond24.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten