Het
is in Turkije niet onmogelijk letterlijk de weg kwijt te raken. Wanneer er
wegwerkzaamheden zijn gaat het verkeer hier immers gewoon door. Nou ja, gewoon,
soms moet je het voertuig door modderpoelen, langs gaten en over zand bergjes
sturen. Los van de wegwerkzaamheden is het verkeer in Turkije al een beetje
bijzonder, zeker niet naar het voorbeeld van het verkeersgedrag in landen aks
Nederland en Duitsland, nog minder als in landen als Zwitserland en Noorwegen.
Met
mijn mondiale verkeerservaring vergelijk ik het verkeer hier eerder met een
land als Venezuela. Kortom, men rijdt hier nogal eens al oude kranten, de wegen
zijn bijzonder en borden en verkeerslichten hebben geen of een beperkte
functie.
Tussen
Fethiye en Dalaman is men de vierbaansweg (al naar gelang je er vijf, zes of
zeven banen van maakt natuurlijk) aan het renoveren. Eerst lag er een laag van
een soort pek met steenslag en nu komt overal echt asfalt! Inmiddels is men bij
het laatste stuk aangekomen, rond Göcek.
Een
baan wordt gerenoveerd, terwijl het verkeer als tweebaansweg over het andere
deel wordt geleid. Wanneer en hoelang de situatie stand houdt is per keer
kijken. De noordelijke rijbaan (sorry, het is een klein beetje een technisch
verhaal) is als eerste aan de beurt geweest. Dus, die is klaar, zou je
redelijkerwijs mogen denken. Vervolgens werd de zuidelijke kant aangepakt. Een
deel daarvan was een poos open gesteld, maar werd later ook weer dicht gegooid.
Afgelopen
week waren beide rijbaan geasfalteerd en open voor verkeer. Eindelijk klaar!
Gisteren
echter moest ik naar Fethiye. Wanneer je de berg af komt kan je niet links af,
maar moet je eerst naar Göcek, om bij het benzinestation door te steken naar de
andere rijbaan.
Gisteren
reed ik dus de rijbaan op..., maar in mijn snelle alertheid zag ik links van
mij, op de andere helft, een auto in mijn richting rijden. Prompt druk ik het
rempedaal in, rijd achteruit en ga via een geïmproviseerde oversteek naar die
andere rijbaan en naar links.
Op
de terugweg was inderdaad de noordelijke rijbaan afgezet en bij het dorp voor
ons stonden ook pilonnen om aan te geven dat de rijbaan was afgezet. Dus, in
file naar boven, want op dat laatste heuveltje komt vrachtverkeer amper
stapvoets omhoog. Bij een van de geïmproviseerde doorsteken schoot ik naar de
verkeerde, afgesloten baan, omdat ik toch halverwege naar rechts moest. Heel
gewoon in Turkije. Ga er nooit van uit dat er geen verkeer is op afgesloten
rijbanen!
Later
die middag moest ik de andere kant (Dalaman) op. Ik kende de situatie en nam
direct de zuidelijke baan. Wel viel mij op dat er hier op de noordelijk baan
niets wees op het feit dat de weg afgesloten was.
Bij
de pomp stond een grote pick-up op een talud tegen een paal geparkeerd.
Behoorlijk beschadigd. Ik dacht al dat dit het gevolg van de onoverzichtelijke
situatie was en hier het gevolg van een verkeerde uitwijk situatie aan de orde
was.
Een
goed uur later reed ik terug. Het viel al op dat in Göcek wel erg veel verkeer
over de afgesloten rijbaan reed. In de verder blauw zwaailicht en al snel zag
ik dat het zwart van de mensen stond. In mijn beleving wel heel veel aandacht
voor het wegslepen van die gestrande pick-up.
Foute
beleving. Er was een nieuw ongeluk. Naast de ambulance lag een rode
verkreukelde brommer. Daarvoor een blauw plastic zeil, meer een grote open
geknipte vuilniszak. In eerste instantie keer ik naar een tweetal voetzolen.
Door de gendarme werd ik er langs geleid. Ik rij dan ook rustig door (velen
gaan ook nog eens stoppen en kijken). Kijken doe je ongewild wel... Boven het
plastic zwart haar, een enorme plas bloed en iets van drab... Het was voor mij
duidelijk dat deze, waarschijnlijk, jonge man hartstikke dood was.
Later
bleken mijn zwager en schoonzus op diezelfde plaats (bij de benzinepomp) aan een
zwaar ongeluk ontkomen te zijn. Bij hen was het gevolg dat een busje ergens
tegenaan knalde. Dus minimaal drie ongevallen op één dag op dezelfde plek! En
later hoorde ik dat er twee doden gevallen waren.
Dat
is dus Turkije. Waarschijnlijk zijn mensen die via dezelfde weg van boven
kwamen gewoon de noordelijke rijbaan opgereden, en bij het oversteken om naar
het dorp te gaan niet goed naar beide kanten hebben gekeken, maar alleen naar
rechts. Simpelweg omdat men zich niet realiseerde dat de situatie wederom
veranderd was, er niets van wegwerken re merken was en de weg beschouwd werd
als "klaar".
Daarnaast
rijdt men zeer divers in Turkije, qua snelheid. Verkeersborden hebben vrijwel
geen invloed. Zo rijdt men 120 door de bebouwde kom over die grote weg, omdat
je nauwelijks realiseert dat een gewoon alleen maar een brede weg is. Anderen
rijden er amper twintig. Vervolgens hangt de helft aan de telefoon en 5%
minstens heeft altijd wel teveel alcohol op. Bochten snij je af en lijnen zijn
niet meer dan versiering. Bij een stoplicht (die gaan hier via oranje naar
groen en er is een licht met de verstrijkende seconden) rijdt men nog voor het
licht echt groen is. Wanneer het oranje wordt knippert eerst het groene licht,
maar dan kan je nog rustig nét het rood mee pakken. Een verkeersmentaliteit en
gedrag van lik mijn vestje. En vrij gevaarlijk. Deels staan er borden waarvan
de betekenis onduidelijk is. Op die grote weg staan soms borden met een
zebrapad en 50 km. Maar een zebrapad, daar stop je niet voor, dus blijf je
gewoon doorrijden. Of er staat een bord zebrapad, maar er is er helemaal geen.
Controle
is er niet of nauwelijks. Op de grote weg staat politie. In de morgen aan de
ene kant, 's middags aan de andere. Hooguit controleren ze op papieren. En
iedereen weet zowat waar en wanneer ze er ongeveer staan. Dus het verkeer kán
ook een Wild West rodeo en een zandpad in een zijn. Ook ik, en vele langer
verblijvende buitenlanders, passen hun gedrag aan het verkeersbeeld aan. Maar,
rijden in Turkije is voor mij altijd scherp zijn en honderd procent opletten.
Immers, ik vertrouw geen enkele Turk die zich op de openbare weg voort beweegt.
Op geen enkele weg!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten