donderdag 28 februari 2013

Schuitje varen



Grote koppen in de krant, dat de provincie Noord Holland per 2014 de Fast Flying Ferry (FFF) uit de vaart haalt. Foute informatie. Noord Holland haalt de FFF helemaal niet uit de vaart. De provincie draait de geldkraan dicht. Dat is toch iets anders! Helaas kan dit wel de consequentie geven dat de route uit de vaart gaat, maar de deur is zeker nog niet dicht.

De inkt van de krant is nog niet droog of PvdA Velsen stelt vragen aan het college over het bericht. Daarmee merk je dat de verkiezingscampagne (een jaar voor tijd) al is begonnen. Immers naar aanleiding van een provinciaal besluit worden lokale vragen gesteld. Vragen die ook, naar mijn mening, geen toegevoegde waarde hebben. Of het zijn vragen, waar de gemeente niets mee kan, of het zijn vragen waar het antwoord al bekend van is. De enige relevante vraag kan zijn of Velsen met Amsterdam gaat kijken of zij iets kunnen doen de lijn in de vaart te houden.
bron: Velsen.pvda
geen Ferry, geen trein....

Het gaat om een tekort van een ton per maand, wat bijgelegd moet worden. Ik verdien het niet. Vanuit financieel oogpunt moet je reëel zijn en bevestigen dat wij hier over een duur project praten. Zeker in deze tijd.
Met dit gegeven kan je een paar kanten op. Inderdaad vaststellen, dat het te duur is en er mee stoppen. Je kan ook kijken of, en hoe, je de FFF meer rendabel kan maken. Helaas blijkt dat wanneer je extra haltes inbouwt (een manier de rendabiliteit te verhogen) het effect weer naar beneden gaat. Daar zijn al onderzoeken naar gedaan. Dat werkt niet en lijkt geen oplossing.
Doordat de boot niet meer zo hard mag varen is de frequentie gedaald. Vanaf dat moment waren er al duidelijke geluiden dat het project daardoor gevaar zou lopen in het voortbestaan. Dat lijkt nu bewaarheid. Snelheid en frequentie zijn primair de instrumenten de FFF in de lucht te houden. 
presentatie Hofgeestlijn
De lijn verlengen... Het is een optie te beginnen bij de kleine sluis. Omdat ik geen deskundige ben durf ik niet aan te geven of dit een bijdrage levert aan de overlevingskansen van de FFF.

Natuurlijk zijn er gedupeerden, wanneer de Fast Flying Ferry er uit gaat. Immers bij ieder besluit zijn er altijd gedupeerden. Is het aantal gedupeerden in verhouding tot de hoge kosten is dan de vraag... En het antwoord hier lijkt negatief.
bron: volkskrant
Er rest eigenlijk maar een alternatief: alle betrokkenen steken te koppen bij elkaar en kijken of zij met elkaar een ton per maand kunnen, en willen, ophoesten om de FFF in de vaart te houden. Het resultaat kan ik al raden.
In de vragen van de PvdA wordt gesproken over een goed alternatief in de oost-west verbinding tussen Velsen en Amsterdam. Naar mijn mening is het college van Velsen hier redelijk actief in, maar de raad wat minder. Dat blijkt wel een beetje uit de vragen. GroenLinks Velsen heeft vorig jaar een initiatiefraadsvoorstel ingediend: de Hofgeestlijn. In dat initiatief staan zaken die min of meer aangeven waarom de Fast Flying Ferry misschien niet rendabel is. Ook zijn de bezwaren van een busverbinding opgenomen, die overigens ook in de IJmuider Courant vermeld staan. Misschien moet Velsen de schouders eens onder de Hofgeestlijn zetten en dit als uitgangspunt nemen voor een echte oplossing. Ondanks dat ik uitermate voor openbaar vervoer ben wil ik ook reëel blijven. Naar mijn idee is het niet verstandig maandelijks een ton in dit project te steken. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege de verhoudingen. Ach, en als een donderslag bij heldere hemel komt dit bericht ook niet; binnen de politiek is al vaker twijfel uitgesproken over de haalbaarheid van de Fast Flying Ferry.
Natuurlijk is het mooi als de boot kan blijven varen, maar niet ten koste van alles. Het echte probleem ligt ook veel breder. West-oost is een probleem en er zijn geen goede OV verbindingen. En zolang wij niet regionaal denken wordt het realiseren, en vinden, van een goede oplossing een crime. Om die redenen zijn wij met de Hofgeestlijn gekomen. ja, dat kost ook geld, maar je bedient er wel een vele malen groter publiek mee, je tilt jezelf op tot onderdeel van een regio en financieel kan het nog wel eens een interessante oplossing zijn! We moeten ons boven het niveau van schuitje varen tillen, pas dan kunnen er echte oplossingen gevonden worden.


bron: IJmuider Courant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten