zaterdag 9 februari 2013

Radeloze raad?


Het staat keurig in de krant: GroenLinks heeft als enige tegengestemd. Het betreft hier één onderwerp, maar het typeert ook onze houding tijdens de laatste raadsvergadering. Ondanks dat er geruisloos grote besluiten genomen werd lagen er een aantal moties, die veel reacties gaven.

Een hele rits moties en twee amendementen. Een van de amendementen werd teruggetrokken en het andere amendement werd unaniem aangenomen. Ook door GroenLinks. Simpel, het was een belangrijke toevoeging op een groot onderwerp.

Het had een korte vergadering kunnen zijn, maar volgens mij beginnen partijen al te oefenen voor de verkiezingen over een jaar. De politieke verantwoordelijkheid lijkt dan weg te kwijnen. Niet dat het gelijk allemaal onzinnige moties waren, maar of het nu zaken zijn waar wij ons als politiek op dergelijke wijze mee in moeten laten.... Ik betwijfel het.
De, in de krant geciteerde motie, betrof de mogelijkheid van een rotonde in Driehuis bij de sportvelden. Om te beginnen vind ik het niet direct aan de politiek waar wij onze specifieke speeltjes willen. Dan kunnen we zo onderhand alle kruispunten in de gemeente wel langs gaan. Ja, maar hier ging het over de doorstroom door Santpoort en Driehuis. In 2010 hebben we met elkaar aangegeven, middels beleid, vooral voor autoluw te kiezen. Nu heeft ergens iemand geroepen dat de remmende maatregelingen toch niet helpen en er dus best overwogen mag worden een rotonde neer te leggen. Dus, er komt een motie over een rotonde daar. Opeens vindt de raad haar eigen beleid niet van belang (de motie is aangenomen), maar een link met het LVVP en de combinatie met de HOV is niet gelegd. Ik wil niet zeggen dat we tegen een rotonde aan het begin van de Zeeweg zijn, maar een motie daarover, nee, dat kunnen we echt niet steunen....

De volgende motie: zebrapaden op de Planetenweg. Ook hier waren wij voornemens tegen te stemmen, maar de motie is aangehouden. Ik wil niet voor zo'n motie stemmen. Dat is geen politiek. Dan krijg je over twee maanden een motie over zebrapaden op de van Dalenlaan, in Santpoort Zuid. Niet dat ik voor of tegen die zebrapaden ben.... Maar ik vind dat ook niet boeiend. Wanneer er nu een motie lag over hoe wij in de gemeente beleid maken om te bepalen waar zebrapaden kunnen komen, en onder welke voorwaarden.... dan was ik direct mee gegaan.
De derde: openstelling op zaterdag van het stadhuis voor burgerzaken. Ja, ook hier waren wij de weinige tegenstemmers (wat mij overigens verbaasde). We gaan toch niet op de stoel van de ambtenaren zitten? Hier maak je toch geen motie van? Hooguit collegevragen. Maar een motie... Het viel mee dat de specifieke openingstijden er niet bij gegeven werden. Ook dit kan je geen politiek meer noemen. En daarbij, welke ruimte geef je een college eigenlijk?

Bij een speelplaats opnemen rekening te houden met het gehandicapte kind. Als je het zo leest kan je niet tegen zo'n motie zijn. GroenLinks heeft als enige wel tegen gestemd. Ja, want waar gaat het over? De portefeuillehouder gaf al aan dat het al gebeurt, er al rekening mee gehouden wordt. De motie werd dus overbodig betiteld. En wij steunen geen overbodige moties.... In principe, want het kán wel eens anders uitpakken. In dit geval in ieder geval niet... In de politiek noemen wij dit stoeptegelniveau. En dat is eigenlijk geen politiek, maar de hele avond werd er mee gevuld.
Ik heb werkelijk geen idee waar de raad mee bezig is, maar ze lijkt wel radeloos. En dan is er tussendoor nog een onsmakelijke discussie over het Presidium. Voor de buitenstaander een totaal onduidelijk onderwerp, maar voor de raad en feitelijk ordinaire ruzie. We beginnen alweer heel druk te scoren. Die ellende, dat gaat niet toch nog een jaar duren?
Wij hadden nog een motie in willen dienen om de luistervinken weg te halen. Inmiddels is immers duidelijk dat de raad op basis van verkeerde informatie een amendement heeft aangenomen. Allerlei verwijten sloegen mij om de oren... Hoe haalde ik het in mijn hoofd een pas genomen besluit nu al terug te willen draaien? En dat het op basis van verkeerde informatie was... maakte in feite niet uit. Je moet wel heel radeloos zijn je fouten niet toe te durven geven (en bij zo’n rotonde met het grootste gemak wel je eigen beleid onderuit halen).

Nee, ik ga geen Carnaval vieren om straks meer zetels te krijgen, op basis van wat eigenlijk geen basis is. Ik heb een verantwoordelijkheid. Die vervul ik naar eer en geweten, al hoeft men het geheel niet eens te zijn met onze standpunten. Iedereen weet wél wat zij aan GroenLinks in Velsen heeft.  Wij houden onze rug recht... Maar de meerderheid... Het komende jaar zit ik niet in de Raad van Velsen, maar in de Radeloos van Velsen. Al hoop ik echt dat het tij nog ten goede keert. Met zijn drieëndertigen hebben we nog wel een jaar onze verantwoordelijkheid te nemen. En daar maak je geen spelletje van, zoals de afgelopen raad heeft aangetoond.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten