Laatst schreef ik een
blog over reclame. Vervolgens ben ik de televisiereclames eens goed bekeken.
Het valt al snel op dat er in korte tijd enorm veel verschillende reclames aan
het oog voorbij trekken, terwijl ook veel wordt herhaald. We zijn écht vergeven
van de reclame.
Voor
mij liggen drie memoblaadjes, aan beide zijden volgeschreven. Merknamen en de
bijpassende reclame. Op het papier heb ik alleen notities gemaakt over
reclames, welke mij opvielen. Dus geen eens een notitie van álle commercials.
Inderdaad zie je per net bepaalde lijnen terug en bepaalde producten.
Zoals
beloofd ga ik de onzin eens nader beschouwen.blind prik ik op een van de
papiertjes en beland bij "E-Darling", een datingsite. Speciaal voor
hoge opgeleiden. Op zich is dat al vreemd,
want je selecteren komt dit neer op
discriminatie. Er wordt dus iets gesuggereerd wat niet juist is.
Vrijgezelle types die de commercial moeten verkopen zijn mooie mensen en
types waarvan je juist verwacht dat zij al een relatie hebben. Dat brengt mij
bij "Lexa". Lexa geeft borrels voor de vrijgezel. De beelden maken
dat ik bijna het gevoel krijg alleenstaande te willen zijn en naar zo'n borrel
vol goddelijke schonen ga. De realiteit zal waarlijk een zuur gelach zijn. Vast
wel enkele knappe dames (en heren), alhoewel het wel neer zal komen op een
stevige teleurstelling.
bron: e-Darling.nl |
Ik
blijf bij de "feel good" reclames. Fiat verkoopt auto's standaard (!)
met een glimlach. Opel heeft een Big Event, alsof je een gratis feestje krijgt
(sorry ik koop niet dagelijks een auto). Bij Hyundai pelen zij in op het voel
van mobiliteit me en zogenaamd humoristische kwinkslag; of je een mobieltje
koopt...toch wel erg duur dan, dat maandabonnement. Peugeot laat je aan
allerlei irrelevante zaken denken tot de haren op je arm overeind gaan staan.
Een ultiem geluksgevoel. Wanneer mijn haren overeind gaan staan is dit van
ergernis of angst. Renault (Captive) maakt het nog bonter. Volgens hen moet je
eerst leven, dan
blijkbaar een Renault kopen... en vervolgens sterven? Of
bedoelt Renault dat je leven en levensgeluk enkel is gekoppeld aan hun auto's?
Van een Seat word ik waarschijnlijk ook niet gelukkiger. Kom je vroeg in de
ochtend thuis heb je een fanatieke vader die wil gaan fietsen. Laat hem
lekker van huis uit vertrekken op de fiets... Oeps, vergeet ik de Citroen C1...
Op een tank naar Tirol. Nu wil ik helemaal niet naar Tirol, maar met mijn BMW
lukt dat ook op een tank. Kortom, volledige non informatie van Citroen, maar
het geeft je toch een heerlijk gevoel.... Oostenrijk.
Bron: autoblog.nl |
De
"feel good" producten doen het goed. Tandpasta, de een is beter dan
de ander... Je wordt van allemaal gelukkig... Maar wát nu echt en een voor de
consument verschil is... de kleur, de verpakking... En dan Oral B. Tot 100%
tandplak weg... Of je met poetsen niks doet aan tandplak en tot 100%.... Dat
kan ook 10% zijn. Dus in hemelsnaam wat zegt het? Nee, geef mij maar
Nutrilon, dat zorgt ten minste voor gezonde hersenontwikkeling. Heel Nederland
moet aan de Nutrilon.... als het helpt. Wat ik betwijfel. Wanneer dat niet
helpt ga je aan de Vibovit of Centrum. Vitamines! Die heb je namelijk nodig.
Zeker met ons voedselpatroon. Alleen jammer dat min of meer bewezen is dat die
vitamines helemaal niets toevoegen. Word je toch ziek neem je Bisolvon. Dan
gaan die gekke groene beesten van je overhemd. Ze moeten wel zo een reclame
maken, want met die Bisolvon word je echt niet snel beter. Krijg je vervolgens
migraine neem je Nurofen. Ooit migraine gehad? Nou dan werkt dit spul ook echt
niet. Maar misschien helpt het na een feestje. Alhoewel dan werk je de kater
toch weg met Nescafé? Trouwens wat hebben die mensen een fijne kater. Zelf voel
ik mij dan een stuk beroerder. Wat ook is aan te zien trouwens.
televisiebeeld van HG reclame |
Nu
dan even een uitstapje naar de schoonmaak. De wel allerergste reclame is die
van HG., schimmel en badkamer reiniger. Die man moet maar heel snel opgenomen
worden! Hoe debiel kan je iemand neer zetten... om je product te verkopen. Dan
Harpic Plus, daar halen ze al het water uit.. De rest doe je maar weer in
water, maar wat er echt in zit... Zeker nog de helft water. Ik garandeer het.
Dettol is véél beter.... Alleen wanneer je zo vaak handen wast ben je erg snel
gevoelig voor allergie. Doe gewoon af en toe lekker vies, dat is veel beter
voor je gezondheid.
Dit
kan een eindeloos verhaal worden, dat mag wel duidelijk zijn. Toch wil ik nog
wat losse flodders schieten, die ik persoonlijk de moeite van het noemen waard
vind.
Bron: Citybril.nl |
Bij
Eon krijg je een regisseursstoel. Hoe verzin je het, maar vooral wat moet je
met zo een absurd en lelijk meubelstuk? Media Markt betaald jou BTW... Nee, ze
geven gewoon 21% korting. Meer is het niet. Bij de Postcodeloterij zag je
laatst allemaal mensen in een tent en werden hun loten gecontroleerd. De
reactie: ja u heeft kans op een prijs! Domme idioten, natuurlijk maak ik kans
op een prijs wanneer ik een lot koop. Hoe open kan een open deur zijn? Ook was
er laatst (merk is mij ontgaan) een reclame van een te dik meisje. In geen tijd
was zij opeens een stuk slanker. Het gezicht zag je niet. Logisch want hier
werd een stand-in gebruikt. Dus wat zegt het? De reclame van Veiligbankieren.nl
is ook op het zotte af. Super infantiel en militaristisch. Het waarschuwt, maar
doet niks... Nieuwe brillen: nanofocaal van City Bril. 3D kijken. Normaal blijk
ik dus anders te kijken, wat een ontdekking. Of is dat nanofocaal dure onzin?
Wanneer je een opleiding volgt bij Scheidegger word je nooit meer werkloos...
Dat wil ik ook! Bij AH moet je hamsteren... er komt zeker oorlog, of moeten we
heel veel goedkope dingen kopen? Dan ben je dus toch nog heel duur uit.
Vervolgens rusten we lekker uit bij Centre Parcs... met gratis toppings. Mijn
hemel, wat zijn in hemelsnaam toppings? Ik heb het nergens kunnen vinden,
maar.... Je krijgt het er wel bij.
Behalve
de reguliere reclames zijn er nog programma's als Robs Grote Tuinverbouwing en
Fix This Kitchen. Alle creativiteit is uit deze programma's weggekwijnd omdat
bedrijven en merken het programma maken. Maar daar kom ik vast nog wel een keer
op terug!