vrijdag 22 februari 2013

BINT

F. Bordewijk

Kent u Bint nog? De hoofdpersoon van de roman van F. Bordewijk (1934). De man van de Stalen tucht, die de kerels in wording, van 4D stevig onder handen nam. Kerels maakte hij van ze. Gek, maar ik moest heel sterk aan Bint denken, toen ik weer eens las hoe onze regering het land naar de gallemiezen helpt.

Dijsselbloem, bron: nrc
De werkloosheid is nu boven de 600.000, de huizenmarkt ligt helemaal op z'n kont, officieel zitten wij in de derde recessie sinds 2008. Die gladjanus van een Rutte, de eeuwige optimist, blijft maar lachen en zeggen dat het wel goed komt. De ene maatregel volgt de andere op, maar ondertussen gaat het alleen maar slechter. Trots op Dijsselbloem, die een topfunctie binnen de Europese Unie heeft verworven, maar de binnenlandse politiek wordt vergeten. De belofte, en vicepremier, Ascher blijft de vriendelijke minister, maar het is mij nog steeds volledig duister wat hij nu aan meerwaarde levert voor het land. Van Opstelten blijft blaten.
Ja, in een ding is onze regering heel goed; positieve zaken belichten, de nadruk leggen op zaken die (ogenschijnlijk) wel goed gaan. Helaas faalt het kabinet in zaken die wel tot een positief beeld leiden. Mooi hoor dat Plassterk aan het lobbyen is voor het vergoten van gemeenten en samenvoegen van provincies. Op zich misschien ook goede zaken, maar.... nu even niet. 

klas begin 20e eeuw
Met de economie gaat het niet goed, en zo zijn er nog vele zaken op te noemen, die niet goed gaan en de burger direct raken. Natuurlijk is criminaliteitsbestrijding belangrijk, hebben we goede wegen nodig en moet de SNS overeind blijven. Maar de AOW’er heeft het moeilijk en krijgt het vanaf april nog moeilijker. Forse percentages zijn het, die zij achteruit gaan. De werkloosheid neemt alleen maar toe, maar ondertussen wordt de discussie gevoerd de uitkeringsperiode terug te brengen naar een jaar. Huizenbezitters raken in de problemen... En die problemen worden alleen maar groter. Huizen onverkoopbaar, een hypotheek is nauwelijks meer te krijgen en veel huiseigenaren zitten zonder werk, dan wel met een lager inkomen. Dan te bedenken dat de meeste producten duurder worden... 
Rekenen is niet mijn sterkste kant, maar ik kan nog wel zo goed rekenen dat ik weet dat het allemaal erg naar beneden gaat. Op alle fronten.... Wat betreft kosten en uitgaven. Inkomsten die dan lager uitvallen of bevriezen maken het verlies van koopkracht percentueel alleen maar groter.

Dat het niet de goede kant op gaat is duidelijk. Toch kennen wij ook een klaagcultuur. Zo slecht hebben wij het helemaal niet. Goed, wanneer je kijkt naar koopgedrag en uitgaven is dat een stuk minder. Naar onze normen hebben wij het slecht, maar relatief gezien is dat weer onzin. We zijn gewend aan onze luxe en de daarbij behorende patronen. Dat maakt ook dat wij met z'n allen lopen te klagen. Voor een arme Afrikaan komt ons geklaag dan ook kompleet onbegrijpelijk over. Zelfs de meeste Grieken zullen twijfels hebben bij onze recessie. Maar, wij klagen. Vanuit ons perspectief terecht.
Zalm: bankdirecteur
Zelf nuanceer ik dat echter graag een beetje.

Dat neemt niet weg, dat het hier slecht gaat en de overheid hier een belangrijke verantwoordelijkheid in draagt. Wanneer ik kijk naar mijn eigen portemonnee zie ik dat er geld verdwijnt naar de hypotheek, verzekeringen, zorgverzekering, energienota's, lokale belastingen, en dergelijke. Zaken die misschien voortgekomen zijn omdat wij op te grote voet leefden, maar ook zaken die je in mindere tijden niet even terug draait. En de banken, energiemaatschappijen en verzekeraars zorgen altijd dat zij hun geld krijgen. De overheid net zo. Bij een flink inkomensverlies wordt het dan lastig. Het resultaat is dat het besteedbare inkomen... Vrij besteedbare, drastisch naar beneden gaat. Eten en drinken lukt nog wel. Nieuwe kleding, reparaties aan auto of huis.... dan gaat het verkeerd. En daar zit dan ook onze relatieve armoede. Daar komt de nationale klaagzang vandaan. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan zijn mijn vaste lasten, na mijn volgende inkomensval (augustus) hoger dan mijn inkomsten. Maar reken maar, dat de banken, overheid en verzekeraars hun gelden zullen opeisen… en of ik dan nog geld heb om brood te kopen….
En dat is allemaal weer heel terecht. Al die grote jongens zorgen wel dat zij hun poen krijgen. De kleine (individuele) burger is daar de dupe van. Ja, en dan doet het pijn dat een bankdirecteur een half miljoen per jaar verdiend. Die verhouding is helemaal zoek. Dát maakt dat het slecht met ons gaat.

En daarmee kom je toch weer terug bij het kabinet en de politiek. Er wordt onvoldoende, of verkeerde, verantwoordelijkheid genomen. De onderlinge verdeling van de welvaart is niet meer in balans. Maar die rekening ligt steeds bij die burger en alles wordt op de burger verhaald... Ja, de rijken moeten misschien ook inleveren, maar de verhoudingen blijven buiten proportioneel. Dat zal zo blijven. Tenminste, wanneer er politiek niet iets echt structureels zal gebeuren. Zo is het balletje weer rond en kom ik weer bij Bint. Rutte is net als Bint. Het grote verschil is dat iedereen zag dat Bint een man van stalen tucht was. Rutte pakt het in. Lacht altijd en is de eeuwige optimist... Geef mij dan maar een echte Bint. Want, met deze regering zal het niet structureel beter worden. Nee, dan deed Balkenende het nog beter, en dat was al beroerd. Rutte staat voor de verkeerde klas 4D. Bint had het beter gezien. Je wordt bijna nostalgisch van onze huidige misère. Rutte, jou klas 4D is het grootkapitaal en de onevenredigheid. Pak dat eens aan. Wees een vent en stop dat semi intelligente jongetje te spelen. Ben een Bint... voor de juiste klas!




Balkende

Geen opmerkingen:

Een reactie posten