zaterdag 9 februari 2013

Dumpzaak Lange Nieuw


De politiek heeft zich weer druk gemaakt over het winkelen in de Lange Nieuwstraat te IJmuiden. Niet voor het eerst... Nee, voor de zoveelste keer. Maar eindelijk heeft de raad een besluit genomen. Zelfs de winkeliers lijken tevreden, maar wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

In Santpoort Noord is een florerende winkelstraat; de Hoofdstraat. Klein, maar gezellig en eigenlijk altijd wel druk. De Dekamarkt, even verderop heeft een nieuw concept en trekt kopers uit de hele omgeving.
In Velserbroek is een klein winkelcentrum. Het ziet er niet uit. Kale moderne bouw, maar ik doe er graag mijn boodschappen en er zitten aardige winkels.
Maar de Lange Nieuwstraat in IJmuiden..., dat is een soort noodzaak en in feite ga ik dan nog liever naar de Breestraat in Beverwijk.
foto:huisaanhuis

En de enige winkelstraat waar de lokale politiek zich echt druk maakt is juist die Lange Nieuwstraat. Jaren al. Nu moet ik zeggen, dat wanneer ik daar loop het mij niet eens op valt dat ik ook langs lege winkelpanden wandel. Dat zegt misschien al iets.
In mijn perceptie is het probleem heel eenvoudig. De IJmuidense winkeliers zijn geheel niet creatief. Ze maken niets van hun zaak en weten blijkbaar ook niet hoe je iets aantrekkelijk moet maken. Ik kan ook eigenlijk geen enkele zaak met een aantrekkelijke uitstraling op mij bedenken. In Santpoort is dat heel anders. Daar kijk je graag naar de etalage, ook al zijn het producten waar je niets mee hebt. Daar treft men de eenvoud. De IJmuidense winkeliers zien de gemeente verantwoordelijk voor hun situatie en willen dat de gemeente de zaak opleukt. Dat gaan we nu ook doen, maar ik vrees dat de Lange Nieuw er echt niet beter op gaat worden. De winkeliers blijven namelijk de status van hun winkelstraat bij de gemeente leggen. Wanneer de gemeente voorwaardenscheppend bezig is, kunnen zij er wel iets mee, in plaats van dat zij met ideeƫn komen en de gemeente voorwaardenscheppend kan reageren.
 
Santpoort en Velserbroek hoor je nooit in de gemeente. Nee, ze hebben de gemeente helemaal niet nodig. Ze werken samen, stemmen goed af, hebben wel een goede en kritische bedrijfsvoering en.... Succesvolle zaken. Santpoort en Velserbroek hebben de gemeente hooguit nodig voor wat voorwaardenscheppende maatregelen en verder zoeken zij het zelf uit. En met succes. De winkeliers zijn er creatief, zakelijk en weten goed in te spelen op de ontwikkelingen, zoals de stijgende internetmarkt.

In IJmuiden hangen ze daarentegen achterover. Ze navelstaren naar de gemeente, vormen zelf geen (of in ieder geval onvoldoende) eenheid en het ontbreekt aan juiste zakelijkheid.
De koopgoot is van de baan... Gelukkig, want het had de Lange Nieuw echt niet tot een betere winkelstraat gemaakt. Van eenzijdig naar tweezijdig winkelen is een aanbeveling, maar niet de oplossing. Zolang de winkeliers de winkelstraat niet zelf goed op de kaart zetten heeft tweezijdig winkelen echt geen meerwaarde. Het enige wat slecht kan zijn is de komst van Fun Village. Maar daar kan de gemeente haar verantwoordelijkheid in nemen.

Ja, ik ben vrij cynisch en wijs met mijn vinger vooral naar de winkeliers zelf. De gemeente moet zich er veel minder mee bemoeien. Daarom ben ik wel blij met het besluit van de gemeente en het aanvullende amendement. De gemeente is in ieder geval nu niet meer de factor om de winkelstraat verder achteruit te laten gaan. De voorwaarde zijn geschept. Nu zijn de winkeliers aan zet... En daarbij moeten ze nu eens niet de verantwoordelijk bij de gemeente leggen. Nee, nu moeten ze het echt eens zelf gaan doen. En misschien ga ik over een paar jaar ook met plezier inkopen doen in de Lange Nieuw!

n.b. indien foto´s in de blog worden geplaatst waarvan de maker niet conform zijn rechten wordt vermeld, s.v.p. dit graag aangeven, zodat dit gecorrigeerd kan worden. Via internet is het soms lastig de juiste personen en of bedrijven te achterhalen. Ondanks dat deze blog geen commerciĆ«le basis kent wil ik toch zorgvuldig met de informatie om gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten